Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta optisk enhet på MBP mid -09


Dr Tinnitus

Rekommendera Poster

Min optiska enhet på min 15" MBP Unibody mid -09 verkar ha fått fnatt och vägrar läsa in många av de original musik-CD man matar den med.

 

Jag har därför börjat fundera på att byta till en ny optisk enhet, men det genererar ju lite funderingar. Jag har fått ett pris på ca 1600-1700 kr plus byte för en nu original enhet från Macsupport, vilket jag anser är väldigt dyrt, om nu inte Apples orignalare är gjorda i guld eller nåt....

 

Så, jag planerar att göra bytet själv, kan ju inte vara så jäkla komplicerat. Men, jag undrar om det ens är tvunget att använda en original enhet? Går det inte att använda en annan valfri intern optisk enhet så länge det är en slim och slot in? Bara man flyttar över fästen och kontakt från originalet till den nya?

 

Någon som har någon kunskap om detta? Det finns ju trevliga enheter för ca 500-800 kr från kända fabrikat, och kanske det finns de som är bättre på något vis än originalaren?

 

Går det att få i en BluRay?

 

 

Dr Tinnitus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

www.ifixit.com har guider till hur man själv byter.

 

De flesta fabrikat torde fungera men det kan vara lite si och så med den saken. Det bör fungera som innan men inget som är garanterat. Förslagsvis håller du dig till samma fabrikat som du hade innan.

 

Blu-ray kan stoppas i men för att bränna behöver du köpa till en programvara som kan bränna Blu-ray, exempelvis Toast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...