Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Suddiga typsnitt på stor skärm


PatJer

Rekommendera Poster

Tja,

 

Har köpt en 23tummare till min MacBook för att jobba bättre på skrivbordet. Dock blir typsnitt i OSX alltså finder suddigt och svårläst. I safari har jag ökat storlek på typsnitt, och även i systeminställningar/utseende klickad ur utjämning på LCD samt ökat till 12 på "stäng av kantutjämning för typsnitt". Ingen skillenad.

 

Den nya skärmen är en LG LED 23 tum med HDMI koppling. DR Bott adapter från minidispay.

 

Samma bekymmer med min macmini kopplad till TV i sovrummet.

 

Några ideér?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

 

Har köpt en 23tummare till min MacBook för att jobba bättre på skrivbordet. Dock blir typsnitt i OSX alltså finder suddigt och svårläst. I safari har jag ökat storlek på typsnitt, och även i systeminställningar/utseende klickad ur utjämning på LCD samt ökat till 12 på "stäng av kantutjämning för typsnitt". Ingen skillenad.

 

Den nya skärmen är en LG LED 23 tum med HDMI koppling. DR Bott adapter från minidispay.

 

Samma bekymmer med min macmini kopplad till TV i sovrummet.

 

Några ideér?

Har du rätt upplösning? Alla LCD-skärmar har en optimal upplösning. Om man kör någon annan blir det oskarpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jo, jag har ställt in så som tillverkaren vill. 1080p i detta fall. Men har testat VGA 1920X1080 - samma skit.

 

P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VGA klarar inte av så höga upplösningar, du måste använda något modernare som DVI, HDMI eller DP.

 

För övrigt, för att förtydliga: 1920X1080 är en upplösning medan1080p är en uppdateringstyp, det vill säga 1080 linjer progressivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att trots att bilden är knivskarp i övrigt - så är finders och övriga OSX typsnitt oskarpa eller liksom med lite vit skugga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du VGA kan du omöjligt få ut mer än 640x480 pixlars bild, ser inte hur du kan få ut "knivskarp" bild i övrigt men att bara texten är suddig.

 

En förklaring kan vara att du använder DVI, kontakten ser ut lite som en stor VGA-kontakt, och då kan du få ut högre upplösning.

 

Kan du ge mer detaljer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du VGA kan du omöjligt få ut mer än 640x480 pixlars bild, ser inte hur du kan få ut "knivskarp" bild i övrigt men att bara texten är suddig.

 

En förklaring kan vara att du använder DVI, kontakten ser ut lite som en stor VGA-kontakt, och då kan du få ut högre upplösning.

 

Kan du ge mer detaljer?

 

Du blandar nog ihop det, man kan mycket väl skicka en 1920x1080 pixlars bild över VGA-kabel. Tror att 2048x1536 pixlar är maximal upplösning över VGA-kabel. Däremot brukar man säga att 640x480 är VGA upplösning.

Han skriver dock att han använder HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar nog ihop det, man kan mycket väl skicka en 1920x1080 pixlars bild över VGA-kabel. Tror att 2048x1536 pixlar är maximal upplösning över VGA-kabel. Däremot brukar man säga att 640x480 är VGA upplösning.

Han skriver dock att han använder HDMI.

Det gör jag nog inte. Bildtekniken VGA klarar inte mer än 800x600 pixlars upplösning och 262144 färger. VGA-kabeln klarar upp till 2048x1536 pixlars upplösning vid max 85 Hz. Vill han skicka ut mer än 800x600 via HDMI-kabeln kan han inte använda VGA-bildteknik utan måste använda någon annan bildteknik. Vill han skicka ut mer än 800x600 via en VGA-kabel kan han därför inte använda VGA-bildteknik heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses vad ni kan. Hur som helst - nu kör jag alltså minidisplay till HDMI. Och datorn känner av upplösningen och ställer in 1080p. Jag har testat annat och det hjälper inte. Och när jag körde VGA adapter från minidisplayen använde jag 1920X1080 inställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara så att du ser kvalitetsförändringen tydligare i text än i bilder?

 

Det sista jag kan tänka mig återstå är att du har någon inställning i TV:n som mixtrar med kontraster och så i bilden, bilder och text ska inte kunna behandlas annorlunda av en skärm, grafikkortet slår ihop allt till en enda signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ni som försökt hjälpa till. Jag får försöka med att besöka en Mac-butik och höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Problemet är att trots att bilden är knivskarp i övrigt - så är finders och övriga OSX typsnitt oskarpa eller liksom med lite vit skugga.

Säker på att det är en datormonitor och inte en TV som du har köpt? Vita kantskuggor är typiskt tecken på en teve som står med kartonginställning och överdriver bildens färger och kontrast, lägger på kantskärpa och så vidare. Då är det bara frågan om att hitta rätt inställning så att teven/skärmen ställer sig i ett neutralt läge. Kan vara något bildläge du måste växla. Typiskt är att de står på "Dynamiskt" och då är inte en bildparameter rätt någonstans. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Angående VGA så var det inte många rätt i inläggen ovan. :)

 

Det går utmärkt att skicka 1920x1080 och miljoner färger över VGA-anslutning. Sedan blir det sällan lika bra som med hdmi/dvi/dp eftersom anslutningen är analog och både digital- och analogomvandlare samt kabelns egenskaper inverkar på bildkvaliteten. Kontrollerar man bilden med ett frekvenssvep är det uppenbart att det sällan blir 100% överföring med vga i den här upplösningen.

 

Det var väldigt länge sedan "VGA" var synonymt med 16 färger och 640x480-pixlar och de senaste 15-20 åren är "VGA" synonymt med en RGBHV-bildsignal över en HD-15-kontakt. Gränsen på 2048x1536 pixlar ligger i grafikkortet och det går i teorin att skicka hur hög upplösning som helst eftersom det är analogt - bara att öka frekvensen. Fast då duger inte utrustningen som används i de här prylarna. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...