Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Returnera Macbook Air - kostnad?

Baneros

Recommended Posts

Hej!

Jag la en beställning på en Macbook Air 13 tums på Apple Store, men hann ångra mig (till fördel för 11.6 tummaren) precis samma dag den skickades iväg. Nu har jag den ouppackad och funderar på om det är lönt att returnera den till Apple eller försöka kränga den på blocket. Enligt Apples hemsida får man ju själv stå för frakten för returer. Är det någon som kan tänka sig vilka summor det handlar om? Är det bara en hundring är det ju lugnt, men handlar det om flera hundratals kronor så känns det ju som att behålla den och sälja oöppnad är ett bättre val.

http://storeimages.apple.com/1462/store.apple.com/Catalog/se/Images/salespolicies_consumer.html

"7.3 Vi återbetalar erlagd köpeskilling men debiterar en avgift för fraktkostnaderna (beloppet motsvarar den fraktkostnad du debiterades i samband med leveransen av Produkterna). "

Du måste m.a.o. ringa Apple. Endast de vet väl hur mycket leveranskostnaden var!?

Det är nog billigast att skicka tillbaka den. Kostar väl högst ett par hundringar för ett paket på posten.

Att inte ha ett års garanti och inte heller tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen gör att priset på din (faktiskt) begagnade dator sjunker betydligt.

Har man inte alltid två veckors ångerrätt på distansköp?

Jo men man kan fortfarande få stå för fraktkostnaden, ring Apple som sagt. Klart bäst att skicka tillbaka den!

Det är nog billigast att skicka tillbaka den. Kostar väl högst ett par hundringar för ett paket på posten.

Att inte ha ett års garanti och inte heller tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen gör att priset på din (faktiskt) begagnade dator sjunker betydligt.

Men det har väl den som köper av mig? Han/hon får ju med kvitto och allt och då ingår ju Apple Care och sånt. Eller tänker jag helt fel nu?

Att sälja den på Blocket är ren förlust. Klart man får stå för portot. Men det är det som sagt värt.

Men det har väl den som köper av mig? Han/hon får ju med kvitto och allt och då ingår ju Apple Care och sånt.

egentligen inte, men nästan alla företag brukar vara rätt snälla på den punkten har men kvitto så brukar det fungera att reklamera den.

men du kommer ju behöva sänka priset på datorn ca 500-1000kr för att någon ska köpa den, annars så kan de ju bara köpa den från apple. Så det är bättre att returnera den till apple.

Jo sant, men köpte den med studentrabatt, så har ju redan cirka en tusing mindre där, så även om jag sänker så kan jag ju gå plus minus noll iallafall tänkte jag. :) Men ska ringa och höra med Apple imorgon som ni säger, handlar det inte om för mycket pengar så känns det smidigast att returnera.

Jo sant, men köpte den med studentrabatt, så har ju redan cirka en tusing mindre där, så även om jag sänker så kan jag ju gå plus minus noll iallafall tänkte jag. :)

Får man göra så köpa den med student rabatt och sälja den för mera ?

(när bara nyfiken på hur det är, ingen moraltants attack mot dig)

Ja det ska det väl vara? :) Speciellt om det som nu bara är en engångsföreteelse, skillnad om man sätter i system att köpa grejer med rabatt och sen sälja dem vidare med profit.

Får man göra så köpa den med student rabatt och sälja den för mera ?

(när bara nyfiken på hur det är, ingen moraltants attack mot dig)

Varför ångrade du dig?

bara nyfiken, jag kan inte ens göra så då jag inte kan utnyttja student rabatten.

Allright, det här var lite wierd men bra. Ringde Apples kundtjänst och fick prata med en danska som inte kunde svenska (hej engelska!). Hon hävdade bestämt att det inte skulle kosta mig någonting alls att returnera datorn till Apple. Konstigt att det står så i deras information på hemsidan då. Hoppas inte man får någon oönskad räkning på 600 kr av UPS nu bara :o

bara nyfiken, jag kan inte ens göra så då jag inte kan utnyttja student rabatten.

Jag läser ju bra, jag trodde i morse att det stod "vad angår det dig" i betydelsen att jag inte borde fundera på att köpa datorer med student rabbat och sälja med vinst( vilket jag aldrig tänkt)

Jahapp det här känns ju kul. Ringde supporten för två dagar sen men har fortfarande inte fått något mail med returnummer. Nu när jag gick in manuellt via datorn och skulle fixa det själv så står det att datorn inte går att returnera :S Blir att ringa tillbaka till supporten imorgon igen. Underbart Apple.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...