Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa Mini Mac i USA - svensk OSX ?


Teknikoraklet

Rekommendera Poster

Teknikoraklet

Skall för första gången kliva över tröskeln från PC-världen. Sonen på 11 år har tjatat hål i huvudet på mig om en MacBook men jag vill inte att han skall ha en portabel som man kan spilla Coca-Cola i och sumpa på skolbussen. Tänker därför skaffa en Mini Mac som jag har förstått har ungefär samma prestanda som en MacBook. Den skall mest användas för att surfa med, kolla forum etc + kolla film på HDTV.

Så till min fråga: om jag köper en Mini Mac i USA, kommer den att fungera i Sverige (med utbytt strömkabel) ? När man köper en ny Mini Mac i USA, kan man välja svenska som språk i OSX eller är det bara engelska som gäller ? Går det att välja svenska från den medföljande OSX-skivan om jag installerar om ?

 

Tacksam för svar !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X-installationen innehåller alla valbara språk, men vid ominstallation kan du välja bort de du inte vill använda. Standard är även att ett program innehåller alla tillgängliga språk.

 

Vid första starten (första frågan tror jag) får man välja datorns huvudspråk.

 

Välkommen hit!

 

Edit: Sär skrivning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall för första gången kliva över tröskeln från PC-världen. Sonen på 11 år har tjatat hål i huvudet på mig om en MacBook men jag vill inte att han skall ha en portabel som man kan spilla Coca-Cola i och sumpa på skolbussen. Tänker därför skaffa en Mini Mac som jag har förstått har ungefär samma prestanda som en MacBook. Den skall mest användas för att surfa med, kolla forum etc + kolla film på HDTV.

Så till min fråga: om jag köper en Mini Mac i USA, kommer den att fungera i Sverige (med utbytt strömkabel) ? När man köper en ny Mini Mac i USA, kan man välja svenska som språk i OSX eller är det bara engelska som gäller ? Går det att välja svenska från den medföljande OSX-skivan om jag installerar om ?

 

Tacksam för svar !

 

Ja, den funkar med ny strömkabel eller adapter från US stickpropp till EU.

Ja, du kan välja svenska i OS X.

Ja, du kan välja svenska om du installerar om från skiva.

 

Lycka till!

 

Sälfisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag köper en Mini Mac i USA, kommer den att fungera i Sverige (med utbytt strömkabel) ?

Ja, så länge den inte går sönder. För då måste du skicka den till affären i USA för att få den lagad. Världsgaranti gäller bara bärbara datorer.

 

Bara så du vet: Gå på rött i tullen och betala svenska moms, annars riskerar du smuggelåtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, ett rykte från 2006 är ju inte särskilt gångbart 2010.

 

http://store.apple.com/us/browse/home/specialdeals/worldwidewarranty_popup

"If the product is portable, meaning that it can operate independently without a power cord, you may obtain warranty service worldwide. However, service will be limited to the options available in the country where service is requested. If the product is not portable, warranty service may be restricted to the country where the product is purchased."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...