Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows 7 och Parallels 6


LelleSmed

Rekommendera Poster

Hej,

Jag vill köra Windows 7 via Parallels 6.

 

Det jag önskar tips på är om jag 1) ska installera Windows direkt i Parallels eller 2) installeras Windows i Boot Camp för att sedan använda Parallels och "peka" ut Boot Camp som partition (kan man uttrycka sig så)?

 

Fördelen med alt 2 skulle vad jag förstått vara att kunna köra Windows via Boot Camp om man någon gång är i behova av bättre prestanda. Annas köra via Parallels. Jag kan alltså med detta alternativet välja vilket sätt jag vill köra.

 

Fördelen med alt 1 skulle vara enklare hantering av back-up och eventuell ominstallation av Windows.

 

Tips och erfarenheter, fördelar och nackdelar mottages tacksamt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Mac och prestanda? Vad har du tänkt att göra i Windows?

 

Ser egentligen ingen anledning att göra en Boot Camp partition om din Mac har gott om minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart alternativ 2.

Då har du tillgång till max prestanda de gånger du behöver det.

Varför skulle det vara svårare att ominstallera Windows i alternativ 2? Det är ju inte ens svårt att installera det normalt, varför skulle då alternativ 1 vara lättare, än lätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mac Hedda: Jag har en MBP i5. Windows behöver jag till ett bokföringsprogram från Visma. Alltså inget resurskrävande antar jag.

@Balooba: Angående ominstallationen var det något jag läste på ett annat forum, men jag kan mycket väl missförstått detta.

 

Jag tycker själv att alt. 2 låter flexibelt. Finns det då något som talar mot att göra så, dvs Windows i Boot camp och sen köra Windows genom Parallels?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att alt. 2 låter flexibelt. Finns det då något som talar mot att göra så, dvs Windows i Boot camp och sen köra Windows genom Parallels?

 

Ur Parallels synpunkt är det väl ingen skillnad, enda nackdelen skulle väl kunna vara att du när du partitionerar hårddisken normalt nog tar till lite i överkant för att inte partitionen skall bli urvuxen med tiden.

Har du utrymme så ta till lite extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nackdelen med Bootcamp är partitioneringen och att Parallells inte kan starta/stoppa virtuella maskiner vilket är rätt smidigt. Sedan är det förstås en del pill med Bootcamp och installation av Windows. Men det är ju den i särklass snabbaste lösningen ifall du söker prestanda. Själv använder jag det främst för spelande, så ifall bokföringsprogrammet är allt som du kräver ifrån ditt Windows-användande så kan du gott nöja dig med hur det fungerar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kan jag spara mina filer på osxpartionen o endast köra systemet på windowspationen eller måste jag spara den i den partion där de hör hemma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag spara mina filer på osxpartionen o endast köra systemet på windowspationen eller måste jag spara den i den partion där de hör hemma?

 

Ja, och du kan ställa in Parallels så att Win helt interagerar med med MacOs, dvs du ser inte ens att du kör windows, faktiskt lite förvirrande då man knappt vet i vilket OS man är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gött, men om man är i bootcamp och inte paralells.. då måste man ha filerna på den partionen väl.. eller finns det något "svart hål program" partionerna emellan? Har för mig att jag hört talas om det.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Parallells fungerar så att windows-programmen kan arbeta mot Macens partition och även Macar på nätverket. Det är egentligen bara när du bootar i Windows du behöver fundera över saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du funderar över du ska lagra dokument så att du kan nå dem när du startar i Windows?

 

I så fall är enklaste svaret att du lagrar dem som vanligt i Windows. Du kan nå dem när du kör OS X och du kan arbeta med dem när du kör Parallells, det vill säga alla tre situationer.

 

Mycket är upp till hur du vill arbeta och hur du strukturerar dig i övrigt. I mitt fall är de program jag kör under Windows sådana som bara fungerar i Windows och då finns det ingen anledning att lagra filerna någon annanstans. Sedan kan de programmen också skapa en del fristående filer som exempelvis jpeg-bilder och då sparar jag dem direkt där de behövs. Eftersom all bild- och grafikhantering hos mig sköts under OS X så tar jag dem på OS X-partitionen eller kopierar över dem dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, precis, jag ska producera jpegs i bootad win som ska över till Mac, finns det ingen smidig dropbox lösning där man släpper filen och så landar den i en mapp i andra systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nej, men du kan komplettera med exempelvis programmet MacDrive för att komma åt Mac-partitionen när du bootad i Windows. Andra alternativ är att gå omvägen via ett usb-minne, extern hårddisk, nätverkslagring och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...