Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari hänger sig efter några minuter


hassehaj

Rekommendera Poster

Min dotters gamla dator är gammal men tidigare felfri och därför omtyckt. Det är en 1 GHz g4 512 mb ddr sdram med Mac OS X 10.4.11. Problemet är att Safari av okänd version alltid hänger sig efter några minuter, oavsett antal och typ av sidor man hunnit besöka. Måste starta om för att komma förbi detta vilket även det är krångligt och kräver tvångsavslutning. Internet funkar för jag kan skypa obehindrat. Nätverket är trådlöst och visar full styrka. Någon med aning om hur detta kan fixas? Är tyvärr ingen expert vilket säkert redan framkommit... MVH Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dotters gamla dator är gammal men tidigare felfri och därför omtyckt. Det är en 1 GHz g4 512 mb ddr sdram med Mac OS X 10.4.11. Problemet är att Safari av okänd version alltid hänger sig efter några minuter, oavsett antal och typ av sidor man hunnit besöka. Måste starta om för att komma förbi detta vilket även det är krångligt och kräver tvångsavslutning. Internet funkar för jag kan skypa obehindrat. Nätverket är trådlöst och visar full styrka. Någon med aning om hur detta kan fixas? Är tyvärr ingen expert vilket säkert redan framkommit... MVH Hans

 

Har du provat att starta om datorn med shift intryckt = säker omstart? Har du provat att reparera skivbehörigheter med skivverktyget? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan ju vara för lite RAM Minne i G4an också som är problemet

 

hur du tittar på hur mycket minne systemet tar får andra hjälpa till med

 

Jag har 2 GB i min mac och tycker att 512 är på tok för lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemet.

Min fru hade samma kaos på sin MacBook förra året.

Lyckades lösa det men hur……

Ber att få återkomma :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Laddade ner firefox igår och surfade ca 30 min innan jag släckte ner så minnet verkar ok eller kräver väl lika mycket, eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nu säker omstart och att reparera skovbehörigheter men problemen med safari kvarstår. Men om nu firefox funkar känns läget inte längre lika akut. Vad går jag miste om genom att ersätta safari med firefox? Ursäkta att tråden skenar åt ett annat håll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen expert alls,

men mitt tycke så förlorar du ingenting, ska vara enligt min personliga åsikt att safari e lite snyggare design,

själv kör för det mesta med firefox tycker det flyter på bättre med den läsarn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nu säker omstart och att reparera skovbehörigheter men problemen med safari kvarstår. Men om nu firefox funkar känns läget inte längre lika akut. Vad går jag miste om genom att ersätta safari med firefox? Ursäkta att tråden skenar åt ett annat håll...

Tror inte du går miste om något viktigt. Avinstallera däremot inte Safari, för det hänger ihop med operativsystemet och behövs när man vill göra vissa inställningar (t ex vilken webläsare som skall vara förval).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å jag tycker Firefox är ljusår bättre än Safari.. Men smaken är som baken :D

 

Annars skulle jag googla på safari.plist och ta bort den.. kan ju vara en sådan enkel sak att den är korrupt... = radera så skapas en ny! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att återställa Safari?

Man kan göra det i Safari - i menyn 'Safari' - 'Återställ Safari...'

 

Det löste liknade problem för mig förut.

 

/Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å jag tycker Firefox är ljusår bättre än Safari.. Men smaken är som baken :D

 

Annars skulle jag googla på safari.plist och ta bort den.. kan ju vara en sådan enkel sak att den är korrupt... = radera så skapas en ny! :)

Vad exakt skulle vara bättre med Firefox?

 

Safari är ordentligt mycket snabbare!

Safari har tillägg, Firefox addons!

Safari följer riktiga standarder bättre (bättre stöd för vissa funktioner)!

 

och sist men inte minst...

Safari är "macig", något Firefox INTE är. "Made for Mac" i programmen är eller borde vara viktigt för en trogen Mac-användare som kanske varit i Windows-träsket tidigare med alla mediokra program med inkonsistenta grafiska gränssnitt, menyer, &c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vad exakt skulle vara bättre med Firefox?

 

Safari är ordentligt mycket snabbare!

Safari har tillägg, Firefox addons!

Safari följer riktiga standarder bättre (bättre stöd för vissa funktioner)!

 

och sist men inte minst...

Safari är "macig", något Firefox INTE är. "Made for Mac" i programmen är eller borde vara viktigt för en trogen Mac-användare som kanske varit i Windows-träsket tidigare med alla mediokra program med inkonsistenta grafiska gränssnitt, menyer, &c.

 

Sent svar...

 

Windows-träsket? Du menar Linux-träsket? ;) Men för att återgå till Firefox så kör jag version 4 (beta) och jag tycker den är jättetrevlig. Bara flash som kraschar jämt men vafasen jag överlever (reload löser det hela). Firefox är den webbläsare som jag trivs med och jag har använt den sedan barnsben. Men som alltid, det som är bra för den ena är inte bra för någon annan. Man väljer det man trivs med helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...