Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp av iPhone 4 på Blocket för 4500 kr, behöver kloka ord


ollebacken60@hotmail.com

Rekommendera Poster

ollebacken60@hotmail.com

Hej igen!

 

Jag funderade lite på detta med de som säljer iPhone 4 i oöppnad kartong. Hur stor är risken att detta är stöldgods när kartongen är oöppnad? Varför finns det så många annonser med oöppnade iPhones på blocket egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser på det så är det människor som inte tänker på morgondagens konsekvenser, men vill ha tag på snabba pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är någon som vill plocka ut en telefon med abb. och sälja den direkt, vad är problemet?

Man kan ju se det som ett lån :)

Finns bara kvitto och förpackningen är oöppnad är det ju bara att gratulera om du får en billigare än i butik.

 

EDIT: Har själv köpt två telefoner på Blocket oöppnade, den ena var från ett företag som fick den till abbonemanget men inte ville ha den och den andra var från en privatperson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog ok, men jag tror inte att de nöjer sig med att plocka ut en telefon. Troligtvis plockar de ut ett flertal och sätter sig på så sätt i en knivig situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Jag genomförde inte det här köpet som tråden handlar om eftersom personen varken hade kartong, garanti eller kvitto på telefonen. Har efter detta mailat, sms:at och ringt över 30! personer som säljer sin iPhone 4 med kvitto och garanti på Blocket, jag har då nämnt att jag vill använda http://www.internetgirot.se för "säker" affär för båda parter, tydligen har detta skrämt iväg de flesta eftersom jag enbart fått tre svar. Dessa säljare har nog väntat sig pengarna in på kontot direkt utan en tredje part inblandad. Jag kommer handla en iPhone på blocket då säljaren går med på att göra affären genom internetgirot och är villig att maila en kopia på kvittot, skulle säljaren gå med på detta så ser jag inga större risker med att genomföra ett köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Men menar ni att det är en säkrare affär om kartongen är oöppnad? Kanske är en dum fråga men jag ställer den ändå :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker affär? Det får nog du avgöra vad som är säker eller mindre säker. Har kunden kvitto så tycker jag att den affären är säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Kan göra en lista här på några bra tips vid köp på Blocket efter de tips jag fått.

 

  • Kolla att annonsen ser seriös ut och att informationen verkar vettig.
  • Kolla upp personen genom nummerupplysningen.
  • Försök att få bra kontakt via mail eller telefon och se till att få alla dina frågor besvarade.
  • Se till att få kvitto med säljarens namn på.
  • Använd alltid internetgirtot eller liknande (gör aldrig en affär utan denna säkerhet)
  • Kontrollera att du för över pengarna till rätt konto (betalningsförmedlarens konto)

Lägg gärna till era egna tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Lägg gärna till era egna tips.

 

Ja, ett tips är ju att köpa en sprillans ny iPhone 4 för ungefär samma pengar. Till exempel Tele2 tar 200 kr i förhöjd månadsavgift i 24 månader. Summa 4800 för en ny iPhone 4. Köper du en beggad på Blocket för 4800 via Internetgirot så blir det ju dyrare eftersom frakt och avgift till Internetgirot tillkommer. Vad är poängen med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Jag ogillar att binda upp mig via en månadsavgift i hela 24 månader, skulle kännas lite jobbigt att efter 1,5 år veta att man fortfarande betalar av sin telefon. Binda pengar ska man göra vid investeringar, inte vid exempelvis köp av telefoner. Är också svårare att sälja en telefon som du gör en avbetalning på. Om man dessutom köper en iPhone på blocket som är oöppnad så är telefonen i min mening inte begagnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg borde klistras för alla som köper begagnade telefoner. Mest för kännedom.

 

Om telefonens kartong är oöppnad men kvitto finns men telefonen är bara några dagar gammal

 

1) Köp inte den. Det tar operatörerna allt från 3-7 dagar att upptäcka om en telefon blivit köpt med falska uppgifter. Ännu längre tid om personen som blivit bedragen INTE har fått sin post av någon anledning och kan se sitt välkomstbrev från operatören.

 

Om telefonen är mer än två veckor gammal men kartongen är oöppnad

1) Kvitto är alltid A och O

2) Ring till operatören den är köpt hos och kolla med hjälp av kartongen dess IMEI nummer

3) Kräv legitimation av säljaren, denna skall överensstämma med personen på kvittot

4) Skriv under ett kort köpeavtal på kvittot där säljarens personnummer/id-kortsnummer samt underskrift bekräftar att han sålt varan till dig.

 

Om telefonens kartong är öppnad

1) Stäm av så IMEI-nummer stämmer med det angivna på kvitto + kartong

2) Kvitto ska alltid vara med

3) Kräv legitimation av säljaren, denna skall överensstämma med personen på kvittot

4) Skriv under ett kort köpeavtal på kvittot där säljarens personnummer/id-kortsnummer samt underskrift bekräftar att han sålt varan till dig.

 

Om telefonen är köpt i utlandet

 

1) Ring till Apple kundsupport på 020-120 99 71 och kolla av så den inte är stulen

2) Stäm av så IMEI-nummer stämmer med det angivna på kvitto + kartong IMEI-numret får du fram genom att klicka på inställningar>Allmänt>Om eller genom att trycka in *#06# vid keypaden

3) Kvitto ska alltid vara med

4) Kräv legitimation av säljaren, denna skall överensstämma med personen på kvittot

5) Skriv under ett kort köpeavtal på kvittot där säljarens personnummer/id-kortsnummer samt underskrift bekräftar att han sålt varan till dig.

 

Det var väl det hela tror jag.

 

Tänk på att köper DU en mobiltelefon som visar sig vara stulen så riskerar du åtal för häleri, du får en spärrad telefon (dyr iPod Touch) samt att du inte får ett skvatt på någon försäkring. Dessutom kan du tvingas lämna den till polisen, givetvis under förutsättning att du anmäler bedragaren för bedrägeri.

 

//Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag ogillar att binda upp mig via en månadsavgift i hela 24 månader, skulle kännas lite jobbigt att efter 1,5 år veta att man fortfarande betalar av sin telefon. Binda pengar ska man göra vid investeringar, inte vid exempelvis köp av telefoner. Är också svårare att sälja en telefon som du gör en avbetalning på. Om man dessutom köper en iPhone på blocket som är oöppnad så är telefonen i min mening inte begagnad.

 

Jo, men det är ju bara att köpa loss telefonen efter en månad och betala in en klumpsumma. Kvar är iofs abonnemanget men man ska ju ändå ha ett abonnemang. Att köpa beggat innebär ju trots allt stora risker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar Mattias!

 

Det var välbehövliga tips.

 

Inga problem. Been there done that som man säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv blivit lurad på blocket när jag skulle köpa en mobil värt ca 3000 kr. Träffade honom face to face testade att ringa med mobilen fick kvitto och allt vart som det ska. 2 veckor senare blev den spärrad och fick gå igenom massa skit med polisen. Aldrig säkert med mobiler på blocket. Skulle jag varit dig skulle jag köpt en från butik.

 

edit: Läste precis inlägget från mumbuulu. Bör stå på varje mobil annons på blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle personligen aldrig köpa för så mycket utan att ha fått se varan först.

Telefonkontakt är en annan bra sak, då rösten faktiskt ger en bra bild av vilken typ person det rör sig om.

Nu är 4.500 inte skitbilligt för telefonen, men med tanke på hur priserna ligger i övrigt ska man alltid vara misstänksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Hej!

 

Kan meddela att jag genomförde ett köp i fredags genom en annons på Blocket. Hade främst mailkontakt med personen. Säljaren var trevlig och lagomt tillmötesgående. Jag fick kvitto med ID-kort och kartong där jag tydligt såg att IMEI-numret stämde överens med numret på kvittot. Jag ringde till operatören och kontrollerade att IMEI-numret inte var spärrat vilket det inte heller var, dock fanns inget namn på köparen av telefonen. Jag kan tillägga att säljaren sålde telefonen eftersom han fått den genom sitt jobb och på kvittot stod arbetsgivarens namn. Säljaren gick med på att använda internetgirot. Vi bestämde oss för att göra en affär och jag förde över pengar till internetgirot. Jag mailade säljaren om detta och säljaren svarade med att han skulle skicka telefonen innan han fått meddelande från internetgirot att pengarna var överförda. Jag tänkte inte mer på detta, och kollade senare på fredagskvällen upp lite mer information om säljaren och började upptäcka ett flertal saker som inte stämde. Jag mailade och ringde säljaren om detta men fick inget svar. Det jag förstod då var att den här personen försökte blåsa mig. Den här säljaren visade sig senare ha uppvisat sig som en annan person. Vart han nu hade fått telefonen, kvittot och ID-kortet kan jag inte riktigt svara på men jag förmodar att det är en målvakt inblandat i det här. Efter en rad långa mail till internetgirot så ska jag nu få tillbaka pengarna, och detta tack vare att jag använde internetgirot. Jag kan genom den här händelsen konstatera att trots att man kontrollerar och går igenom allt, jag citerar Charles-Ingvar Sickan Jönsson; "in i minsta detalj" så kan man aldrig vara säker trots att allt tycks stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...