Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Panasonic tx-l32c2e som skärm för webb, foto?


knugge

Rekommendera Poster

Hej, jag håller ju på att leta skärm och har varit inne på Dell U2311H men slogs just av möjligheten att använda en tv som skärm. Såg att Panasonics modell faktiskt använder IPS-panel varför jag nu undrar om någon vet om färgerna stämmer ok överens med sRGB och om skärmen är så bra att man kan använda den för bildbehandling och prod. för webben utan att det blir helt galna färger? Jag har inte hittat något test på nätet.

 

Tv:n är 32" och kostar nu c:a 3500kr. Det är ju fantastiskt prisvärt för en så stor IPS-skärm om den är ok.

 

Kanske skärmgurun Thomas Ytterberg vet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag har faktiskt testat modellen som heter TX-L32C20E :)

 

I "True Cinema"-läge är den förhållandevis korrekt, vitbalansen är till exempel exemplarisk, inom avvikelsen dE 3 som anses vara så liten skillnad att ögat inte kan se det. Däremot är färgrymden krympt i förhållande till sRGB och kan inte ge rätt mättnad hos framför allt röda nyanser. Det är ungefär samma fel som på lite äldre Macbookmodeller, med skillnaden att grönt är för intensivt vilket också påverkar nyanser av cyan och gult. Där är skillnaden så pass stor att det går att se att färgerna skiljer sig från exempelvis en iMac eller vad du nu har. TX-L32C20E har också en något flack gammakurva vilket kan göra än mer skillnad i upplevelse gentemot exempelvis en Macbook-skärm.

 

post-244-098761000 1291034725_thumb.png

Detta är med bilden ställd till "True Cinema", Färgtemp "Varm" och Färg på 30. Kontrastreglaget agerar här reglage för bakgrundsbelysningen och ger uppemot 400 cd/m2 i ljusstyrka vilket är lite bländande högt. Med värde 10 till 30 ligger styrkan från 150 till 250 cd/m2 vilket är mer användbart.

 

TX-L32C20E kan stänga av overscan. Däremot har den inte mer än 1366x768 pixlars upplösning och jag har inte testat med anslutning mot dator. Så det är inte säkert att du kan pixelmappa mot teven och det är väl största hindret.

 

På den biten torde Dell U2311H vara betydligt bättre och då givetvis köra rätt upplösning från början. Däremot har jag inte en aning om hur den är färgmässigt och än mindre vad som krävs för inställningar i skärmen för att den ska bete sig korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas, jag kom också på att upplösningen verkar lite låg med tanke på storleken. Synd. Dell U2311H verkar i test ha rätt bra färger okalibrerad även om den blir klart bättre kallibrerad. Jag vet inte hur viktigt det är med korrekta färger men min fru går rumslig gestaltning där de lär sig för både webb och tryck så det är ju inte fel om det blir hyfsat korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...