Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spotlight: Hur ser man var filerna finns?


Arrax

Rekommendera Poster

När jag söker med Spotlight får jag upp filerna som överrensstämmer med sökordet, och jag kan klicka på dem, men hur gör jag om jag vill finna platsen där filerna ligger?

 

Jag söker på "groda" och får upp groda.jpg.. klickar jag på den öppnas den och jag ser en groda, men hur gör jag om jag vill hitta platsen på hårdisken där groda.jpg finns? (om jag tex vill göra något med filen)

 

Tack på förhand! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka (eller ctrl-klicka) på filen och välj "Visa överordnad mapp" i kontextmenyn. Eller välj "Visa Info" direkt i menyn.

 

PS. "Lokalisation" brukar användas när man översätter program till olika språk. "Finna filens mapp i Spotlight" hade nog varit en bättre rubrik.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha! Tack för svaret men det går inte att högerklicka (eller dubbeltap på bärbar) på någon av filerna i spotlights sökresultat. Och det där med med ctrl funkar inte heller. Men däremot fann jag filens plats på hårdisken när jag höll in cmd (kringlan) och klickade på filen. tack för hjälp på vägen iaf =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Justitia! =)

 

En följdfråga: hur gör jag för att se vilken plats mappen ligger på? (Vilken mapp mappen ligger i) För nu när jag kommer till tex groda.jpg så ligger den i mappen "Djur", men var ligger mappen "Djur"? OCH, kan jag gå ner en nivå till den mappen? (vanligtvis finns det en "bakåtpil" med det gör det inte då när man kommit direkt till mappen) Hoppas nån fattar vad jag menar. =) Tack iaf på förhand =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Justitia! =)

 

En följdfråga: hur gör jag för att se vilken plats mappen ligger på? (Vilken mapp mappen ligger i) För nu när jag kommer till tex groda.jpg så ligger den i mappen "Djur", men var ligger mappen "Djur"? OCH, kan jag gå ner en nivå till den mappen? (vanligtvis finns det en "bakåtpil" med det gör det inte då när man kommit direkt till mappen) Hoppas nån fattar vad jag menar. =) Tack iaf på förhand =)

 

Då är det nog enklast att använda sökfunktionen i Finder istället. Klickar du sedan på ett sökresultat ser du längst ner var på hårddisken filen ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Längst ner i Spotlight-fönstret ser man sökvägen.

post-11001-087520500 1291128874_thumb.png

Annars håller man nere kommando-tangenten när man klickar i namnet i Finder-fönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök filen med Spotlight

Välj första alternativet i Spotlight-menyn "Visa Alla"

I detta fönster kan du utföra alla förslagen i inläggen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag söker med Spotlight får jag upp filerna som överrensstämmer med sökordet, och jag kan klicka på dem, men hur gör jag om jag vill finna platsen där filerna ligger?

 

Jag söker på "groda" och får upp groda.jpg.. klickar jag på den öppnas den och jag ser en groda, men hur gör jag om jag vill hitta platsen på hårdisken där groda.jpg finns? (om jag tex vill göra något med filen)

 

Tack på förhand! =)

Om du dröjer lite med pilen över ett av objekten dyker sökvägen upp i en liten gul ruta. (I alla fall hos mig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för alla bra svar!! Nu blev det plötsligt mycket lättare att navigera på min mac! =)=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Funktionen att läsa sökvägen genom att bara hålla markören över objekten verkar ha försvunnit i Lion....eller är det bara hos mig? Om den är väck....någon som vet hur man får tillbaka det. Att öpnna filen i finder för att där se sökvägen är inte optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommando + R direkt i söklistan är det enklaste. Verkar inte varit någon som tipsat om det...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mej räcker det med bara cmd, utan R eller shift (shift, som jag länge och i onödan kört, av gammal vana).

Har Snow Leopard nu; vet ej om samma gäller i Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollega hittade bästa alternativet....håll pekaren över filen i spotlight, håll nere alt + kommando och du får en snygg sökväg längst ner i previewn på filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Tänkte väcka liv i den här gamla tråden igen eftersom inget av det föreslagna när det gäller Spotlight (inte Finder) funkar för mig.

Enda undantaget är tipset om cmd + R som öppnar mappen där filen ligger.

Inget av det andra högerklick, håll över, Visa info, contextmenyer eller annat finns.

Kör El Capitan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte väcka liv i den här gamla tråden igen eftersom inget av det föreslagna när det gäller Spotlight (inte Finder) funkar för mig.

Enda undantaget är tipset om cmd + R som öppnar mappen där filen ligger.

Inget av det andra högerklick, håll över, Visa info, contextmenyer eller annat finns.

Kör El Capitan

Även cmd + enter funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte väcka liv i den här gamla tråden igen eftersom inget av det föreslagna när det gäller Spotlight (inte Finder) funkar för mig.

Enda undantaget är tipset om cmd + R som öppnar mappen där filen ligger.

Inget av det andra högerklick, håll över, Visa info, contextmenyer eller annat finns.

Kör El Capitan

När du söker med Spotlight och får upp en lista med resultat. Varteftersom du pilar ner/upp så visas ju en förhandsvisning där.

 

 

Håll ned ⌘ så visas filnamnet under visningen. Håll även ner ⌥, så visas hela sökvägen under.

 

post-64246-0-78218200-1508871020.gif

 

Och som 7sleeper skrev... Istället för att öppna bilden/filen, så ⌘⏎ visar filen i Finder istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iEricF - Funkar på vissa men långt ifrån alla och där det funkar får jag sökvägen med

 

 

sevensleeper - Funkar utmärkt

 

Tack, nu blir livet lättare ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iEricF - Funkar på vissa men långt ifrån alla och där det funkar får jag sökvägen med

 

 

sevensleeper - Funkar utmärkt

 

Tack, nu blir livet lättare ;-)

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...