Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med internet över 3G med iPhone 4 efter 4.2 update


Pascoe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tror det började efter att jag uppgradera till 4.2.1, antingen går internet superslött eller fungerar inte alls (Safari kunde inte öppna sidan eftersom servern inte svara). Har testat på olika platser och massa olika sidor i safari. Det är inte bara safari som påverkas utan även ex: facebook, appstore & twitter!

 

iPhonen visar bra täckning på 3G! Felet kommer ganska sporadiskt.

 

Kopplar jag upp på wifi fungerar allt jättebra.

 

Någon annan som har samma problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 230
  • Created
  • Senaste svar

Har samma problem (Telia). Har väntat på en uppdatering av operatörsinställningarna, men har inte mottagit någon. Någon annan som fått denna?

Tilläggas ska ju att jag hade samma problem på min iPad, men där kom uppdateringen av operatörsinställningarna bara knappt en timme efter uppdatering till 4.2.1 ...

 

Kanske Telia själva vet varför det är på detta viset? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Har samma problem (Telia). Har väntat på en uppdatering av operatörsinställningarna, men har inte mottagit någon. Någon annan som fått denna?

Tilläggas ska ju att jag hade samma problem på min iPad, men där kom uppdateringen av operatörsinställningarna bara knappt en timme efter uppdatering till 4.2.1 ...

 

Kanske Telia själva vet varför det är på detta viset? :)

 

Hej!

 

Vi har inte fått några indikationer på att det ska vara problem med att surfa efter 4.2-uppdateringen.

Det ni kan börja med att göra är att återställa nätverksinställningarna under Inställningar - Allmänt - Återställ.

 

Om ni har problem med att surfa även efter det kan ni förstås prova att återställa telefonen via iTunes.

 

Med vänliga hälsningar

Susanne Boström

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det har hänt mig med (telia). har startat om telefonen varje gång och då har det funkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi har inte fått några indikationer på att det ska vara problem med att surfa efter 4.2-uppdateringen.

Det ni kan börja med att göra är att återställa nätverksinställningarna under Inställningar - Allmänt - Återställ.

 

Om ni har problem med att surfa även efter det kan ni förstås prova att återställa telefonen via iTunes.

 

Med vänliga hälsningar

Susanne Boström

Telia Kundservice

 

 

Jag har samma problem och det finns ingenting som

fixar det :(

Kolla här: http://discussions.info.apple.com/thread.jspa?threadID=2662084&start=0&tstart=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet blir mer och mer påtagligt, känns knappt lönt att föesöka göra något som kräver 3g på telefonen!!!

Kan man nergradera till 4.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar även som detta påverkar batteritiden väldigt negativt, precis som den ligger och försöker ladda facebook, mail, twitter och sidor i safari.

 

Har gått från 36% till 19 på 4h och knappt använt telefonen :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt mig en gång efter jag laddat ned uppdatering, men mitt största problem är wi-fi (Telenor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vi har inte fått några indikationer på att det ska vara problem med att surfa efter 4.2-uppdateringen.

Det ni kan börja med att göra är att återställa nätverksinställningarna under Inställningar - Allmänt - Återställ.

 

Om ni har problem med att surfa även efter det kan ni förstås prova att återställa telefonen via iTunes.

 

Med vänliga hälsningar

Susanne Boström

Telia Kundservice

 

Skulle precis skriva ett inlägg om detta 3G problem och såg att fler hade samma problem som jag (har också Telia).

 

Jag har provat Telias rekommendation om att återställa nätverksinställningarna på iPhone. Jag provade detta men hjälpte inte, problemet kvarstår.

 

Kan det vara så att operatörsinställningarna måste uppdateras? Vid en tidigare iOS version fick jag ett sms från telia om att operatörsinställningarna hade uppdaterats. Kan det vara samma sak nu?

 

Att återställa telefonen i iTunes tror jag inte hjälper så mycket.

Har en iPhone 4 med iOS 4.2.1, hoppas på en lösning snarast! :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, dock löses det efter omstart av telefonen, vilket dock är jobbigt att göra varje gång man sitter på bussen eller liknande.

 

Startat man om telefonen fungerar det tills nästa gång man ansluts till ett Wifi, när man sedan går iväg från Wifi måste man starta om det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har startat om min iPhone 4 flertal gånger men problemet kvarstår. Det konstiga är att det fungerar sporadiskt, ibland fungerar det som det skall och ibland står den helt still på 3G nätet.

 

Om problemet inte ligger hos Telia så hoppas jag att Apple släpper en ny iOS version omgående för detta börjar bli olidligt, det går ju inte att använda telefonen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, jäkligt frustrerande! Ibland kommer jag runt det genom att avaktivera 3G under nätverk och köra på Edge och sedan aktivera 3G igen, då brukar det hoppa igång igen.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog kontakt med Telia innan idag och tog upp problemet men de hade inga indikationer på att det skulle vara fel på 3G nätet. Jag inbillar mig att en återställning i iTunes kan hjälpa, vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en återställning i iTunes. Samma problem, SUCK! :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem har telia 4.2.1, min flickvän har 4.1 med telia och för henne fungerar det toppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem, iPhone 4 med 4.2.1 och Telia.

 

Det bara dör och går inte att surfa, har köpt DataMan som visar tidpunkt för aktivitet på WLAN och 3G/GPRS, innan 4.2.1 så hade jag aktivitet var tionde minut på 3G (oavsett om jag hade WLAN-täckning) nu stannar det bara av. Jag kollar mail varje halvtimme och så fort jag lämnar WLAN så kan den inte kolla mail.

 

Har återställt telefonen som ny, hjälpte inte...

 

Det spekuleras i andra forum om syndabocken är "Network Controlled Fast Dormancy" som är en ny funktion i 4.2.1 som stänger av 3G-data för att spara batteri. Telia borde ju kunna se statistik om signaleringen på 3G har gått ner sedan 4.2.1 släpptes eftersom iphone ändå står för mycket av datatrafiken och alltid har varit anslutna tidigare.

 

//A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem, iPhone 4 med 4.2.1 och Telia.

 

Det bara dör och går inte att surfa, har köpt DataMan som visar tidpunkt för aktivitet på WLAN och 3G/GPRS, innan 4.2.1 så hade jag aktivitet var tionde minut på 3G (oavsett om jag hade WLAN-täckning) nu stannar det bara av. Jag kollar mail varje halvtimme och så fort jag lämnar WLAN så kan den inte kolla mail.

 

Har återställt telefonen som ny, hjälpte inte...

 

Det spekuleras i andra forum om syndabocken är "Network Controlled Fast Dormancy" som är en ny funktion i 4.2.1 som stänger av 3G-data för att spara batteri. Telia borde ju kunna se statistik om signaleringen på 3G har gått ner sedan 4.2.1 släpptes eftersom iphone ändå står för mycket av datatrafiken och alltid har varit anslutna tidigare.

 

//A

 

Frågan är om det beror på "Network Controlled Fast Dormancy" funktionen, då borde 3G ha fungerat fullt ut eller inte alls. I mitt problem så fungerar 3G nätet sporadiskt. Ibland fungerar det, ibland inte.

 

Det som är mest konstigt med hela detta problem är att det har dykt upp sedan en vecka tillbaka och jag hade inga problem med 3G nätet direkt efter installationen av 4.2.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde Telia igen och sa att jag har provat alla deras rekomenderade åtgärder, återställning av nätverk etc. och även att jag hade gjort en total återställning av telefonen. De svarade till sist att jag fick lämna in iPhonen till närmsta Telia-butik för reperaration. Jag är 101 % säker på att det inte är något fysiskt fel den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia här med

 

Löste detta genom en hard-reset, dvs power och homeknappen samtidigt tills telefonen stänger av sig.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...