Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilden hackar fram vid filmtittande


Zepman

Rekommendera Poster

Jag har kopplat in min MBP till en Sony EX710.

Jag använder först Apples egna MDP-DVI. Därifrån en DVI-HDMI adapter (av lite tveksam kvalitet). Slutligen en Philips (ska klara full-hd ) HDMI-kabel till TV:en

Jag får klar och fin bild med 1080p upplösning.

 

Det var först när jag började se en film som jag upptäckte att bilden hoppade fram lite grann. Det laggar långt ifrån mycket men tillräckligt för att det ska märkas och att det inte blir njutbart att se på film.

Det är inte så att datorn inte klarar av att spela upp filmen (har testa fler av olika kvalitet), för det går alldeles utmärkt på tex en annan skärm (datorskärm,1920x1200).

 

Inställningen på min MBP är 1080p i "utökat läge" dvs som en extra skärm. Tycker att inställningarna bör vara rätt.

 

Kan det var så att det är alla adapterar (framför allt DVI-HDMI) som ställer till det?

Är det så att om det blir fel på en binär-sträng att den skickas igen och att om detta händer ofta hänger bilden inte riktigt med? Dvs om det är lite taskig kvalitet /dålig kontakt på någon adapter kan detta förekomma?

 

Tror ni att det kommer funka bättre om jag kör Apples MDP-DVI och sedan direkt en DVI-HDMI-kabel (har ingen sådan än att testa med, men överväger att köpa en i hopp om att det blir bättre)?

 

Några andra idéer? Något uppenbart som jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att jag körde 1080p och 24hz till tv:en.

Ändrade till 1080p och 60hz istället. Tyckte då att det hackade lite mindre, dock flöt det fortfarande ej lika bra som på datorns egna skärm.

 

Vilket frekvenstal ska man ha till TV:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jämnt upp med källmaterialet. Dvs 24 Hz för det mesta av det som tankas på nätet. 50 Hz för en europeisk dvd. 60 Hz för 30 Hz-konsert och så vidare.

 

Bildanslutning är inte paketbaserad utan kretskopplad. Felaktig överföring kan inte översändas igen. Så hacken uppstår antagligen vid uppspelningen men de kanske syns lättare på den större teven. Det kan också vara tevens inställningar som påverkar bildflytet. EX7xx-modellerna har "Motionflow" med interpolering av bildrutor som ger mjukare flyt men alla sådana system misslyckas då och då med effekt att bilden kan verka som den rycker till.

 

Vore det fel på kabeln/överföringen skulle hacken med all sannolikhet bli värre när du växlar till 60 Hz eftersom du då ökar datamängden 2,5 ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan så kör i 120Hz till din tv. Då täcker du upp både högupplöst och NTSC. Om din tv stödjer 120Hz dvs.

24x5 = 120, 30x4 = 120.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Finns i princip inga teveapparater som tar 120 Hz på inkommande signal. Det förekommer främst på datormonitorer avsedda för spel och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas för en bra förklaring!

Jag har testat lite mer på TV:n nu. Jag tycker det flyter bäst när jag har 60hz inställt från datorn. Detta oavsett vilken videotyp jag spelar upp. (fps) Det känns som om det borde funka bättre om jag ställer in 24hz från datorn och spelar upp en film (24fps) men det gör det inte. TV:n ska klara 1080/24p vilket jag antar menas att den ska kunna spela upp den signalen utan att behöva modifiera fps:n.

 

Angående Motionflow 120hz. Som jag förstår det måste jag ha Motionflow satt till standard eller high för att ha 120hz? Om jag har Motionflow på off innebär det att TV:n då använder 60hz?

 

Tycker att det flyter som bäst om jag har Motionflow på standard och kör 60hz från datorn.

 

Efter att ha kört trailing-testet på flatpanelshd på både tvn och datorns skärm så kan jag se att kvadraten hackar vid vissa tillfällen även på datorns skärm. Det stämmer kanske som Thomas sa i sitt första inlägg att dessa hack blir mer tydliga på en större skärm.

 

btw. Tack till den moderator som fixade till min fula särskrivning i rubriken. Jag letade efter hur man kunde redigera rubriken i efterhand men hittade aldrig det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Att en teve "klarar 1080p/24" innebär att den tar emot det signalformatet, något som krävs enligt HD Ready 1080p-standarden så i princip alla nya teve gör det. Huruvida sedan teven återger bilden med en korrekt frekvens är däremot en öppen fråga. Sonys teveapparater gör i alla fall rätt.

 

"Motion Flow" och liknande tjottafräs interpolerar och skapar nya bildrutor för att skapa ett mjukare flyt. Siffran 100/120 Hz och högre förekommer främst i bondfångarsyfte för att sätta en klisterlapp på kartongen. Exakt med vilken frekvens teven skapar bildrutor och varierar med "Motion flow"-inställningen. Enda sättet att få reda på detta är att filma av teven med en höghastighetskamera. Egentligen rätt ointressant utan det viktiga är hur det upplevs och hur pass väl det fungerar och det ser man från soffan.

 

Ingen interpolation är perfekt och det går inte att skapa bildrutor ur tomma luften utan att det uppstår fel i bilden. Så länge du inte ser dessa eller störs av dess, kör på med Motion Flow. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en teve "klarar 1080p/24" innebär att den tar emot det signalformatet, något som krävs enligt HD Ready 1080p-standarden så i princip alla nya teve gör det. Huruvida sedan teven återger bilden med en korrekt frekvens är däremot en öppen fråga. Sonys teveapparater gör i alla fall rätt.

 

Ok, det var det jag trodde. 24hz ut från datorn ser ganska dåligt ut.

Det blir till att kör 60hz och experimentera med Motionflow och kolla vilket som ser bäst ut för tillfället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns i princip inga teveapparater som tar 120 Hz på inkommande signal. Det förekommer främst på datormonitorer avsedda för spel och liknande.

 

Du har helt rätt jag missuppfattade specarna på min TV. Den kör allting automatiskt i 72, 100 eller 120Hz beroende på källa in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var det jag trodde. 24hz ut från datorn ser ganska dåligt ut.

Det blir till att kör 60hz och experimentera med Motionflow och kolla vilket som ser bäst ut för tillfället.

 

Asså ska du surfa på datorn så ställ in 60Hz annars är det 24Hz som gäller för högupplöst, 50Hz för PAL och 60Hz för NTSC. Du får helt enkelt ändra frekvens beroende på vad du vill titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...