Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utöka nätverk från Netgear CG3100 med Airport Express?


TobiasW

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag bor i en lägenhet med tjocka väggar mellan flera rum i fil. I ena änden av lägenheten står ComHems Netgear CG3100 och i andra änden står min iMAC. Signalen är dålig och ibland obefintlig på iMAC.

 

För att få bättre signal har jag tänkt att använda 3 st Airport Express "på vägen så att säga" genom att klicka i "Utöka ett trådlöst nätverk". Men när jag väljer ComHems nätverk (som kommer direkt från Netgear) så får jag meddelandet "Det markerade nätverket kan inte utökas".

 

ComHem säger att de inte ger support på Aiport Express och MacSupport säger att de inte ger support på Netgear.

 

Kan någon hjälpa mig? Gissar att det skulle kunna finnas någon inställning i gränssnittet på Netgear men jag är inte så avancerad.

 

Vänligen, Tobias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frankiethefish

Jag har haft en massa strul med exakt den modellen! Comhem lovade guld och gröna skogar angående räckvidd/prestanda men jag har inte ngn täckning tre meter från routern genom en enda vägg!! Jag har testat betydligt enklare modeller från netgear och d link som klarar detta galant att ge mig uppkoppling i hela lägenheten, inte bara i samma rum!! jag stängde till slut av wlan och kopplade in en airport extreme som är hur grym som helst!!

 

Ska väl också säga att jag fick byta ut en cg3100 på garanti efter typ 10 samtal men efter bytet har det inte blivit bättre!! Jag har krävt att bara få ett modem som klarar 100mbit men de säger då att de inte bara har ett modem. Så man får leva med denna skitrouter, som tur är kan man just stänga radion och bara köra modem.

 

Vad jag har förstått skall WNDR3700 vara samma modell utan kabelmodem, WNDR3700 kör vi på jobbet med kanske 30-50 burkar kopplade med kanske 100m-300m med betongväggar UTAN PROBLEM.

Så mitt råd är stäng av radion och köp en aiport extreme istället en mycket bättre lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det ens gå att repeata nätet på en Netgear CG3100?? Skaffa annars en Dlink DWL-710 range extender. Kostar under tusenlappen och fungerar till alla routrar då den inte kräver repeaterfunktion utan endast förstärker bef nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova att ansluta en lånad trådlös till Netgearen med kabel för att testa att ansluta till den lånade trådlösa, bara för att se om det blir bättre. Prova innan att byta kanaler på trådlösa Netgearen mobiler, trådlösa telefoner och microvågsugnar kan kollidera med trådlösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Ska det ens gå att repeata nätet på en Netgear CG3100?? Skaffa annars en Dlink DWL-710 range extender. Kostar under tusenlappen och fungerar till alla routrar då den inte kräver repeaterfunktion utan endast förstärker bef nät.

 

Hej,

 

Tycker mitt CG3100 från Netgear funkar riktigt dåligt och det har gjort det en längre tid. Framförallt är det räckvidden som är riktigt dålig. Funderar på om jag kan använda en Airport Express för att utöka det befintliga nätverket från CG3100. Jag har lånat en Airport Express från en kompis för att prova, men hittar inte ens AE:n i min MAC.

 

Någon som kan bekräfta eller dementera att man kan utöka nätverket från CG3100 med Airport Express?

 

Om det ska fungera, kan någon isf vara vänlig att förkalra för mig steg för steg vad jag behöver göra!?

 

Tack på förhand!

 

Hälsningar,

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte CG3100 stödjer WDS. Så då går det inte att enkelt utöka nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...