Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VIRUS PÅ OS X!


Kalliban

Rekommendera Poster

Hjääääälp! :o

Eller? :unsure:

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200410/25/2...140_NOK.dbp.asp

 

Under helgen upptäcktes ett skriptbaserat virus som angriper Apples operativsystem OS X. Viruset, som i olika diskussionsgrupper har givits namnet Opener, stänger av den inbyggda brandväggen och stjäl användarinformation men det kan även förstöra data på hårddisken.

 

Viruset fungerar i mångt och mycket som många Windows-virus men det är förmodligen första gången det drabbar Macintosh.

 

Paul Ducklin, Sophos teknikchef för Stilla Havs-regionen och Asien, säger att viruset, som av Sophos givits namnet Renepo, utformats för att stänga av OS X:s inbyggda brandvägg och öppna en bakdörr via vilken en obehörig användare kan ta kontroll över datorn. Vidare söker viruset genom hårddiskarna efter lösenord och serienummer för olika applikationer säger Ducklin.

 

Enligt Ducklin försöker även viruset att sprida sig vidare till andra datorer genom att kopiera sig till andra hårddiskar som är monterade i systemet. Detta kan vara lokala diskar, nätverksanslutna diskar eller en annan dator.

 

Viruset är ett shell-skript vilket utnyttjar Bash för att köras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både OSX-branvägg och hårdvarubrandvägg (routern) så jag kanske klara mig :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju inte sprida sig via mail iaf, så det är ju betryggande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl tyvärr en av nackdelarna med en större användarbas. I och med OS X så har ju Macen fått en förhöjd status i vissa kretsar som tycker GUI är för mesar och älskar UNIX-möjligheterna som Apple nu erbjuder. Detta ger en hel rad nya små program (se bara takten och databasen på Versiontracker) varav vissa är elakartade (läs virus).

Det får vi nog lära oss att leva med. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, ett virus som stänger av brandväggen… trodde brandväggar var till för att stoppa virus?!

Det är väl just det som är poängen. Att man bereder väg för andra angrepp.

Så fungerar ju faktiskt många av de virus (medicinska) som angriper människan. De som är allvarligast är ju de som angriper och slår ut immunförsvaret på ett eller annat sätt t.ex. HIV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl tyvärr en av nackdelarna med en större användarbas. I och med OS X så har ju Macen fått en förhöjd status i vissa kretsar som tycker GUI är för mesar och älskar UNIX-möjligheterna som Apple nu erbjuder. Detta ger en hel rad nya små program (se bara takten och databasen på Versiontracker) varav vissa är elakartade (läs virus).

Det får vi nog lära oss att leva med. Tyvärr.

Sant. UNIX tog Supernördarna till Mac. Nu får vi hålla i hatten :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då ställer man sig ju frågan... Ska man skaffa antivirusprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då ställer man sig ju frågan... Ska man skaffa antivirusprogram?

Tror inte att de stoppar i det läget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHAHAHAHA

 

Dom skräder sannerligen inte orden! Det är bara ett shell script. Sådana har alltid funnits. Det är inte mer virus än rm -r * (rm är kommandot som tar bort filer eller mappar, * betyder att det tar bort allt det kan). Det kan inte installera sig själv, utan DU måste installera det... Var inte en idiot, och installera inte allt du kommer över, så kommer du aldrig lida av det där "viruset".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antog att det var något sådant, men eftersom jag inte vet hur sånt här fungerar så blir man ju lite skraj B)

 

Det är ungefär som ett macro-virus då. Om man inte aktiverar (öppnar) det själv så ligger det bara där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara "klipp-och-klistra-journalistik" här på MacWorld?? :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Suck*

Än en gång har Aftonblaskan visat prov på sin intelligens.

Jag tappade räkningen på faktafel.

I promille av virusen drabbar mac, skriver dom. Inte visste jag att det fanns så många virus till mac :blink:

 

Att intervjua en officielt person från ett företag som säljer virusskyddprogram, är väl bland det dumaste man kan göra, om man vill veta hur farligt ett virus är. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...