Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med internet över 3G med iPhone 4 efter 4.2 update


Pascoe

Rekommendera Poster

Telia Kundservice

Hej!

 

Vi håller fortfarande på att kolla upp de problem som ni upplever. Jag hoppas att kunna ge er ett svar snart.

 

Med vänliga hälsningar

Susanne Boström

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar
pelo_ensortijado

Märkligt att tele2 har kommit på en "lösning " men inte telia. Det vore kul att få en fullständig förklaring på vad som hänt när ni kommit på vad det är!! Bara för att man undrar förstås. Intressant tycker jag!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande sporadiska problem med 3G på min iPhone? :superirriterad:

 

Jag vill också ha en förklaring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också problem och har pratat med ytterligare två vänner som upplevt samma. Har PMat mitt nummer till Telia och hoppas det blir en lösning snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i Malmö och på vissa ställen känns det som 3G förbindelsen fungerar bättre medan andra ställen går det lika trögt. Kan det vara så att varje 3G-mast måste uppdateras? hemma hos mig går det fortfarande trögt medan här på jobbet går det lite snabbare. Kan Telia bekräfta att felet ligger på masterna?

 

Jag är helt inne på att detta kommer att lösas och att det inte är fel på min iPhone. Jag väntar tålmodigt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte nu att det var ingen skillnad här på jobb som hemma, visa appar startar inte och spottar ut ett meddelande till sist som säger att det inte finns någon internet förbindelse. Verkar vara en en svårlöst problem?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst är det ju klart ett problem som Telia och Apple borde lösa asap eftersom det påverkar bådas produkter negativt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så tyst från Telias sida?? går problemet att fixa eller inte? Jag har köpt en dyr iPhone och ett dyrt abonnemang och så kan jag inte använda den optimalt.

 

Kan jag lämna tillbaka iPhonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej!

 

Vi har nu kontrollerat de problem ni upplever med våra tekniker samt tekniskt ansvarig för iPhone. Det som kan lösa problemet är att göra en nätverksåterställning under Inställningar – Allmänt – Återställ – Återställ nätverksinställningar. Om det inte skulle lösa problemet kan man återställa telefonen via iTunes. Jag rekommenderar att man sedan aktiverar telefonen som en ny enhet utan att lägga in säkerhetskopian. Detta eftersom man då kan se om felet sitter i telefonens mjukvara. Om telefonen fungerar felfritt efter detta kan man förstås prova att lägga in säkerhetskopian och se om det fungerar även då. Om det inte fungerar med säkerhetskopian inlagd i telefonen så måste man ställa in telefonen som en ny enhet.

 

Om ingen av de ovanstående åtgärderna hjälper så kan man lämna in telefonen på service. Det kan ni göra via inköpsstället, via Telias butiker samt via vår hemsida.

 

Med vänliga hälsningar

Susanne Boström

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Måste säga att det låter som att ni inte har en aning om vad felet är, tyvärr. Många har säkert redan testat detta. Har inte själv plöjt igenom hela tråden på apples forum, men efter att ha läst kommentarerna här om den lär inte detta vara en lösning. Och även om det skulle fungera tror jag inte många är sugna på att bli av med det som ligger i säkerhetskopian. Det är väl meningen att det ska va en säkerhet på sånt man inte vill bli av med :)....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag med flera har redan provat att göra en "ren" installation av 4.2.1 utan att installera tillbaka säkerhetskopian efteråt. Detta hjälper inte så det är bara slöseri med tid för den som vill gå på det.

 

Jag har läst igenom den långa tråden på Apples forum och har kommit fram till att det måste ligga något fel i mjukvaran. Dock är det ett stort mysterium varför det fungerar hos användare med annan operatör men inte hos Telia. Det verkar bara drabba vissa Telia kunder. Det finns ingen logik i detta.

 

http://discussions.i...tart=0&tstart=0

 

Jag ska försöka hålla ut tills Apple har släppt en ny iOS version och hoppas att problemet är ur världen då. Om inte får jag dra slutsatsen att det ÄR något fel på min iPhone och då lämnar jag in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde fabriksåterställning och registrerade som ny enhet.

Allt enligt Telias lösning.

Fungerade faktiskt för mig. laugh.gif

 

Testade återställningar innan och lade in säkerhetskopian, samma fel uppstod då.

Enda tråkiga med denna lösningen är ju att säkerhetskopian är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde fabriksåterställning och registrerade som ny enhet.

Allt enligt Telias lösning.

Fungerade faktiskt för mig. laugh.gif

 

Testade återställningar innan och lade in säkerhetskopian, samma fel uppstod då.

Enda tråkiga med denna lösningen är ju att säkerhetskopian är borta.

 

Är du verkligen säker på att det fungerar? har du testat olika appar som använder 3G, inga fördröjningar i apparna? Jag provade att återställa iPhonen till fabriksinställningarna och sedan installerade de appar som jag visste hade fördröjningar med 3G uppkopplingen men problemet kvarstod.

 

Prova och testa med olika appar, starta dem och stäng dem. Notera om du upplever fördröjningar.

 

Om det fungerar även då så grattis! :)

 

Nu vore det bra om det är fler som kan bekräfta att problemet har rättats till genom en total återställning, hör av er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pelo_ensortijado

GÖR SÅ HÄR:

 

Gå in på en affär som säljer din operatörs microsim.

 

köp ett nytt simkort - kostar ca 50 kronor

 

be dem att aktivera det direkt över telefon. ha id-kort med!!

 

vänta i 0-60 minuter

 

sätt i ditt nya simkort

 

anslut telefonen till datorn och starta iTunes

 

om det är som jag tror kommer den att vilja ladda ner nya operatörsinställningar.

 

Följ instruktionerna på skärmen

 

telefonen startas förhoppningsvis om.

 

Voila! din iphone ska vara sitt gamla fina jag igen.

 

 

 

Det här är inte bekräftat att det funkar av fler än mig själv. Det fungerade när jag gjorde det på min egen telefon, och om min teori stämmer så är det helt enkelt så att operatörsinställningarna sitter på simkortet och är det enda som inte återställs vid en total återställning av telefonen.

så om operatörsinställningarna har hakat upp sig borde man måsta köpa ett nytt sim för att installera samma inställningar igen för att få dom rätt. precis som när iOS kukar ur ibland utan anledningn och man måste återställa till fabriksinställningarna för att den ska fungera. vad tror ni om det? telia kundtjänst? vad säger era datasnillen?

 

SNÄLLA PROVA DETTA NÅGON SÅ VI FÅR ETT JA ELLER NEJ PÅ OM DET VERKLIGEN FUNGERAR!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde frågan tidigare till Telia om operatörsinställningar behövde uppdateras och fick till svar att det behövdes inte. Jag minns när iOS 4.01 kom ut så dök det upp ett sms från Telia om att operatörsinställningarna hade uppdaterats på min iPhone. Om nu dessa 3G problem hade berott på operatörsinställningar så hade väl Telia skickat ut en ny uppdatering.

 

För min del kvarstår problemet och det är väldigt frustrerande att sitta med en telefon som jag knappt kan använda. Jag kommer som sista åtgärd att vänta på en ny iOS version, försvinner inte problemet då heller så får jag nog försöka få telefonen reklamerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker denna tråd har varit tyst ett par dar nu, har det löst sig för er eller kvarstår problemet?

 

Jag har i alla fall samma problem fortfarande. Jag provade att byta ut simkortet hos Telia men det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem, mest gett upp på att det ska komma en lösning innan bästa FW update & man har vant sig lite vid problemet. Telia verkar ju skita i vilket. Kan va bra och se vilka operatörer som bryr sig till nästa år....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet när Apple får tummarna loss och släpper en ny FW?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en tids testande så verkar min IP4 bete sig normalt igen. Det enda jag har gjort är att nollställa nätverksinställningarna.

Mitt problem kan ha berott på att mobilnätet här nere i Lund/Eslövstrakten i Telias nät har varit instabilt för ca 3-4 veckor sedan.

 

Är det fler som fått det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fler som fått det att fungera?

 

Jag har återställt nätverksinställningarna. Jag har återställt mobilen via iTunes. Jag har tvångsavslutat den genom att hålla inne hem- och låsknappen tills mobilen stängs av.

 

Varje gång verkar det först som om allting fungerar som det ska, men så plötsligt... hakar nätverket upp sig och jag vet att problemet är tillbaka.

 

En uppdatering från Telia eller Apple hade mottagits med stor tacksamhet. Detta är rejält irriterande.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon uppdatering från Telia kan vi nog inte räkna med så vi får hoppas att Apple snart släpper en uppdatering som löser detta problem.

 

Själv har jag haft detta problem sedan slutet av november och det är riktigt irriterande att jag inte kan använda telefonen fullt ut.

 

Problemet är stort även runt om i världen och det ingen respons från Apple, snacka om nonchalans på hög nivå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanadensiska teleoperatören Rogers medger nu att 3G problemet ligger på deras 3G-nätverk och ska åtgärda problemet.

 

http://communityforums.rogers.com/t5/forums/forumtopicpage/board-id/Apple_Devices/message-id/691#M691 (läs andra inlägget)

 

Kära Telia, jag gissar att samma problem ligger hos er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kan Telia inte följa efter så borde de ta kontakt med Rogers, hoppas på en lösning nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...