Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa vinterbilen?


Semmelman

Rekommendera Poster

Mattem: Nej min bil använder jag inte i tjänsten, ska bara ha den till garaget där "tjänstebilen" står och för soliga helgutflykter.

Jag är lat och kör med friktionsädck året runt, struntar i vad experterna säger för det går jättebra, mja, ibland skulle jag kanske velat haft dubbdäck men... och man får laborera tror jag inom 5% angivna däckstorlekar och C70 har ju breda däck så tyvärr vinterdäcksmässigt har den då lite för breda tyvärr. 205 om jag minns rätt (ska va 225 om jag minns), tyvärr. Manuell växelspak man får dra i den själv.

 

 

Climacx: Den Bertonen skulle du haft kvar, fint skick hade den varit en showstopper kanske. Å andra sidan är en bil inte bara ögongodis utan ska väl i viss mån va lite praktisk oxå, har jag hört. :tappahakan:

Jag hade en drömbil för ett år sen och det var Toyota Yaris p g a kvalitén och ekonomin, sen testkörde jag den å så var inte det dröm längre, då blev det en Volvo, tillbaka till Volvo som jag har haft en tre olika modeller av innan, klassiskt televerksorange 144, smutsvit amazonkombi, duett (f d fiskbil hitta fiskfjäll överallt i den), men Subaru fanns i bakhuvet, synd jag inte kom längre än så kanske, ska definitivt kolla såna nästa gång, såvida jag inte kör den här tills jag inte får köra längre. Snart ska den kostas på kupé- och motorvärmare, då blir den lite bättre vinterbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Haha! :D För den var väl ironisk? :fundersam:

Jag vet inte riktigt. Jag Är född i Jämtland och SAAB är en jäkla bra vinterbil och jag har ägt många SAABar men ja, jo det var nog lite ironi. Hur går det med valet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den var allt liite retsam ;)

 

Men nu när vi ändå är igång, hur vet man att man har bästa bilen (överlägset t.o.m.) fast det är det enda märket man haft (att jämföra med vad)? Jo, jag är inte helt ovetande, har haft en Saab, det räckte.

 

Dock för de riktigt svåra vinterförhållandena är fyrhjulsdriften utan tvekan ett vinnande koncept. Men det kanske inte brukar vara tillräckligt mycket vinter i Jämtland? Eller så har dina Saabar 4x4, utan att du vet om det :)

Men... har de även lågväxel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlägset bästa vinterbilarna jag har kört har varit Volvo Amazon -62, 142 -71 samt -74 (betydligt bättre värme i -74) samt för tillfället en Saab 95 V4 -69.

 

Komforen och värmen kan inte jämföras med moderna bilar, förutom värmen i en 142 -74, men vägegenskaperna med de smala höga däcken, smala bilarna samt att varenda knuta i vägen känns i ratt och ryggstöd, dvs du känner minsta släpp i ryggraden. Saaben med sina 155/15" dubbdäck är som en bergsget på oplogade dåliga vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo XC60 D5 AWD. Borde fungera, det gör den här i skåne ialf! :)

Inga problem att köra när snön kommer.!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är lat och kör med friktionsädck året runt, struntar i vad experterna säger för det går jättebra, mja, ibland skulle jag kanske velat haft dubbdäck men... och man får laborera tror jag inom 5% angivna däckstorlekar och C70 har ju breda däck så tyvärr vinterdäcksmässigt har den då lite för breda tyvärr. 205 om jag minns rätt (ska va 225 om jag minns), tyvärr. Manuell växelspak man får dra i den själv.

 

Här har vi väl problemet? Nog för att du inte kan slänga på hur smala däck som helst, men dubbdäck is the shit, iaf om man bor lite lantligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kanske, kanske inte, kört på friktionsdäck även i jobbet under värsta snöstormarna och det går ju, fastnat nån gång men det gör de med dubb oxå då det inte hjälper, dubb håller ju bara kvar bilen på is, är det modd el snö en halvmeter hjälper inte dubb ett dugg.

 

Vill ha lite mer diskussion om vad som är en riktigt bra vinterbil till nästa gång jag ska köpa bil. :)

 

F ö startar min C70 snällt i 22 minus å där är väl en bra början alla fall, å idag märkte jag att den har antisladd å det är bra å, en bra vinterbil ska alltid starta, gör din subaru det climaxc? Nästa gång kanske det blir en subaru impreza med gula stora stänkskydd, fett avgasrör en bäverfamilj kan bo i och stora smala hjul med spik, då jävlar kan ingen snövall i världen stoppa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Subarun har ännu inte vägrat starta. Men häromdagen, vid -22°, efter nattens -24°, var det största eldprovet hittills (ja, den står under bar himmel och batteriet är 3 år). Gick faktiskt även det bra. Tog fan en halvtimme att skrapa rutorna, isen var hård och blank som diskbänksstål. Den startar lite trixigt, som en del gamla amerikaner, typ: ett halvt varv och så verkar den storkna, men startar istället. Har inte vant mej ännu vid det, känns osäkert. Men funkar. Boxerljudet är desto bättre.

 

Jag håller med ang däcken. Har kört på friktion de senaste ca 15 åren, en hel del i Jämtland på loven. Nordiska friktionsdäck av bra kvalité är bättre än dubbdäck på i princip allt, utom blank is. Svarthalka i södra Sverige är kanske den största anledningen att överväga dubb, vilket jag har nu, men bara för att det följde med dubbhjul på bilen. Tycker faktiskt att det känns sämre, även en så pass ovanligt ’svår’ vinter som denna (och förra).

 

Det ska vara bra med antisladd (’räddar liv’, enligt C. Tingvall), men då skulle jag vilja ha den avstängningsbar (räddar glädjen, iaf ibland, enligt mej). Finns inte på min Impreza.

 

Du har nog inte nån dålig (vinter)bil, Semmelman. Men den kanske bara inte var riktigt din grej? Kanske kan bli när ni lärt känna varann?

 

Den roligaste bilen någonsin var nog en Kadett -64. Ingen vinterbil med moderna mått mätt, men fan så kul man haft med den. Roligare än Renault 4. Austin Maxi var det trivsammaste ’hemmet’ jag bott i; stadig och charm-ful (rätt stavat, jo), fullt bäddbar, en slags kult, anti-bil (för de lite speciella). 780:n retade gallfeber på Svenssons (9 av 10; den återstående var entusiasten med ’E’). Dagens moderna bilar har ’allt’, utom charm, så den får man försöka stå för själv.

 

Subarun, iaf Imprezan, är förarens bil mer än passagerarens, vilket accentueras särskilt på vintern; ju värre förhållandena är desto roligare har föraren, men passagerarna... hmm, dem är det nog egentligen lite synd om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att det känns lite säkrare med dubbdäck, men att det gör nån verklig skillnad undrar jag, förutom på is, jag har tappat greppet och åkt ut med dubb oxå. Viktigare är nog bredden, så smala som möjligt, men idag måste man ju sätta på den angivna bredden plusminus 5% tror jag, är dock inte säker där.

Inte förtroendeingivande det där att det startar liksom på nåder, utifall den orkar vrida över motståndet, en grad kallare så fastnar den bara där och dör, sen får man skjuta igång bilen. Volvon är en snabbstartare, rena Jesse James. Sånt känns skönt.

Börjar bli rejält sugen på en Impreza faktiskt, kanske ska ha två bilar, vore miljömässigt utmanande om inte annat...

Eller så inte ha nån alls, det vore rätt skönt det oxå, men tråkigt, kommer en dag man inte får eller kan köra så bäst att passa på så länge man kan...

Men nu har jag en 1350 Watt kupevärmare installerad i den lilla kupe´n så jag räknar med att slippa skrapa och borsta alla fall... :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyaste Imprezamodellen är betydligt mer kultiverad, inte lika ’halvrå’ som de närmast föregående versionerna. Helt klart modernare, men har den inte tappat lite av den där ’känslan’?

 

I rättvisans namn får man också nämna ett par av fyrhjulsdriftens baksidor; den drar mer soppa och Imprezans bränsletank är inte stor. Så man bör tycka att det är roligt att tanka (ofta och dyrt). Ju roligare man har under körningen, desto roligare får man vid tankningen. Ca 0,9 (95 oktan) vid tråkig körning, alltså i praktiken, något lägre enligt boken (inte helt omöjligt).

Fyrhjulsdriften både väger och tar plats. Det är också mer noga med däcken som ska vara så lika som möjligt både fram och bak; det avancerade AWD-systemet mår bäst av det och diffen kan lätt sabbas om man laborerar med olika däckstorlekar, t.ex. "för syns skull".

 

Börjar inte kännas som dags för en provkörning? :)

 

Av erfarenhet skulle jag utfärda en liten varning för att äga 2 bilar eller, rättare sagt, för sättet man gör det på. Köper man en till kan det lätt bli en belastning, om man inte älskar att pyssla med dem hela tiden. Bortsett från alla kostnader. Därför tipsar jag om att skaffa 2 (två) bilar till, så man får ett riktigt helsike med allt pyssel och jox. Precis innan man hamnar under isen säljer man den bilen man egentligen inte alls gillar, så kvar blir bara två. Lätt som en plätt och inte alls jobbigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att det känns lite säkrare med dubbdäck, men att det gör nån verklig skillnad undrar jag, förutom på is, jag har tappat greppet och åkt ut med dubb oxå. Viktigare är nog bredden, så smala som möjligt, men idag måste man ju sätta på den angivna bredden plusminus 5% tror jag, är dock inte säker där.

 

Friktionsdäck är inte så mycket bättre när de är bättre att det upphäver hur mycket sämre de är när de är sämre.

 

Eller: Dubbdäck funkar ok på snö och modd, men friktionsdäck är ingen livförsäkring när det är ishalka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Friktionsdäck är inte så mycket bättre när de är bättre att det upphäver hur mycket sämre de är när de är sämre.

:fundersam: :fundersam: :fundersam:

 

 

Eller: Dubbdäck funkar ok på snö och modd, men friktionsdäck är ingen livförsäkring när det är ishalka.

Inte dubb heller, har åkt ut på dubb oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:fundersam: :fundersam: :fundersam:

 

 

 

Inte dubb heller, har åkt ut på dubb oxå.

Inget är ju 100% säkert, men du förstår säkert mitt resonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappt det. :D Men ingetdera är en livförsäkring, frågan är vad som är bäst, jag vet inte men jag tror skillnaden inte är så stor så med övriga fördelar friktionsdäck har på barmark kan man ju välja det om det är det man mest kör på, nu är ju då dock även det frågan...

Men jag kör ju försiktigare utan dubb så det tror jag är största vinsten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smarta tillbehör saxat ur Antikvärlden.

 

post-2533-031043200 1292009723_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag faktiskt skulle vilja ha är en sån rattmuff som de såg ut förr, i läder med små hål och fastsatta med tryckknappar, så som de obligatoriska bilhandskarna såg ut, gillar inte dagens håriga monster man måste leta med lykta efter ratten i, nån som sett en klassisk läderrattmuff nånstans?

 

Sen ska man väl ha en vit-å-svartsmårutig hjälm liggandes på hatthyllan bak så är Snobbarsomjobbar-illusionen fullständig.

 

Bild på handskarna, bästa jag hitta:

article-1169239-046840F1000005DC-288_468x404.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Volvo XC70 awd D5..... Dubbfritt....det var inga problem igår när alla med 2-hjulsdrift sladdade omkring he he....bra frigång och riktigt stabil på väg när det är halt.

Det blir en XC70 för mig oxå som nästa bil. Min S70 2.4t som jag har nu slirar lite här o där, trots dubbdäck.

 

 

..Snart ska den kostas på kupé- och motorvärmare, då blir den lite bättre vinterbil.

..Men nu har jag en 1350 Watt kupevärmare installerad i den lilla kupe´n så jag räknar med att slippa skrapa och borsta alla fall... :devil:

Jag har både motor- och kupévärmare o har dessutom bilen i garage. Underbart skönt o väl värda pengar att investera i en kupévärmare. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en XC70 för mig oxå som nästa bil. Min S70 2.4t som jag har nu slirar lite här o där, trots dubbdäck.

Vore väl å andra sidan att förstöra det roliga. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore väl å andra sidan att förstöra det roliga. B)

Njae.. körde mitt inne i Gbg häromdan o det var mkt sämre plogat än "ute på landet" där jag bor. Hade bitvis lite svårt att ta mig fram. Med 4X4 så kommer det gå lättare. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just när man tror att diskussionen om dubbdäck äntligen dött en bra självdöd kommer den åter upp.

 

Dubbdäck = Bättre fäste = Sökrare trafik = Förre dödsoffer = större vägslitage = Dyrare vägunderhåll = Liv kostar pengar

 

Friktionsdäck = Sämre grepp = fler olyckor Fler dödsoffer = Mindr vägslitage = Billigare vägunderhåll = Är det värt det

 

 

Kort sagt, vill du slita mindre på vägarna o leva farligare ska du köpa friktionsdäck.

Det är självklart att man ska ha dubbdäck när det är halt väglag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inför högertrafikomläggningen befarade många dödsolyckorna omedelbart skulle öka. Det blev tvärtom. Den största anledningen till att det senare skedde omgående anses ha varit den gigantiska trafiksäkerhetsdebatten. De upplyste folk helt enkelt om trafiksäkerhetsfrågor och gjorde dem medvetna. Jag är övertygad om att man kan uppnå samma resultat med friktionsdäck.

 

Ur NE:

 

 

... Information och utbildning genomfördes för 36 miljoner kr. Via kampanjer vintern 1965–66 informerade man om motiven för omläggningen, under hösten 1966 genomfördes trafikbeteendeprogram och våren 1967 informationsprogram om förberedelserna. Från den 20 augusti började omställningsskedet med intensiv information i TV och radio. Från lördag middag till söndag kväll den 3 september sändes 12 timmar högertrafikprogram i TV och samtidigt 40 timmar trafikprogram i radio på tre kanaler och tio språk.

 

Med högertrafikomläggningen bröts en ständigt stigande olyckskurva. Under september och oktober 1967 halverades antalet omkomna i trafiken jämfört med 1966.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget gummi som klarar allt, därför har man sommar och vinterdäck. De däck som säljs som åretruntdäck är bara en dålig kompromiss. Antingen är de lite bättre på vintern än de andra kompromisserna, men de är då sämre på sommaren. Detta består i att gummit påverkas av temperaturen. Därför ska man ha sommar OCH vinterdäck så man har optimala däck för ändamålet. Vinterdäck har en mjukare gummiblandning som greppar snö och is bättre vilket gör att det slits ut riktigt snabbt och ger kanske 100% längre bromssträcka på sommaren. Sommardäcken stelnar till puckar när det blir många minusgrader och kan bli riktigt hala. Men på sommaren ger de optimala egenskaper när det gäller undanmanöver och nödbromsning. Där kan ett vinterdäck fullständigt haverera och ett åretruntdäck riskerar döda dig när samma situation med sommardäck bara blir en gungig manöver som man snart glömmer på sin resa mot solen.

...

Huruvida man ska ha dubb eller inte får var och en välja själv. Vi som bor i ickeurbaniserade miljöer föredrar oftast dubbat på gott och ont. Mest för att överleva när det är isgata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget gummi som klarar allt, därför har man sommar och vinterdäck. De däck som säljs som åretruntdäck är bara en dålig kompromiss. Antingen är de lite bättre på vintern än de andra kompromisserna, men de är då sämre på sommaren. Detta består i att gummit påverkas av temperaturen. Därför ska man ha sommar OCH vinterdäck så man har optimala däck för ändamålet. Vinterdäck har en mjukare gummiblandning som greppar snö och is bättre vilket gör att det slits ut riktigt snabbt och ger kanske 100% längre bromssträcka på sommaren. Sommardäcken stelnar till puckar när det blir många minusgrader och kan bli riktigt hala. Men på sommaren ger de optimala egenskaper när det gäller undanmanöver och nödbromsning. Där kan ett vinterdäck fullständigt haverera och ett åretruntdäck riskerar döda dig när samma situation med sommardäck bara blir en gungig manöver som man snart glömmer på sin resa mot solen.

...

Huruvida man ska ha dubb eller inte får var och en välja själv. Vi som bor i ickeurbaniserade miljöer föredrar oftast dubbat på gott och ont. Mest för att överleva när det är isgata.

 

yeahbaby.gifrespekt.gifVartenda ord är sant....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...