Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om iPad!


*Nicke*

Rekommendera Poster

Sitter i valet mellan en macbook och en ipad!

Jag har ju en Imac som jag sitter på hemma men skulle vilja ha nått som jag kan slösurfa på och ta med på semestern.

Låta dottern titta på film.

 

Och undrar om inte det skulle passa med en Ipad?

 

Nu när jag går här och funderar så poppar det upp lite frågor...

 

* Kan jag lägga in dvd filmer på ipaden? genom itunes? För dottern har ju massor av disneyfilmer.

* Kan jag använda den som bil gps? typ tomtom

* Kan man koppla in den till TV:n? En jobbar kompis frågade det. om man nu har nån nytta med det?

 

Kändes som jag hade massor av frågor men jag har sprungit och jobbat emellan och glömde väl av hälften av frågorna.

 

Är det nått jag missar om jag köper en ipad kontra macbook??

 

Som det känns nu så sitter jag med en 32gb 3g ikväll.

 

Mvh Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i valet mellan en macbook och en ipad!

Jag har ju en Imac som jag sitter på hemma men skulle vilja ha nått som jag kan slösurfa på och ta med på semestern.

Låta dottern titta på film.

 

Och undrar om inte det skulle passa med en Ipad?

 

Nu när jag går här och funderar så poppar det upp lite frågor...

 

* Kan jag lägga in dvd filmer på ipaden? genom itunes? För dottern har ju massor av disneyfilmer.

* Kan jag använda den som bil gps? typ tomtom

* Kan man koppla in den till TV:n? En jobbar kompis frågade det. om man nu har nån nytta med det?

 

Kändes som jag hade massor av frågor men jag har sprungit och jobbat emellan och glömde väl av hälften av frågorna.

 

Är det nått jag missar om jag köper en ipad kontra macbook??

 

Som det känns nu så sitter jag med en 32gb 3g ikväll.

 

Mvh Niklas

 

 

Jag har både en MBP och numera en iPad men se iPad som ett komplement till en bärbar dator och inte en ersättare för då blir du besviken. iPad har iOS och inte OSX vilket innebär en rätt rejäl begränsning. Det mesta går att lösa men den är i huvudsak en stor iPhone. Du kan givet lägga in filmer via iTunes som du anpassat genom Handbrake. Tror nog inte du kan använda den som Navigator men där kan jag ha fel. Lite väl stor att ha i vindrutan kanske. Den bör gå att koppla till TV via särskild sladd och spela upp filmer inlagda via iTunes men har du en stor platt-TV blir det nog inte hög upplösning. Det viktigaste är dock att komma ihåg att det inte är en platt dator utan ett mellanting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med VLC till iPad kan du lägga in filmer i en mängd olika format utan att behöva konvertera först :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i valet mellan en macbook och en ipad!

Jag har ju en Imac som jag sitter på hemma men skulle vilja ha nått som jag kan slösurfa på och ta med på semestern.

Låta dottern titta på film.

 

Och undrar om inte det skulle passa med en Ipad?

 

Nu när jag går här och funderar så poppar det upp lite frågor...

 

* Kan jag lägga in dvd filmer på ipaden? genom itunes? För dottern har ju massor av disneyfilmer.

* Kan jag använda den som bil gps? typ tomtom

* Kan man koppla in den till TV:n? En jobbar kompis frågade det. om man nu har nån nytta med det?

 

Kändes som jag hade massor av frågor men jag har sprungit och jobbat emellan och glömde väl av hälften av frågorna.

 

Är det nått jag missar om jag köper en ipad kontra macbook??

 

Som det känns nu så sitter jag med en 32gb 3g ikväll.

 

Mvh Niklas

 

 

 

Frågan är vad du vill använda din nyinförskaffade Appleprodukt ? En Macbook är en bärbar datorn, som lik din iMac, används för att vara produktiv som att redigera bilder, filmer, musik, skriva och dylik. Medan en iPad är en bärbar mediamaskin som man använder för att slösurfa, titta på filmer, tv (genom EyeTV ) lyssna på musik och spela spel. Du kan visserligen göra även produktiva saker med en iPad också med det är begränsade och du kan inte fritt göra alla saker som på en macbook.

Sen blir iPaden det du gör den till genom att köpa appar till den och du har många tusentals iPad appar och ännu mera iPhone appar till din förfogande genom appstore.

 

Att svara på dina frågor så du kan konvertera dina DVD-er och tanka över till din iPad,

om du köper en iPad med 3G så kommer den att ha en GPS mottagare och du kommer att kunna navigera med den om du laddar ner en navigeringsapp.

Du kan visserligen koppla din iPad till en platt TV med adapter men jag misstänker att upplösningen blir inte så bra på en 40 tummare.

 

Summa summarum blir: om du tror att du ska bildredigera, filmredigera och andra produktiva grejer på semestern då köp en macbook, vill du däremot ha en surfplatta som gör en massa andra grejer och som kan användas av andra i familjen ( barnen älskar iPad :-) ) då köp en Ipad och helst en 3G med så mycket minne som du har råd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en iPad går det att göra 80-90% av vad du kan göra på en bärbar dator (detsamma gäller med iPhone):

ingen tyngre fotoredigering, typ Photoshop.

ingen tyngre musik- och filmredigering.

 

I övrigt så går det att göra det mesta i "paddan": enklare bildredigering, spela film, spela musik, surfa fungerar alldeles utmärkt.

 

Jag har själv gått från MacBook (unibody) till iPad (har dessutom iMac + iPhone). Jag tycker iPad fungerar bättre till att slösurfa / kolla film mm, än en bärbar dator. För tyngre arbeten använder jag min iMac.

 

Angående GPS, så bör det gå bra med TomTom (som du nämner / jag har det inte själv). Finns inbyggd A-GPS i 3G-modellen (alltså INTE i modellen med bara Wifi). Enklare kompass- och GPS-program fungerar bra i iPad, de är dock inte så exakta som riktig GPS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

 

Känner nu att valet på en Ipad skulle vara det rätta.

Är inte behov av nån bild- musik- eller filmredigering.

Så det blir att åka in till Machuset och ta en titt!

 

Mvh Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

 

Känner nu att valet på en Ipad skulle vara det rätta.

Är inte behov av nån bild- musik- eller filmredigering.

Så det blir att åka in till Machuset och ta en titt!

 

Mvh Niklas

 

FInns inget som heter ta sig en titt när det gäller iPad. Tyvärr Niklas. Välkommen till iPad-världen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är lika fast som när man "bara ska titta" på en hundvalp. Du är chanslös :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är lika fast som när man "bara ska titta" på en hundvalp. Du är chanslös :D

 

 

:ThumbsUp::galetglad::bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är liten vits att se iPadinnhåll på tv. Bättre att se tvinnehåll på iPad. Exv filmer o framför allt tv play.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...