Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga om tidsangivelse på SMS/MMS


jern

Rekommendera Poster

När man skickar eller får sms/mms så står ju endast tiden på det första meddelandet (om det skickas flera i följd dvs.). Jag skulle vilja se exakt tid på ALLA sms/mms som jag skickar/tar emot. Går det att ordna med någon inställning eller app?

 

Läste om denna men då krävs ju att iPhonen är jailbreakad..

 

Om det är helt omöjligt. Finns det någon speciell anledning varför man valt att göra det på detta viset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen inte. Det är nog bara så att Steve Jobs inte tycker att det behövs. Varken för honom, för dig eller för någon annan. Som vanligt med Apple alltså ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart någon form av tidsgrej, dvs svarar du direkt och får svar nästan direkt igen så behövs inte tiden på dessa, anser Apple. Vad den tiden är vet jag inte. Jag fick ett sms nu 16.05 och svarade först 16.19 och då är tiden där på båda. Så jag antar att "fördröjningen" kan ligga på runt 10 minuter?

 

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm detta intresserade mig och min kompis, så vi sms:ade konstant tillvarandra under en stund

Första meddelandet kom 20:11 och där skrev vi 16 meddelanden sen kom nästa tidsangivelse 20:30 och där blev det också 15 meddelanden tills 21:00

Ser inget direkt mönster faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm enda mönstret är väl att det ändras varje hel och halv timme för dig Axelmedmac..

Så kanske är något i den stilen att om man smsar konstant så är det varje hel och halv timme men om det tar längre tid än 10 kanske så är det en ny "konversation" typ den räknar det som?

Någon annan som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också uppfattat det som att det borde vara ett mönster men inte riktigt förstått mig på vilket.

Känns ju som att det krävs mer energi att göra hela system till så det är nu än att ha tid på varje sms. Därför det skulle vara kul att veta Apples förklaring till varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också uppfattat det som att det borde vara ett mönster men inte riktigt förstått mig på vilket.

Känns ju som att det krävs mer energi att göra hela system till så det är nu än att ha tid på varje sms. Därför det skulle vara kul att veta Apples förklaring till varför.

 

L. G. Allan skrev Perception & Psychophysics 1975, den är väl värd att läsa för den som är intresserad. Sammanfattning: Människors tidsuppfattning är inte linjär och dessutom väldigt oexakt.

 

Det finns säkert andra sekundära anledningar också, såsom:

  • vertikalt utrymme
  • att tester visar att så få använder sig av tidsangivelserna ändå
  • att den exakta tiden för meddelandets ankomst har en viss osäkerhet och ändå inte perfekt avspeglar avsändningstiden

Och en tertiär anledning:

  • Det ser snyggare ut om det inte är en massa tidsangivelser hela tiden.

Sist vill jag lägga in en kommentar om "jag vill ha en inställning för detta"-frågan. Det går inte att göra alla glada med hjälp av inställningar, då hamnar man till slut som Adobe Reader som har 33 hela sidor inställningar (för endast ett program) eller VLC som har cirka 170 sidor med inställningspaneler (tappade räkningen ett tag). Det är inte hanterbart med inställningar för allt, det gör mer onytta för fler än det gör nytta för de som verkligen klarar av att navigera röran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm är det verkligen nödvändigt att veta exakt på minuten när ngn skickade ett SMS? I vilket sammanhang har man nytta av att veta det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Chalk Ok, ditt inlägg var väl liiiite djupare än vad mina frågeställning egentligen handlade om. För mig är det en väldigt simpel sak att kunna se tiden när ett sms/mms skickades/togs emot. Sen att definiera tiden tycker jag att det går att diskutera i någon annan mer filosofisk tråd :P

 

@Radiozo För varje sms/mms är det kanske inte aktuellt att veta den exakta tiden utan det är bara en lite sak som jag har hakat upp mig på. Ibland kan det vara bra att veta på exakta minuten. T ex jag jobbar extra som väktare ibland och vår larmcentral skickar ibland ut larm på sms till jobbmobiler. Jag hade ej någon på det objektet jag var på och då fick jag det skickat till min privata. Sen när man skriver ryck/rapport kan det vara bra att veta vilken tid smset togs emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde definitivt vara något Apple kan fundera över, jag tycker personligen att tidsangivelsen kunde vara med, fast i vyn Ändra, när man klickar på Ändra, där man kan radera eller vidarebefordra sms, där kunde lika gärna tidsangivelserna finnas med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KristerBlomberg

@Chalk Ok, ditt inlägg var väl liiiite djupare än vad mina frågeställning egentligen handlade om. För mig är det en väldigt simpel sak att kunna se tiden när ett sms/mms skickades/togs emot. Sen att definiera tiden tycker jag att det går att diskutera i någon annan mer filosofisk tråd :P

 

@Radiozo För varje sms/mms är det kanske inte aktuellt att veta den exakta tiden utan det är bara en lite sak som jag har hakat upp mig på. Ibland kan det vara bra att veta på exakta minuten. T ex jag jobbar extra som väktare ibland och vår larmcentral skickar ibland ut larm på sms till jobbmobiler. Jag hade ej någon på det objektet jag var på och då fick jag det skickat till min privata. Sen när man skriver ryck/rapport kan det vara bra att veta vilken tid smset togs emot.

 

Jag tycker att Chalk's inlägg hade ganska många poänger.

Jag tror huvudargumentet är att ha en "ren" presentation av dialogen.

 

@jern

I de exempel du tar upp så får du väll tidsangivelserna? Mig veterligen är det väll bara vid upprepad kommunikation som tiden inte visas?

Dvs om man får (eller skickar) ett viktigt SMS så presenteras tiden. Det är ju bara svars SMS'en som saknar exakt tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Chalk's inlägg hade ganska många poänger.

Jag tror huvudargumentet är att ha en "ren" presentation av dialogen.

 

@jern

I de exempel du tar upp så får du väll tidsangivelserna? Mig veterligen är det väll bara vid upprepad kommunikation som tiden inte visas?

Dvs om man får (eller skickar) ett viktigt SMS så presenteras tiden. Det är ju bara svars SMS'en som saknar exakt tid.

 

 

Det var visserligen bara ett exempel som jag kom på just då. Och ja, du får med vissa uppgifter i själva smset men det kan vara viktigt att se när du tog emot det (får du flera i rad inom en viss tidsperiod så ser du ju bara tiden på det första). När vi skriver ryck o dyl så är det fler tider än bara när larmet kom in till larmcentralen som är viktiga.

 

Men som jag skrivit om tidigare så är det, för mig, en sådan simpel sak som att visa tidsangivelser. Alla mobiler som jag tidigare ägd har visat tid och datum och därför så anser jag att det borde finns någon speciell anledning varför man valt denna metod med tidsperioder. Men som "SadGlad" skrev tidigare så anser väl inte Mr Jobs det nödvändigt för oss dödliga :P

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Under en sms-historik så syns bara vissa "tidsstämplar" på när man får och skickar sms. Hur kommer det sig? Hade varit bra om alla sms hade tidstämplar. Går det att fixa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under en sms-historik så syns bara vissa "tidsstämplar" på när man får och skickar sms. Hur kommer det sig? Hade varit bra om alla sms hade tidstämplar. Går det att fixa?

Finns redan en tråd i ämnet, slår ihop med den. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja kunna se tid för sändning/mottagning men framför allt om meddelandet har levererats. Borde inte det sistnämnda gå att fixa enkelt med olika färg på meddelandena?

 

Stör mig lite på att en hel del lite nördigare telefonfunktioner saknas på luren. Inget jag använder dagligen, men saker som jag vill kunna använda. (Ex. hur länge systemet ska försöka leverera ett SMS.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Om jag då skulle kunna programmera en app för detta, skulle den bara kunna användas på jailbreakade iphonar för att man inte kommer åt meddelande-appen på något annat sätt? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiden visas inte i en konversation där det är kort mellan mottagning och svar. Och det är ju rätt logiskt för när man sitter och sms:ar fram och tillbaks mellan varandra under en tät tidsperiod så vet man ju om tiden när man får ett meddelande eftersom man är aktiv med telefonen. När det går längre tid, när man inte är aktiv fram och tillbaks med någon eller ett par minuters mellanrum, då kommer tidsangivelsen. Det är en fråga om estetik, det hade sett rörigt ut om tiden alltid fanns med.

 

Och nej, det går inte att ställa in.

 

Nästa fråga - om det har skickats eller inte. Ja det är alltid skickat om det inte är en röd signal vid meddelandet. Är det rött då har meddelandet inte gått iväg och då får man ett erbjudande om att skicka om det.

 

Däremot så finns det inget om när det har tagits emot av mottagaren, man kan skicka sådana koder med och det har funnits trådar här med koderna för bl a Telia. Men den funktionen att automatiskt skicka en sådan kod, den finns inte inbyggd. Men om man får en sådan kod från en annan så kan man ställa in i telefonen om telefonen ska svara på den eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så finns det inget om när det har tagits emot av mottagaren, man kan skicka sådana koder med och det har funnits trådar här med koderna för bl a Telia. Men den funktionen att automatiskt skicka en sådan kod, den finns inte inbyggd. Men om man får en sådan kod från en annan så kan man ställa in i telefonen om telefonen ska svara på den eller inte...

 

Skickar du som iMessage så får du upp "Delivered/Levererat" under meddelandet. Men då krävs ju så klart att mottagaren har iPhone/iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...