Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa vinterbilen?


Semmelman

Rekommendera Poster

Tja har en Volvo trodde det var en hyfsad vinterbil men jag kommer inte ut från parkeringen då inte ens plogen kommer fram att ploga, men frågan är finns det bättre bilar då jag behöver komma till jobbet innan plogkillen vaknar till framåt eftermiddag/kväll, fyrhjulsdrift och hög markfrigång vore bra men det kostar så överjäkligt, finns det nåt annat bra med moderat prislapp? Skoda Yeti (Jeti?) gör dom reklam för men den är ju dyr oxå. Och den ska funka på sommaren oxå så alla larvbandsfordon undanbedes. Vad säger ni i norr vad kör folk med där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Jag kör en Skoda Octavia 1.8T 4x4 och är grymt nöjd med den. Bor i närheten av Åre efter en väg som skottas sent och har en lång egen uppfart som är hyfsat brant. Skaffade den är jag flyttade hit för att jag inte skulle behöva ta fram traktorn innan jag åker på jobbet. Har hittills inte varit några problem. Har kört med snö upp på stötfångaren utan större problem. Har fått backa och tagit om. Föredrar en vanlig bil mot t.ex. en suv för komforten och körglädjens skull mot ev. bättre framkomlighet. Har inte ångrat mig hittills.

Hög markfrigång är lite överskattat när det gäller snö. Går bra att ploga sig fram och det är inte förens det är en halvmeter eller mer som det kan vara bra med högre markfrigång. Bara en gång som jag har fått gett upp och det var när det var meterhöga drivor. Då hade det nog inte hjälpt med en suv heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, fyrhjulsdrift är grejen då tydligen. Om jag backade ut nu skulle jag bara trycka framför snön under varje hjul till oöverstigliga snö/is-bollshinder. En 40 cm är det på parkeringen gissar jag och ingen plog i sikte, orkar inte skotta 100 m för hand. Vid gatan är uppplogat en meter hög vall, där vill man inte toppa på. 193 hästkrafter är inte till nån direkt jättenytta nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kom plogen äntligen, kan man ta sig till jobbet och ut å slira tio timmar i detta jävla snöande, var är växthuseffekten när man behöver den?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyrhjulsdrift är inte dubbelt så bra som tvåhjulsdrift. Snarare fyra gånger så bra :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

 

En sån här vore väl bra

post-113-094383300 1290980897_thumb.jpg

 

 

så inreder du släpvagnen som en liten campingvagn

Du tar dig fram garanterad över allt i Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyrhjulsdrift är inte dubbelt så bra som tvåhjulsdrift. Snarare fyra gånger så bra :-)

Ja, eller ännu bättre.

Det är nästan obeskrivbart hur enkelt och säkert man tar sej fram i t.ex. de senaste dagarnas ganska differentierade och förrädiska vinterhelvete (för vem?), för en som aldrig prövat 4x4 (kör f.n. Subarus 4x4 variant). Man måste bara hela tiden ha i skallen beredskapen att kunna ta ner farten eller stanna, för bromsar gör man på samma sätt som med tvåhjulsdrivet, dvs illa. Ja, riktigt illa, åtminstone i förhållande till de otroliga framdrivningsegenskaperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Volvo XC70 awd D5..... Dubbfritt....det var inga problem igår när alla med 2-hjulsdrift sladdade omkring he he....bra frigång och riktigt stabil på väg när det är halt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var är växthuseffekten när man behöver den?!?

:yeahbaby:

Precis vad jag har undrat sedan första vintern efter "avslöjandet" om detta!

Bor man i Medelpad så får man räkna med tre saker:

1) Det är kallt vintertid,

2) Det är snöigt,

3) Man kommer till insikt om att man bor på fel ställe i världen...

 

P.S. Kanske inte skall klaga då vi har mindre än 10 cm snö just nu. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastna bara en gång på hela natten, rätt så fantastisk med jobbets endast framhjulsdrivna bil och friktionsdäck, men det var på vippen flera gånger att fastna iofs. Inget kul att köra långt ut på landet och veta att bärgaren tar flera timmar på sig att komma. Hur som helst till on topic så hörde jag nån skryta över sin Mini (cooper) förra vintern när det var så mycket snö att den tog sig fram så bra bara flög över snövallarna och jag skulle kunna tänka mig det då det är en liten bil med ett hjul ute i varje hörn, den skulle väl om den välte på taket bara resa sig upp igen som en sån där leksaksbil, en sån med fyrhjulsdrift vore optimalt... Ingen som har en sån och kan vittna? Utan fyrhjulsdrift menar jag för det finns väl inte.

 

Skulle kunna tänka mig en golf med 4x4 kanske vore nåt oxå.

 

Nej enda raka är väl att hitta ett jobb på gångavstånd så slipper man eländet...

 

Men hur pålitliga är Haldexsystemen då? En kille som har XC70 har haft den på verkstan ett par ggr, är det nåt signifikativt eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur pålitliga är Haldexsystemen då? En kille som har XC70 har haft den på verkstan ett par ggr, är det nåt signifikativt eller?

Haldex levererar fyrhjulsdriften till Bugatti Veyron. Standardprodukter. Så rent generellt är det väldigt stabilt byggda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haldex levererar fyrhjulsdriften till Bugatti Veyron. Standardprodukter. Så rent generellt är det väldigt stabilt byggda.

Så Bugatti Veyron skulle kunna fungera på norrlandsvägarna? Kanske skall köpa en sådan då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så Bugatti Veyron skulle kunna fungera på norrlandsvägarna? Kanske skall köpa en sådan då!

 

Om man frikopplar och gasar lite så bränner nog motorvärmen bort det mesta av snön i närheten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en Subaru, vilken modell som helst. Förordar dock Outbacken eller Forestern. Du kommer aldrig att vilja köra tvåhjuldrift igen, jag lovar. Att Subaru har de mest nöjda ägarna gör heller inte ont.

 

Vi har både en Outback (diesel -09) och en Forester 2,5 XT (240 hkr -08) och har haft diverse andra två-hjulare tidigare, kan bara säga att vi inte saknar dem. Att dra på ett 1500-kg´s släp i djupsnö är en härlig känsla ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo känner mig lite tilltalad av tanken på en Subaru. Men har en känsla av att de är lite sportbilar med rått motorljud och lite komfort på sommaren? Så ser de subarun som kör runt här ut, ofta med vinge på bakluckan... Men kanske ska kolla upp å inte bara sitta å tro en massa.

 

Äsch, både stora och dyra, finns det ingen mindre och billigare subaru?

 

Impreza var tydligen svaret...

 

Tyvärr lika fula som bra... men man får tydligen välja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att C70'n kommer att vara lysande större delen av året. Varför ge upp för att det kommit några snöflingor. Jag kan lova dig att du kommer att svära över att du gjorde dig av med Volvon någon gång runt midsommar...

Haha du trösterika!! :D Jag skall tänka såna tankar när jag skottar snö nästa gång, just nu känns det väl rätt okej för nu står den i garaget.

 

Fast helst skulle jag ju vilja ha en lysande året-runt bil. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo känner mig lite tilltalad av tanken på en Subaru. Men har en känsla av att de är lite sportbilar med rått motorljud och lite komfort på sommaren? Så ser de subarun som kör runt här ut, ofta med vinge på bakluckan... Men kanske ska kolla upp å inte bara sitta å tro en massa.

 

Äsch, både stora och dyra, finns det ingen mindre och billigare subaru?

 

Impreza var tydligen svaret...

 

Tyvärr lika fula som bra... men man får tydligen välja.

Min Impreza funkar någorlunda på sommaren med. Det är inte det nyaste och värsta rallyjärnet jag har, det som skakar sönder ägarens halva njuruppsättning per säsong; det finns mer civiliserade versioner också (för under halva priset av de mullrande organdestruktionsmonstren).

 

Problemet med "vanliga" Impreza är att lyckas få tag på ett passande ex. Den svenska tilldelningen av Impreza är, och har länge varit, alldeles för liten och dessutom är folk inte så pigga på att göra sej av med dem man har, så modellurvalet av begagnat kan vara begränsat, vilket dessutom driver upp begpriserna.

 

Bilen är annars rätt trevlig, om man gillar den lite råa enkelhet (ändamålsenlighet, inget tjafs) den utstrålar, och om man just nu bortser från de tekniska fördelarna den är utrustad med.

 

Kan kanske vara värt att försöka smyga sej på modellen och ordna med ett första närmande för att klämma lite på´n?

Det är ju inte alls givet att Subaru-konceptet faller dej i smaken. Den är, som sagt, lite speciell...

 

Fast det är å andra sidan du med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Impreza...

 

snip

 

Det är ju inte alls givet att Subaru-konceptet faller dej i smaken. Den är, som sagt, lite speciell...

 

Fast det är å andra sidan du med ;)

Haha! Hoppas du menar speciell som i att alla är speciella annars får jag bara hoppas du menar speciell i positiv bemärkelse... :)

 

Har sneglat lite på Subaru faktiskt då jag ju hört det där om nöjda ägare men sist jag fysiskt satt i en subaru var nån gång på slutet av åttitalet, det minnet var väl inte sisådär jättesensationellt så... men det har väl skett en utveckling där oxå å så. Jag tror kanske om de bara inte är för bullriga att jag skulle gilla subarus iofs. Igår svängde jag förbi en handlare som hade en röd fin beg subaru men lite för misstänkt billig jämfört med de andra, så jag gick inte in. Hade lite kort om tid oxå... Tror inte han ger så mycket för min C70 heller så då blir en apparat igen... Ska suga lite pån, blir väl som vanligt ingenting...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som dålig planering att köpa en bil som inte passar dina ändamål. Har jag förstått dig rätt att du använder din bil i tjänsten? Jobbar du inom hemtjänst? Säljare? Man kan ju inte heller anta att vi får lika snörik och ihärdig vinter som förra vintern var. Lite som att ropa vargen kommer bara för att vi har lite snö och kallt just nu.

 

Vad är det för vägar du ska trafikera? Tror nog att de flesta bilar fungerar bra för ändamålet. Mycket hänger ju på att man köper bra vinterdäck. Det finns däck och det finns däck om vi säger så. Så smala däck som möjligt bör det vara. Över 185 i bredd är inte vinterdäck enligt mig. Det ger inga bra egenskaper på is och snö med breda däck.

 

Är din C70 manuell eller automat? Manuell är ju att föredra på vintern och i mitt tycke en bakhjulsdriven bil. Men det sistnämnda är väldigt personligt vad man föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyrhjulsdrift är inte dubbelt så bra som tvåhjulsdrift. Snarare fyra gånger så bra :-)

 

Det beror alldeles på vilket 4-hjulsdriftsystem man har. Saknar man diffar mellan hjulen och även mellandiff mellan axlarna så kommer man inte så mycket längre än med vanlig tvåhjulsdrift eftersom det hjul som tappar grepp spinner medan det som har grep står stilla. Senaste Haldex är makalöst suveränt. Man tror att det är barmark.........

...

På min Skoda Octavia har jag en elektronisk diff som fungerar så att den använder ABS-systemet för att bromsa ner det spinnande hjulet för att få över kraften till det som har grepp. Detta fungerar bara på ettans växel men det gör väldigt mycket för framkomligheten.

...

Jag har aldrig haft 4-hjulsmojs fast jag har varit resande montör och säljare i det snöiga och kalla dalarna. Jag har klarat mig i 25 år utan. Det är ytterst få gånger jag skulle vilja ha haft det. Minns att vägen är fortfarande lika hal fast man har drivning på alla.......... det är lätt att glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Hoppas du menar speciell som i att alla är speciella annars får jag bara hoppas du menar speciell i positiv bemärkelse... :)

Alla är inte speciella, iaf inte mer än fårindividerna som bildar fårskocken, om jämförelsen inte haltar alltför mycket (beror nog mest på att vi -jag menar ’de’- vill vara det och identifierar sej med ’dem’, alltså dem de inte är). Det är din fulla rätt att tolka mej positivt; det gör du rätt i. Och du gör dessutom helt rätt, Semmelman :)

 

Vi (du och jag) har en annan erfarenhet gemensam, eller ja, nästan. Jag hade under några år på 90-talet en sån där sportcoupé, en 2-dörrars, bredare-än-man-tror och fetare-än-man-vill-erkänna, Volvo, typ en sån där jävla "diplomatbil", 780 Bertone, breda hjul, elektriska stolar (icke-amerikansk typ, dock, guschelov), stereo som kunde spräcka trumhinnor på folk i Volvona bredvid vid trafikljuset, allt som fanns att få på den tiden elektriskt, etc etc. Snygg och sköön på sommaren, värdelös på vintern (dock bra värme, automatiskt givetvis), stel bakaxel, bakhjulsdrift, V6-på drygt 200 turbohästar, automatlåda (förstås) och sån där jävla diplomatgung i bakvagnen.

 

Tog den en gång till fjällen på sportlovet... Borde inte ha gjort det. Styrde med gasen/bakhjulen, minsta hala uppförsbacke tog man alltid på tvären. Vi klarade resan utan allvarligare intermezzon förmodligen mest tack vare den respekt som andra trafikanter visade bilen (eller var det rädslan att bli nermejad av den vilt sladdande stridsvagnen?). Det enda som var roligt med bilen var att när norrlänningarna såg eller hörde att det stod 780 på den, sa dem "det finns inte".

Hade den 3 år, tror jag (var ju riktigt trevlig på somrarna), sen sålde den med ett mycket lätt hjärta. Affären gick lyckligtvis med vinst (för mej, inte för köparen).

 

Din fina Semmelman-Volvo är mycket bättre bil än 780:n, inte minst på vintern, men det kanske vankas en udda Japan för dej med -får väl se- efter den här vinterns erfarenheter? För mej blev det, efter Volvon (aldrig mer), Japaner, bara Japaner. Iofs hade jag eventuellt kunnat "tänka mej" nån Saab, men den finns snart inte kvar; de som finns håller inte kvalitén (japanska), den nyaste ser ut som amöba med könsidentitetsproblem, den kommande blir en SUV (med gammal teknik redan från start). Saab kan väl vara OK för folk i utlandet, men knappast något för infödingar i Sverige (fåren), iaf inget hedrande. Så det blev ingen sån, det blev Japaner. Den ena efter den andra. Det är nästan som att köra Mac efter 20 "tillfredsställande" år med diverse PC (he he, ha ha, vad sägs om DEN?!) :D Yiii-Haaa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB är överlägset den bästa vinterbilen. Är född o uppvuxen i Jämtland och jag har bara ägt SAAB så jag vet verkligen vad jag talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB är överlägset den bästa vinterbilen. Är född o uppvuxen i Jämtland och jag har bara ägt SAAB så jag vet verkligen vad jag talar om.

Haha! :D För den var väl ironisk? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...