Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jordbrum vid koppling till surroundreceiver


VicXsaN

Rekommendera Poster

Tja, jag har haft mac ett par år nu och oftast haft inkopplat till gamla receivers/förstärkare utan problem.

 

Nu har jag dock införskaffat både MacBook Pro samt en surroundreceiver, men nu får jag brummande/rundgång när jag kopplar in den i receivern. Detta verkar dock upphöra när jag kopplar ur/stänger av min externa skärm? Hur råder jag bot på detta?

 

Någon som har svar på mina problem?

 

MVH/ Victor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din utrustning anslutna till jordade eluttag?

Om inte, så prova det.

 

Japp det är den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En klassiker för de som har en centralantenn/hål i väggen. Testa och ryck antennkabeln ur väggen. Tystar jordbrummet då behöver du en galvanisk avskiljare till antennen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En klassiker för de som har en centralantenn/hål i väggen. Testa och ryck antennkabeln ur väggen. Tystar jordbrummet då behöver du en galvanisk avskiljare till antennen.

 

det funkade ju hur perfekt som helst! Tack så mycket, ska köpa en avskiljare snarast! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jordavskiljare ska det vara specifikt. Klassikern är Kjell&Co:s mantelströmfilter:

 

http://www.kjell.com/?item=30411

 

Minskar också risken för skador på anläggningen när du ansluter kablar.

 

Oj vad dyr, samma kostar 39,90 på Teknikmagasinet :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Oj vad dyr, samma kostar 39,90 på Teknikmagasinet :P

 

Det andra alternativet är att ansluta datorn med optisk kabel. Då får du inte heller något brum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Optiskt till en modern receiver ger vanligtvis bättre ljud samt surround där det är möjligt. Jordbrum kan däremot uppstå ändå så länge som du ansluter via eluttaget, så det är inte säkert det räcker.

 

Och oavsett vad - får du jordbrum via centralantenn bör man använda jordavskiljare för att undvika skador som förstörda hdmi-anslutningar och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optiskt till en modern receiver ger vanligtvis bättre ljud samt surround där det är möjligt. Jordbrum kan däremot uppstå ändå så länge som du ansluter via eluttaget, så det är inte säkert det räcker.

 

Och oavsett vad - får du jordbrum via centralantenn bör man använda jordavskiljare för att undvika skador som förstörda hdmi-anslutningar och liknande.

 

Det må vara hänt, men en optisk ljudkabel överför inte brum, då det är ljus och inte elektromagnetiska signaler som överförs. tongue.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det må vara hänt, men en optisk ljudkabel överför inte brum, då det är ljus och inte elektromagnetiska signaler som överförs.

Apparaterna måste fortfarande kopplas via elnätet och jordbrummet kan fortplantas den vägen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apparaterna måste fortfarande kopplas via elnätet och jordbrummet kan fortplantas den vägen också.

 

Om du läser trådstarten, så kan vi konstatera att detta bara inträffade när TS kopplade till sin externa skärm. Det tyder på att brummet överförs från datorns ljudutgång, till receivern. Detta kommer garanterat upphöra om man kör optisk ljudkabel. Det var väl TS som skulle besvaras och inte alla andra mer eller mindre tänkbara scenarier?! biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vad är det du försöker bidra med här egentligen? Att du i din blygsamhet identifierar dig med korsriddare och har 99-examen i messerschmittkomplex?

 

Forumet är öppet och det är både en individuell service för TS och en diskussion kring ämnet. Varje tråd har uppemot hundratalet läsare som kan sitta i samma eller en väldigt snarlik situationer. Svaren jag ger är breda och öppna.

 

Ifall du har verklig erfarenhet av att eliminera jordbrum så hade du känt till optisk anslutning inte alltid är en garanti för att det upphör. Den vanligaste orsaken är att det finns två jordpunkter i systemet där antennjord är den i särklass vanligaste problemet som också kan leda till skador på prylarna. En optisk kabel kan hjälpa i ena stunden men inte den andra. I mer komplexa fall kan det behövas en omorganisation bland elkontakterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du försöker bidra med här egentligen? Att du i din blygsamhet identifierar dig med korsriddare och har 99-examen i messerschmittkomplex?

 

Forumet är öppet och det är både en individuell service för TS och en diskussion kring ämnet. Varje tråd har uppemot hundratalet läsare som kan sitta i samma eller en väldigt snarlik situationer. Svaren jag ger är breda och öppna.

 

Ifall du har verklig erfarenhet av att eliminera jordbrum så hade du känt till optisk anslutning inte alltid är en garanti för att det upphör. Den vanligaste orsaken är att det finns två jordpunkter i systemet där antennjord är den i särklass vanligaste problemet som också kan leda till skador på prylarna. En optisk kabel kan hjälpa i ena stunden men inte den andra. I mer komplexa fall kan det behövas en omorganisation bland elkontakterna.

 

Nu tycker jag det är dags att du tar ett chill pill, ärligt talat. Jag har inte försökt mig på några personangrepp, vilket du moderator till trots håller på med just nu. Dessutom kan du inte släppa jordbrumsfiltret som redan är avhandlat. Som jag ser det finns det bara en messerschmitt i den här tråden, med en osviklig förmåga att hela tiden vilja ha sista ordet. I varje tråd jag sett dig nu, fortplantas det omedelbart en ganska otrevlig stämning. Retrospektivitet hade varit på sin plats min herre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Återigen, vad är det du har att tillföra i sakfrågan? Det är vare sig första eller sista gången orsaken kan spåras till och endast lösas genom jordavskiljare till centralantennen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej då tror jag det är dags att bena lite i detta.

Det som orsakar brum är egentligen jorden, som ligger olika i olika apparater, det som händer är att jorden alltid vill jämna ut sig mellan apparaterna och då vandrar den i kabeln eller kablarna och brum uppstår. OBS detta är då fysiskt omöjligt att få om man använder sig av en optisk kabel som inte leder elektricitet(inte i den dimensionen).

Det enda som kan uppstå är om störningarna redan ligger i datorn, men det är ju mindre troligt.

 

Så korsriddaren kan nog utpekas som den klara vinnaren i denna batalj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsätt vem som har rätt eller inte så har jag löst problemet, och då datorn står en bit ifrån receivern så känner jag itne för att köra optiskt då det är dyrare och lite meckigare sladd. Samt att jag redan har den vanliga stereosladden, lyssnar bara på musik genom det så surroundljud osv är inget problem. En avskiljare var det vettigaste och billigaste alternativet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nej då tror jag det är dags att bena lite i detta.

Det som orsakar brum är egentligen jorden, som ligger olika i olika apparater, det som händer är att jorden alltid vill jämna ut sig mellan apparaterna och då vandrar den i kabeln eller kablarna och brum uppstår. OBS detta är då fysiskt omöjligt att få om man använder sig av en optisk kabel som inte leder elektricitet(inte i den dimensionen).

Det enda som kan uppstå är om störningarna redan ligger i datorn, men det är ju mindre troligt.

 

Så korsriddaren kan nog utpekas som den klara vinnaren i denna batalj.

 

Läs vad jag skriver. Läs vad du själv skriver.

 

Inget fel på optisk kabel, det löser situationen i många fall och men fungerar inte nödvändigtvis i nästa eftersom grundproblemet (som du själv skriver) handlar om två jordpunkter. Och eftersom apparaterna fortfarande är anslutna till elnätet så är grundproblemet inte löst. Finns gott om fall där det kopplas med optiskt sladd och det brummar likt förbannat. :)

 

Som TS svarade i #5 försvann brummandet när antennkabeln rycktes. Då är det där felet uppstår och också där det bör lösas eftersom det med två jordpunkter kan bli ganska starka spänningskillnader som också skadar utrustningen och ger obehagliga stötar. Optisk kabel botar endast symptomet i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs vad jag skriver. Läs vad du själv skriver.

 

Inget fel på optisk kabel, det löser situationen i många fall och men fungerar inte nödvändigtvis i nästa eftersom grundproblemet (som du själv skriver) handlar om två jordpunkter. Och eftersom apparaterna fortfarande är anslutna till elnätet så är grundproblemet inte löst. Finns gott om fall där det kopplas med optiskt sladd och det brummar likt förbannat. :)

 

Som TS svarade i #5 försvann brummandet när antennkabeln rycktes. Då är det där felet uppstår och också där det bör lösas eftersom det med två jordpunkter kan bli ganska starka spänningskillnader som också skadar utrustningen och ger obehagliga stötar. Optisk kabel botar endast symptomet i detta fall.

 

Meeen brummet uppstår ju när jorden vandrar från ena apparaten till den andra, det kan den inte i en optisk kabel så är det bara. Dock så kan störningar ändå uppkomma men av andra orsaker.

Sen har en optisk kabel mellan dator och förstärkare andra fördelar , tex blir det inte känsligt för strömspikar, har själv bränt ett ljudkort på det sättet en gång. Detta slipper man också.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

För tredje gången eller så nu: Jorden kan fortfarande vandra via elanslutningen.

 

Strömspikar som skadar utrustningen är typfall för att antennjord blandar sig i systemet. En optisk kabel gör inte att du slipper undan, det skyddar endast just den kopplingen. När hdmi-kabeln från datorn sedan ska in i teven kommer jordbrummet tillbaka liksom strömspikarna som riskerar pajja något.

 

Så ännu en gång, lös problemet där det uppstår från första början. Förstår inte varför det är så svårt att acceptera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas har ju redan förklarat flera gånger att jordslingor kan uppstå på flera sätt och att bota symptomet ibland kan leda till att problemet kvarstår i andra fall. Det är väl alldeles utmärkt information och vad jag också skulle rekommendera.

 

Eller förresten. Hängslen och livrem; jag skulle sätta in en galvanisk avskiljare för antennen och köra optiskt från datorn... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...