Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför är de svenska tidningarnas appar så dyra?


jonfro

Rekommendera Poster

Med lanseringen av OS 4 på IPad vaknade också de Svenska tidningarna.

Varför blir lösnummer priset så dyrt? 22 kr för DN och 28 kr f SvD?

Dom har inga kostnader fö tidningsbärare eller tryck kostnader!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vill väl ta igen på gungorna vad de förlorar på karusellen.

Folk betalar för vad de vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med annonser i iPad-utgåvan?

Det är nämligen så att i runda tal 2/3 av en dagstidnings intäkter är annonsintäkter och resten (1/3) är prenumeration och lösnummer.

Så slipper du annonserna i iPad, så har tidningen inga annons-intäkter den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju detta en "ny" grej. Och som vanligt så ska ju allt nytt kosta mer. Dom drar nog ner på priset snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är vansinnigt att dom ens tar betalt, det är ju gratis om man surfar till de olika tidningarnas siter istället, jag tänker då aldrig betala för något jag kan få gratis via Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fallet med SvD så är det en PDF av papperstidningen som öppnas i en långsam och buggig app. Alla annonser i tidningen är med så det finns bara två logiska slutsatser

1) Det är dyrare att tillverka en PDF än att trycka och distribuera en papperstidning.

2) De vill lura folk att köpa något till överpris för att tjäna lite pengar

 

Nu kan det vara så att gårdagens pris var beroende på att Onsdagens tidning hade en extra bilaga och var då eg. 2:- billigare än pappersvarianten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara på dagstidningarna jag ställt mig den frågan! Skulle nyligen åka på semester och för att fördriva tiden tänkte jag köpa lite tidningar att läsa. I affären höllt jag på att tappa hakan när jag såg priserna på tidningarna 75kr här 79 kr där. Hade dem istället sålt tidningarna för kanske 40 kr istället så hade dem nog ökat sin omsättningen rejält då jag tror fler människor hade fastnat för första sidan och köpt den inte istället för att sätta tillbaka den på hyllan som man gör idag.

Nu hoppas jag även att dem ska pressa priset på dem digitala upplagorna då allt fler riktar in sig på dem tack vare vår underbara uppfinning från apple :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40:- per nummer är fortfarande för dyrt. Jag laddade ner Wired appen till min padda, snygg app, coolt med inbäddade filmer och sådant. Men och det är ett stort men, för aktuella nyheter tittar jag hellre på deras hemsida, så lika på dn, svd med flera.

 

Ska man få snurr på detta i paddan så måste man få något mer, det räcker inte med "fördjupade" artiklar. Varför ska jag betala lösnummerpris för samma sak när den inte innehåller något mer, är det för att dom ska lära sig att bygga bra funktioner i sina appar?

 

/ christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper både New York Times och italienska tidningar på min ipad. Det kostar cirka 35 kronor i veckan/tidning.

 

Svenska tidningar är inte bara usla utan dessutom svindyra. Sverige är som alltid en provins i utkanten av världen där man

försöker sälja undermåliga produkter till oförskämda priser.

 

Go international!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligade rubriken lite och flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få en marknad med de priserna? 28x365=10220!!!

 

Inte för att någon skulle få för sig att köpa lösnummer varje dag, men för att sätta priserna i proportion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du är ett rimligt pris? Jag själv skulle nog inte betala mer än tio kronor för en tidning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6% moms på papperstidningen

25% moms på iPadtidningen

 

 

 

 

edit stevfal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GP (Göteborgs-Posten) kostar 1300 för ett helår, för deras E-tidning eller PDF. Dvs. ca 3,60 kr per nummer, vilket har gjort att jag själv har sagt upp min pappersprenumeration och helt har övergått till E-tidningen.

Detta innebär halva priset för mig + att jag slipper gå ut till brevlådan i -12 grader på morgonen (som det är just nu i GBG) + att jag har med mig tidningen till jobbet och kan läsa mer av den under rasterna.

 

Wunderbar!

 

 

Man kan ju tycka att de andra tidningarna kan ta efter detta, för detta är framtiden enligt mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidningarna klagade länge när de "måste" ge sig ut på nätet utan att kunna ta betalt. Aftonbladet var tidig ute, men försökte sig på en modell med viss betalning för vissa informationer. Tror att de har det kvar. Inte minst Murdock klagade högljutt på att tidningarna måste får ta betalt, annars skulle det inte finnas några kvar. Nå. Tidningarna har överlevt (i huvudsak) fastän det är klart att pappersdistributionens alternativ har ställt till det för betalningsmodellerna. Det har blivit svårare för tidningarna att ta betalt för papper samtidigt som de levererar nästan samma sak via nätet. Nu när iPad m.fl. kommer så tror ju Murdock att han kan ta betalt för "News". Tydligen är de svenska dagstidningarna nyfikna på iPad fastän de inte heller vet vad de skall ta betalt. Apple kommer förmodligen att presentera en prenumerationsmodell, som kanske passar för tidningarna: http://www.appleinsider.com/articles/10/12/02/guardian_reveals_ios_app_subscriptions_ahead_of_expected_apple_event.html Men jag tror att tidningarna måste tänka om inte bara sin modell för betalning. De måste tänka i video, inte ba text och bild. De måste tänka "medförfattande" inte bara megafon för en röst. Annars kommer alternativ "nyhetsförmedlingar" att kunna kliva förbi stillastående betongklossar i form av åldersdigna redaktioner. Man kan inte längre lita på att den som en gång läste DN alltid kommer att läsa DN. Det blir lika illa som alla typer av institutioner litar på sin tradition eller historia ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...