Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med internet över 3G med iPhone 4 efter 4.2 update


Pascoe

Rekommendera Poster

Det fins en ny funktion iOS som kallas "Network Controlled Fast Dormancy" som kom med i 4.2.1 och som gör att man får lite längre batteritid när man använder 3G. Vad jag har läst nu så verkar det som problemet ligger mellan denna funktion och operatörens radio-master, operatören måste alltså göra någon uppdatering för att problemet ska lösas.

 

Det är inte lönt att vänta på nästa iOS version från Apple eftersom framtida versioner troligtvis har denna funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar

Idag kommer jag att kontakta Telias kundtjänst för att klaga på problemet. Jag tänker inte acceptera en lösning som innebär att jag lämnar in min iPhone 4 på reperation, eftersom problemet uppenbarligen inte ligger i hårdvaran. Målet är främst att ytterligare uppmärksamma dem på problemet och sätta mer press.

 

Alla som har detta problem borde göra samma sak.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra kiwi!

Kom igen nu Telia, ni läser ju detta forum, vad händer? Uppenbarligen inget vi änväbdare kan fixa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Att ringa till Telia gav inte så mycket...

 

Fick först prata med den vanliga mobilsupporten. Jag förklarade vilka problem jag hade. Han fick reda på att jag redan gjort "allt" för att själv göra något åt problemet, så han hade inte så mycket mer att säga – mer än att det, åtminstone för honom, inte var något känt problem. Så jag blev kopplad till iPhone-supporten (hade ingen aning om att de hade en sådan).

 

Den killen var inte lika serviceinriktad. Enligt honom så var problemet med "fördröjning i nedladdning" ett allmänt problem som drabbade samtliga mobiltelefoner (och surfplattor) och inget som var specifikt för iPhone.

 

Jag försökte förklara att jag inte haft problem i den omfattningen före uppdateringen i höstas och att den allmänna meningen på nätet var att detta var något som mobiloperatörerna borde titta på. Men nej, det här var ett problem som finns och alltid kommer att finnas när taltrafik trängs i samma nät som nätverkstrafik. I så fall får Telia göra en massiv utbyggnad av sitt mobilnät om ingen skulle känna av detta.

 

Med andra ord:

 

  1. Supporten på Telia känner inte till problemet.
  2. Problemet jag upplever är inget som har med firmware-uppdateringen att göra.
  3. Det är inte Telias problem i vilket fall som helst.

 

Det är fullt möjligt att jag pratade med några fredagspraktikanter som inte orkade/kunde göra en sökning i sin klagomåls-/kunskapsdatabas, och att de riktiga teknikerna på Telia just nu håller på att lösa problemet, men det här kändes ju inte särskilt förtroendeingivande.

 

Nu hade man velat ha en kommentar från Telias representant här på forumet... :irriteradtjej:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... Att ringa till Telia gav inte så mycket...

 

Fick först prata med den vanliga mobilsupporten. Jag förklarade vilka problem jag hade. Han fick reda på att jag redan gjort "allt" för att själv göra något åt problemet, så han hade inte så mycket mer att säga – mer än att det, åtminstone för honom, inte var något känt problem. Så jag blev kopplad till iPhone-supporten (hade ingen aning om att de hade en sådan).

 

Den killen var inte lika serviceinriktad. Enligt honom så var problemet med "fördröjning i nedladdning" ett allmänt problem som drabbade samtliga mobiltelefoner (och surfplattor) och inget som var specifikt för iPhone.

 

Jag försökte förklara att jag inte haft problem i den omfattningen före uppdateringen i höstas och att den allmänna meningen på nätet var att detta var något som mobiloperatörerna borde titta på. Men nej, det här var ett problem som finns och alltid kommer att finnas när taltrafik trängs i samma nät som nätverkstrafik. I så fall får Telia göra en massiv utbyggnad av sitt mobilnät om ingen skulle känna av detta.

 

Med andra ord:

 

  1. Supporten på Telia känner inte till problemet.
  2. Problemet jag upplever är inget som har med firmware-uppdateringen att göra.
  3. Det är inte Telias problem i vilket fall som helst.

 

Det är fullt möjligt att jag pratade med några fredagspraktikanter som inte orkade/kunde göra en sökning i sin klagomåls-/kunskapsdatabas, och att de riktiga teknikerna på Telia just nu håller på att lösa problemet, men det här kändes ju inte särskilt förtroendeingivande.

 

Nu hade man velat ha en kommentar från Telias representant här på forumet... :irriteradtjej:

 

 

/ Kiwi

 

Trångt om utrymme på nätverkstrafiken? Telia snackar i nattmössan!

 

Skulle det bli plötsligt trångt i nätverkstrafiken när man gick från 4.1 till 4.2.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var uppe i Göteborg idag och hade rast. Passade på att "stresstesta" min iPhone 4 för att se hur det gick med nätproblemet.

 

Jag hade i det närmaste inga problem alls..! Surfade runt snabbt på massor av sidor, både mobilversioner och fullversioner, och körde flera tester med appen Bredbandskollen.

 

Detta var i "källaren" på gallerian Nordstan mitt på dagen, när säkerligen ett betydande antal fjortisar höll på att ringa varandra för att fråga var de höll hus, om de hade några tuggummin etc etc.

 

När jag sedan kom hem till Helsingborg vid 18-tiden gjorde jag samma stresstest igen. Direkt blev det problem. Och igen. Och igen...

 

Kan det vara så att olika områden (kanske enskilda master till och med) har olika programvara som hanterar Apples "3G-nedkopplingsläge" olika bra? Man läste ju någonting om att Rogers i Kanada höll på att uppdatera sitt mobilnätverk efterhand för att fixa problemet.

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag packade precis upp en ny iPhone 4 till en anställd och abbonnemanget är kopplad till Telenor. Vad jag la märke till var att iPhonen var väldig kvick, nästan som en oljad blixt när jag testade 3G nätet och iPhonen kör på den senaste versionen (4.2.1)

 

Problemet måste väl ändå ligga hos Telia? vi är ju flera med samma fel som klagar i denna tråd som sitter med ett Telia abbonnemang?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar jag bli J_vligt trött på detta!!! Började tom leta efter guider för att nergradera min iphone, men det verkade helt omöjligt. Trevligt om Telia kunde svara på lite kritik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Telia menar på att det är Apples fel och de hoppas att det blir löst med nästa ios.

Beroende på vem man pratar med så kan man få svar som att de inte kände till problemet eller att den inte finns.

De har rekomenderat återställningar av telefon och nätverk, ,men inget hjälpter så det är bara onödigt att prova.

Felet ligger mycket riktigt i telias mjukvara i masterna, eller som telia vill ha det så ligger felet i ios 4.2.1 som tyvärr inte går att nedgradera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför i hela fridens namn gör inte Telia något åt problemet om det nu ligger i deras mjukvara i masterna? :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade problemet när jag bodde en kort bit utanför Malmö, fick starta om iphone 4 några ggr. Flyttat in till centrala malmö nu och har inte stött på problemet alls.

jag har telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade problemet när jag bodde en kort bit utanför Malmö, fick starta om iphone 4 några ggr. Flyttat in till centrala malmö nu och har inte stött på problemet alls.

jag har telia.

 

Själv så sitter jag i centrala malmö och jag upplever inte alls att det flyter på, massor av appar som får timeout.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon app som kan kolla ens uppkoppling kontinuerligt? Som typ pingar en hemsida eller något en gång var 30:e sekund eller åtminstone rätt så ofta.

 

Bredbandskollen finns ju, men även om den går att ställa på automatiskt så verkar "avläsningarna" vara ganska sporadiska. Bättre då att ha något som man vet kollar var X:e sekund eller minut och att man därefter kan se mer exakt vad resultatet blev.

 

Ytterligare ett steg för att undersöka hur stort problemet är.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag mest tillgång till wifi eller sitter på tåg = svårt veta hur det är med 3G-problemet numera. Men alltför ofta ser det ut som att jag har full täckning på 3G samtidigt som "vänta-hjulet" bara snurrar och snurrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ryktas om att Apple ska släppa iPad 2 om en månad och då kommer de förmodligen att släppa en ny iOS version också. Hoppas då vårt 3G problem löser sig, om inte så säljer jag iPhonen och lovar mig själv att aldrig mer köpa en Apple produkt! :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Jag ska ta frågan vidare till vår support.

 

Baserat på de senaste sidornas inlägg (var de som skrivit uppgett att de bor) får jag uppfattningen att 3G-hastigheten mestadels upplevs som långsam i södra Sverige, främst Skåne. Stämmer detta eller är det på fler platser?

 

Själv sitter jag en bra bit upp i landet och har inte märkt av de hastighetsproblem som beskrivs i tråden.

 

Med vänliga hälsningar

Thomas Lindmark

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor och jobbar i centrala malmö. Jag upplever mycket problem med min 3G uppkoppling, jag kör på en iPhone 4 med iOS 4.2.1

 

Jag har haft detta problem ända sen slutet av november förra året då jag uppgraderade iPhonen från 4.1 till 4.2.1. Jag är helt inställd på att det inte är något fysiskt fel på telefonen utan gissar på att problemet ligger i telefonens mjukvara och förmodligen även hos er där något måste ändras i operatörsinställningarna.

 

Om du har läst tidigare inlägg i denna tråd så går det att läsa att kanadensiska teleoperatören Rogers har medgett att 3G problemet ligger hos dem och att mjukvaran i deras mobil-master måste uppdateras och jag gissar att Telia också måste göra detta?

 

Jag har även lagt märke till att vissa ställen i malmö så fungerar 3G uppkopplingen bättre än andra ställen. Hemma hos mig och på jobbet går det riktigt slött på 3G.

 

Jag hoppas att det snart finns en lösning på detta långdragna problem. Telia måste väl ha fått in en hel del klagomål kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pelo_ensortijado

Jag bor i malmö jag med(eriksfält/heleneholm), men kör tele2. Hade problem med timeout i början av tråden, men dom uppdaterade sin operatörabundle och nu knallar det på fint.

Till saken. Jag hade för mig att telia/tele2 byggde 3g tillsammans? Om tele2 löst situationen, varför har dom inte meddelat telia vad som är fel? Så att dom kan hjälpa sina kunder menar jag... Men det är väl naivt av mig kanske??

 

Telia kundservice: kolla på apples forum, länkar finns gott om längre upp. Rogers i kanada har kommit fram till att det är en mjukvarufråga från deras håll i vissa master. Dom gör uppdateringarna mast för mast. Kanske det kan hjälpa er i er jakt på felet??

Naiv som jag är kommer då följande: varför inte ringa å surra lite, teleföretag till ett annat, och hör efter vad som hänt egentligen?! Kan ju knappast skada iallafall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder min just nu i centrala Helsingborg, full täckning med 3G. Ändå lyckades jag inte ladda denna sidan utan att avaktivera data och slå pÅ det igen. Safari säger nåt i stil med att servern inte svarar. Efter jag slåt av och på data laddar sidan på 1sec. Så 3G är inte slött. Det fungerar helt enkelt inte ibland. När det väl fungerar är det snabbt!!

Så snälla meddelda er support eller nångon om detta så det kan kan komma en lösning!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta frågan vidare till vår support.

 

Baserat på de senaste sidornas inlägg (var de som skrivit uppgett att de bor) får jag uppfattningen att 3G-hastigheten mestadels upplevs som långsam i södra Sverige, främst Skåne. Stämmer detta eller är det på fler platser?

 

Själv sitter jag en bra bit upp i landet och har inte märkt av de hastighetsproblem som beskrivs i tråden.

 

Med vänliga hälsningar

Thomas Lindmark

Telia Kundservice

 

Bor i värmland ,upplever even här att det går trögt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice
Om du har läst tidigare inlägg i denna tråd så går det att läsa att kanadensiska teleoperatören Rogers har medgett att 3G problemet ligger hos dem och att mjukvaran i deras mobil-master måste uppdateras och jag gissar att Telia också måste göra detta?

 

Jag har hela läst tråden och har bifogat länkar till denna tråd samt till den tråd på Rogers forum där liknande problem i Kanada diskuteras. Återkoppling kommer i denna tråd så fort vi vet mer i ärendet.

 

Med vänliga hälsningar

Thomas Lindmark

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att vi är fler som klagar så vi kommer snabbt fram till en lösning! Jag hoppas nu att Telia tar till sig problemet.

 

Jag vill gärna specificera mitt 3G problem, 3G uppkopplingen är inte slö när det väl fungerar, utan när det inte fungerar så snurrar den lilla "stjärn-hjulet" och efter 30 sekunder kan det släppa och då fungerar det, ibland så blir det för lång timeout och appen skickar ut ett fönstermeddelande om ingen internetförbindelse finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CLS:

exakt samma som jag jar då. Och förmodligen som de flesta!

 

Tack Telia för att ni iaf tittar på detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...