Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa Optical Bay?


iMaclover

Rekommendera Poster

Hej jag har en iMac 27" 09 som jag har lust att köpa en opticalbay så man får SSD. Jag undrar om ni tycker det är värt det? Jag har mailat och kontaktet ett supportställe för Mac och då skulle det kosta runt 1000 + plus att montera den. Är det värt detta? Det säger att garantin ska gälla fortfrande efter dem har fixat det.Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall det är "värt" 1000 kronor + kostnad för ssd kan du endast själv svara på. Frågan är vad du försöker uppnå med en ssd-enhet? Du kanske vinner mer på att köpa mer internminne istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall det är "värt" 1000 kronor + kostnad för ssd kan du endast själv svara på. Frågan är vad du försöker uppnå med en ssd-enhet? Du kanske vinner mer på att köpa mer internminne istället.

 

Jag vill vinna att program ska ladda snabbare och mindre ljud från hårddisken. Hur är det om man har både SSD och vanlig hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den befintliga hårddisken kommer att fortsätta surra och låta när den används. För att program och OS X ska ladda snabbare behöver du köra OS X från ssd-disken. För att få en riktigt tyst iMac kör du enbart ssd-disk. Då kommer det visserligen inge bli så många gigabyte kvar att lagra saker och ting på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den befintliga hårddisken kommer att fortsätta surra och låta när den används. För att program och OS X ska ladda snabbare behöver du köra OS X från ssd-disken. För att få en riktigt tyst iMac kör du enbart ssd-disk. Då kommer det visserligen inge bli så många gigabyte kvar att lagra saker och ting på.

 

Jag tänkte köra OS X från SSD:n och sen ha itunes bibiloteket på den vanliga disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köra OS X från SSD:n och sen ha itunes bibiloteket på den vanliga disken.

Så kör jag på min MBP. Det fungerar bra och mekaniska hårddisken är i vila den mesta tiden.

När jag laddar bilder eller itunes från den så kan man höra att den snurrar igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kör jag på min MBP. Det fungerar bra och mekaniska hårddisken är i vila den mesta tiden.

När jag laddar bilder eller itunes från den så kan man höra att den snurrar igång.

 

Okej, Jag tänkte skaffa Lightroom eller Aperture inom snar framtid för jag har som hobby att hålla på med foto. Då tänkte jag ha alla bilderna på den vanliga hårddisken för att jag fotar raw och vill ha så lite som möjligt på SSD:n. Jag tycker nu att min hårddisk och fläkt låter rätt mycket så jag har höga förväntningar att höra lite av datorn nu. När den jobbar så kan jag nog överleva ljudet :) Nu har man beställt från Maxupgrades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tar upp denna tråden igen!

 

Är sugen på att skaffa mig en optical bay, fast till min Macbook Pro. Hur får man tag i en smidigast i Sverige? Hur mycket får man betala för en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...