Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa vinterbilen?


Semmelman

Rekommendera Poster

Inför högertrafikomläggningen befarade många dödsolyckorna omedelbart skulle öka. Det blev tvärtom. Den största anledningen till att det senare skedde omgående anses ha varit den gigantiska trafiksäkerhetsdebatten. De upplyste folk helt enkelt om trafiksäkerhetsfrågor och gjorde dem medvetna. Jag är övertygad om att man kan uppnå samma resultat med friktionsdäck.

 

Ur NE:

Menar du att med bättre information kommer friktionsdäckens grepp att öka?

Man kan inte med en informationkampanj ändra fysiska lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Menar du att med bättre information kommer friktionsdäckens grepp att öka?

Man kan inte med en informationkampanj ändra fysiska lagar.

 

Självklart kan information – om den sker på ett genomgripande sätt – påverka körsättet så att man undviker olyckor. Att bara förbjuda dubbdäcken rakt av är naturligtvis farligt.

Varför skriver du så föraktfullt och förlöjligar mig? ThumbsDown.gif Jag vill inte se sådana inlägg riktade mot mig i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget gummi som klarar allt, därför har man sommar och vinterdäck. De däck som säljs som åretruntdäck är bara en dålig kompromiss. Antingen är de lite bättre på vintern än de andra kompromisserna, men de är då sämre på sommaren. Detta består i att gummit påverkas av temperaturen. Därför ska man ha sommar OCH vinterdäck så man har optimala däck för ändamålet. Vinterdäck har en mjukare gummiblandning som greppar snö och is bättre vilket gör att det slits ut riktigt snabbt och ger kanske 100% längre bromssträcka på sommaren. Sommardäcken stelnar till puckar när det blir många minusgrader och kan bli riktigt hala. Men på sommaren ger de optimala egenskaper när det gäller undanmanöver och nödbromsning. Där kan ett vinterdäck fullständigt haverera och ett åretruntdäck riskerar döda dig när samma situation med sommardäck bara blir en gungig manöver som man snart glömmer på sin resa mot solen.

...

Huruvida man ska ha dubb eller inte får var och en välja själv. Vi som bor i ickeurbaniserade miljöer föredrar oftast dubbat på gott och ont. Mest för att överleva när det är isgata.

Finns det att köpa åretrunt-däck? Jag har aldrig sett några eller hört nån däckkille prata om det. Om det är som du skriver så borde väl dom va olagliga på vintern då det inte är vinterdäck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Trött på snöhelvetet nu (27 dec), man får skotta av en halvmeter snö varje dag, dörrarna fryser fast, tanklocket fryser fast, bakluckan fryser fast, trycker man på öppningsknappen lyser varningslampan för öppen lucka hela tiden fast luckan inte går att rubba.

Jag är så nära att åka å köpa en Subaru. Men den är väl inte bättre på såna här saker? Den har ju liksom oxå dörrar. Sen är det så jävla trångt på gatorna så Volvon känns som att navigera en oceanångare. Skulle vilja ha en liten Subaru el Mini med fyrhjulsdrift. Gärna med hjul på sniskan i varje hörn som sjukhussängarna har för att ta emot i väggarna. Varför har ingen kommit på det? Till bilar alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det att köpa åretrunt-däck? Jag har aldrig sett några eller hört nån däckkille prata om det. Om det är som du skriver så borde väl dom va olagliga på vintern då det inte är vinterdäck?

 

Jag trodde att det var sådana som det pratades om.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De friktionsdäck jag köpte var vinterdäck med mjukt gummi gjorda för vinter, sen att jag kör med dem på sommaren är en helt annan grej. Åretrunt-däck har de väl på kontinenten?

Fast jag är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För lite bilsnack tycker jag... tittat lite på Subaru Legacy... men det ser ut som att rutorna är såna som går i fria luften inte i karmar eller hur man ska säga, det är väl inte så bra på vintern?

Sen verkar den ha såna där projektorlampor som kostar tre tusen att byta, stämmer det nån som vet (att den har såna alltså)? (sex laxar för att byta framlampor är ju rent sagt skitlöjligt, vad tror dom??)

 

Vilken Subarumodell är den bästa vinterbilen?

 

Nu måste man väl tänka så här, tydligen kommer vintrarna bli så här i framtiden tack vare växthuseffekten, kanske lika bra å köpa nåt som funkar på vinter. Det är ju ändå vinter fyra månader minst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Audi ska ju va bra bilar men dyra, dyra reservdelar och dyr dator o s v, eller, kan man köpa en begagnad sån utan att bli ruinerad? Vad tror ni om en Audi A4 quattro som vinterbil? Audi låter ju som en bekväm å tyst sommarbil oxå... det är ju trots allt lite sommar ibland här oxå, tja överdrift kanske men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag hade det funkat bäst med bandvagn, men i brist på sådan så fick det bli den gamla vanliga med tvåhjulsdrift. Visserligen kanske den ger sämre fäste vid acceleration, men det som är viktigt i sådant här väglag är inte acceleration utan inbromsning, och där tvivlar jag på att det finns någon skillnad mellan två- och fyrhjulsdrift. Jag skulle nog ha kunnat hålla min framhjulsdrivna korean på vägen i bra mycket högre fart än vad jag höll, men jag hade inte kunnat få stopp på plåten om något hade hänt.

Jo, det där stämmer ju, om man kommer ut på vägen, men vägen till vägen är här ofta utsnitslad med diverse hinder som snövallar, oplogat oftast, och till garaget har jag en brant backe som de flesta får problem med. Sen skulle det va kul att kunna åka ut på landet oxå nån gång och fotografera lite utan rädsla att bli kvar ofrivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Audi ska ju va bra bilar men dyra, dyra reservdelar och dyr dator o s v, eller, kan man köpa en begagnad sån utan att bli ruinerad? Vad tror ni om en Audi A4 quattro som vinterbil? Audi låter ju som en bekväm å tyst sommarbil oxå... det är ju trots allt lite sommar ibland här oxå, tja överdrift kanske men...

Mor min har just en A4 Quattro. Riktigt stabil och fin på vinterväglag, fin året runt också. Tysk och kultiverad helt enkelt. Sportfjädringen kan somliga tycka är för hård möjligtvis, personligen tycker jag att den är för mjuk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mor min har just en A4 Quattro. Riktigt stabil och fin på vinterväglag, fin året runt också. Tysk och kultiverad helt enkelt. Sportfjädringen kan somliga tycka är för hård möjligtvis, personligen tycker jag att den är för mjuk...

Låter bra tycker jag. Hur är den att äga då? Billig, dyr, rena rånet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra tycker jag. Hur är den att äga då? Billig, dyr, rena rånet?

Mamma betalar ^^

Hon har nu sisådär 8 år efter leverans hamnat i en liten ond cirkel med trasig kamrem och lite sånt där, där rinner pengar iväg ganska fort. Men innan har det inte varit speciellt mycket. Håller sig fint i värde också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va kostar ett kamremsbyte på en sån där då? Lite intressant faktiskt. Fråge henne gärna om det inte är för mycket besvär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va kostar ett kamremsbyte på en sån där då? Lite intressant faktiskt. Fråge henne gärna om det inte är för mycket besvär.

Dryga nio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...