Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken iMac passar mig?


c_back

Rekommendera Poster

Hej

 

Funderar på att överge min gamla Sony laptop och gå över till en iMac, men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Har varit inne på Apple Store och pillat lite, och har även tittat på deras hemsida och läst en hel del här på forumet men skulle gärna vilja ha lite "skräddarsydda" kommentarer på mina funderingar smile.gif

 

Mina förutsättningar är:

  1. Det ska bli en 21,5" skärm, får inte plats med 27"
  2. Jag spelar aldrig spel
  3. Ska redigera foton i Photoshop, Aperture eller liknande program samt filmer i AVCHD format som jag filmar med min Sony HDR-CX115.
  4. Ska koppla in den till min TV via HDMI (och den nödvändiga adaptern) och till förstärkaren genom optisk kabel. Vill kunna spela upp .mkv och.m2ts filer. Klarar VLC båda dessa format eller behöver jag någon annan spelare?

Vilken processor ska jag välja, 3,2 GHz i3 eller 3,6 GHz i5? Måste ju erkänna att jag vet inte riktigt vad skillnaden på i3 och i5 ärblush.gif.

 

Jag ska börja med 4 GB RAM och sedan utöka om det behövs.

 

Hur upplever ni för övrigt Trackpaden? Är det värt att köpa till den, eller räcker det med musen?

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! :)

Vad gäller processor klarar du dig med den enklare modellen, till och med den enklaste. Det är ingen jätteskillnad i prestanda, se Geekbench/Mactracker nedan. Har du extra pengar är det bättre att maxa internminnet, RAM.

 

Övriga frågor får någon annan bidra med svar på.

 

 

post-28798-014354200 1290808485_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Alix!

 

Förstår inte riktigt vad siffrorna betyder, men det låter bra att du tycker att den billigaste processorn räcker.

 

RAM kommer jag antagligen att utöka senare, men ska inte köpa det via Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Alix!

 

Förstår inte riktigt vad siffrorna betyder, men det låter bra att du tycker att den billigaste processorn räcker.

Så litet så. :)

 

Det är bara att jämföra staplarnas bredd, så ser du. Längre är bättre. Stora skillnader är det exempelvis mellan de senaste Mac Pro-modellerna, se nedan.

 

RAM kommer jag antagligen att utöka senare, men ska inte köpa det via Apple.

Det gör du helt rätt i. Smartast är att köpa det iMacen levereras med och komplettera med i efterhand. Det är mest ekonomiskt.

 

post-28798-010911200 1290853643_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...