Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filstruktur, förhandsvisning, namnändring etc


trazan

Rekommendera Poster

Hej

 

 

Jag har nyligen införskaffat mig en Mac men jag är inte nöjd med hur själva katalogträdet hanteras mot hur det gjorde i PCn

(använder Ph-elements 6)

 

Ska försöka förklara...

I PCn letade jag upp "Bilder" och fick upp en massa mappar, klickade jag på en mapp så dök rubbet upp med bilder + att jag kunde ändra filnamn direkt.

dvs en kort hantering men i Macen så har jag också olika visningsalternativ men det är ett evigt klickande för att se bilderna (dessutom i en allt för liten storlek)

dessutom kan jag inte ändra bildnamn direkt utan det verkar som om jag måste leta upp samma bild i Findern och ändra där vilket verkar långsökt.

 

Jag sitter och scannar in 1 000-tals bilder, sorterar och lägger in i olika mappar och behovet av en snabb hantering uppstår men nu blir jag mest irriterad.

 

 

Har mycket funderingar kring detta + att hitta en vettig filstruktur så att det är lätt att hitta bilderna, (endast ett filnamn IMG_123.jpg säger inte så mycket)

 

Datumstrukturen ser också olika ut så bilderna kommer i oordning, framför allt efter att jag flyttade över bilderna från PCn

datum som: 2010-01-01 eller 2010_01_01 samt 20100101 vilket format är mest hållbart?

 

Utgår från att det finns något enkelt wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte hålla på och mecka med filnamn och trädstrukturer. *)

 

Med Macen fick du programmet iPhoto. Ta och kolla litet på det. Det finns instruktioner i "Hjälp"-menyn. iPhoto gör en massa smarta saker åt dig. Du kan skapa (manuella) album och "smarta" album utan att bilden finns i fler kopior.

 

*) Med iPhoto är det direkt olämpligt att mecka direkt med filerna. Om du TROR att du behöver det så gör du på fel sätt. Det vanligaste är att man vill skicka iväg bilder eller ladda upp på en sajt. Då väljer man "Exportera.." i Arkiv-menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly82

 

Som visningsalternativ såg det bra ut med rubrik, bild och undertext

MEN.... iPhoto verkar passa den som enbart laddar in bilder utan att behöva redigera

 

Som jag skrev tidigare behöver jag snabbt kunna se alla bilder utan att behöva klicka i flera steg, ändra/göra tillägg, ändra till samma datumordning i filnamnet samt vid inscanning kunna redigera/optimera bilderna utan att behöva exportera och byta program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly82

 

Som visningsalternativ såg det bra ut med rubrik, bild och undertext

MEN.... iPhoto verkar passa den som enbart laddar in bilder utan att behöva redigera

 

Som jag skrev tidigare behöver jag snabbt kunna se alla bilder utan att behöva klicka i flera steg, ändra/göra tillägg, ändra till samma datumordning i filnamnet samt vid inscanning kunna redigera/optimera bilderna utan att behöva exportera och byta program.

Då ställer du in datum på bilden i iPhoto och struntar i vad själva filen har för filnamn.

Och så ställer du in i iPhotos inställningar att du vill ha en extern redigerare i stället för den inbyggda.

post-11001-059863400 1290794797_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...