Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp av iPhone 4 på Blocket för 4500 kr, behöver kloka ord


ollebacken60@hotmail.com

Rekommendera Poster

ollebacken60@hotmail.com

Hej!

 

Har hittat en iPhone 4 på blocket för 4500 kr och tycker det hela verkar lite för bra. Jag har skickat en rad mail till säljaren och har fått snabba svar, säljaren har också gått med på att använda internetgirot (om ni inte vet vad det är så kan ni läsa här https://www.internetgirot.se/help) Jag har också bett att få bilder skickade med foto på telefonen och dagens datum tillsammans med bilderna. Min fråga är om jag har glömt något annat viktigt för att eliminera risken för att bli lurad. Hur kan jag få reda på att iPhonen är äkta genom bilder? Har bett att få en bild på Inställningar/Allmänt/Om på iPhonen då det ger bra information om detta. Som sagt, har jag missat något?

 

/ Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av erfarenhet så skulle jag bara köpa grejjer face to face när det gäller blocket. Är sjukt mycket bedrägerier där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Okej, men är inte internetgirot en rätt säker garanti? Hur skulle jag kunna blir lurad genom internetgirot som köpare? Jag får varan och godkänner den innan hon/han får pengarna. Skickar hon en felaktig vara så skickar jag ju bara tillbaka den och hon får inga pengar eftersom internetgirot "fryser" dessa eller har jag missat nått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej det låter iaf ganska säkert när du säger så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha kvittot i original. Annars kan du åka fast för häleri. Begreppet "god tro" finns inte längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde ett bra program på radion Plånboken P1 om en kille som trodde att han hade kollat allt, men blev lurad. Lyssna på det innan och lär dig av hans misstag. De är otroligt smarta de där bedragarna.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2778

Jag håller med om att man bör handla av säljaren personligt. Jag brukar inte heller ha med mig pengar. När jag ska betala så går jag till en bankomat och hämtar ut pengar. Annars är Blockets funktion Internetgiro perfekt. Det kan inte gå fel där.

post-58189-036137500 1290696828_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Tackar för bra svar! Jag lyssnar på inslaget nu. Men du menar att detta är ett rätt säkert köp eftersom jag gör det genom internetgirot Silverfox? Telly 82 har också en viktig poäng i detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar! Jag lyssnar på inslaget nu. Men du menar att detta är ett rätt säkert köp eftersom jag gör det genom internetgirot Silverfox?

Bara du går in på internetgirots riktiga sajt så är du säker, du ska inte gå in på en som bara liknar den riktiga sajten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man en iPhone 4, så gör man väl det Facetime till Facetime? :skrattaat:

 

Jag tycker det är en för dyr pryl för att köpa över Blocket. Man kan inte vara helt säker om man köper via Tradera, men där kan man åtminstone se till säljarens historik och försöka utröna om personen är okej eller inte. Om nu inte kontot är kapat...

 

Annars håller jag med övriga: Träffa köparen för att göra köpet och be om kvitto.

 

Den är inte särskilt gammal. Har Du frågat varför han säljer?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat det rätt så skickar du in pengar till Internetgiro. Säljaren skickar varan till dig. Du godkänner varan och Internetgiro betalar ut pengarna. till säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har fattat det rätt så skickar du in pengar till Internetgiro. Säljaren skickar varan till dig. Du godkänner varan och Internetgiro betalar ut pengarna. till säljaren.

Stämmer bra det och det funkar riktigt bra. Visst, det tar lite längre tid och kostar några kronor, men det är det värt tycker jag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Om jag har fattat det rätt så skickar du in pengar till Internetgiro. Säljaren skickar varan till dig. Du godkänner varan och Internetgiro betalar ut pengarna. till säljaren.

 

Det stämmer! Problemen skulle kunna uppstå om säljaren skickar en felaktig vara och att internetgirot vänder sig emot mig. Säljaren har inget kvitto eller kartong till telefonen vilket inte är särskilt bra, hon säger också att hon ska ha pengarna till en resa, så detta gör mig tveksam. Jag vill ju helst inte få något stöldgods, kanske ska leta vidare efter någon med kvitto och rimligare skäl till försäljning. Det som däremot gör mig villig att köpa är att vi använder oss av internetgirot och att säljaren verkar vettig via mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Säljaren säger vidare att hon köpt den via blocket för någon månad sen för 5500 kr (kommer snart få bilder skickade via mail), verkar allt detta rimligt eller ska jag lägga ner detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du får kvitto på telefonen så är ju allt ok. Jag köpte min 4:a på Blocket för en månad sedan. Jag brukar aldrig fråga säljaren varför han vill sälja. Ointressant fråga. Jag betalade 4700:- för min iPhone. Sen vet jag inte varför bilder skulle vara någon garanti. Sök på webben och du hittar miljontals bilder på iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

OM du får kvitto på telefonen så är ju allt ok. Jag köpte min 4:a på Blocket för en månad sedan. Jag brukar aldrig fråga säljaren varför han vill sälja. Ointressant fråga. Jag betalade 4700:- för min iPhone. Sen vet jag inte varför bilder skulle vara någon garanti. Sök på webben och du hittar miljontals bilder på iPhone.

 

Absolut! Nu har säljaren inget kvitto eftersom hon köpt telefonen själv på blocket utan kvitto. Bilderna är bra eftersom jag bett att få datum tillsammans med bilderna så kan jag se att det är säljarens bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning!! Varför köpa en pryl för 5500:- som är så pass ny så att den har garanti kvar utan kvitto? Knasigt. Det luktar inte helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Jag förstår hur du menar men gör jag köpet genom internetgirot så borde detta inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso inte när det gäller att du får en iPhone4. Det får du. Men du får en lur utan garanti. Du får en lur som kanske är stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli stora problem om telefonen går sönder även om det är garanti kvar så kan den kanske varit rapporterat stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Helt sant, det är väl detta med stöldgods som nog gör att jag kanske skippar den här affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ollebacken60@hotmail.com

Jag instämmer med dig Silverfox, får välja en annan säljare helt enkelt som har kvitto. Tack alla för hjälpsamma inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till med internet girot är att det är inte 100% säkert. När du betalar in pengarna så finns dem där. Sen när säljaren skriver in att denna har skickat varan så betalas pengarna ut minst 5 dagar efter säljaren har uppgivit detta om nu inte köparen motsätter sig detta. Men det kan vara så att försäljaren är smart och försöker komma på sett att hon inte har hunnit skicka osv. Om man har otur så kan det bli så att denna hinner få pengarna innan varan har anlät om den någonsin gör det. Självfallet så går det att polis anmäla och så men enligt erfarenhet så händer det ändå inte så mycket efter en anmälan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...