Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte ansluta till trådlöst nätverk i bootcamp(windows XP)


Incinerate

Rekommendera Poster

Jag kan inte ansluta till mitt trådlösa nätverk i Windows XP(Bootcamp), så jag kan inte komma åt internet! I OS X fungerar internet helt utan problem, men i XP står det "Limited or no connectivity"(och ändå står det att jag har full signalstyrka!), vad beror det på och hur fixar jag det?

Det här håller på att driva mig till vansinne.

Det står också i en pratbubbla vid nätverks-ikonen nere i högra hörnet följande:

"Windows was unable to find a certificate to log you on to the network"

Jag har Macbook pro 15"(sen 2010).

I bootcamp: Windows XP Home Edition SP2(Engelsk version)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Update: Nu står det faktiskt t.om. att jag är "connected" efter ytterliggare timmar spenderade på att ändra om i inställningarna. Men det står fortfarande "Windows was unable to find a certificate to log you on to the network TeliaGateway00-XXX" i pratbubblan till nätverksikonen, så jag når fortfarande inte internet :(. Kanske värt att nämna är att adresstypen, som står under nätverks status, är "manuellt konfigurerad".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Telias gateway från Thomson, vit ? Då ståt den kod du måste använda för att ansluta med wpa under boxen. Du ska oxå def din trådlösa att använda dhcp (nätverk-trådlös-egenskaper) inte statisk eller manuell adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ange dhcp, kontrollpanelen-nätveksanslutning-högerklick på trådlöst nätverk-egenskaper-tcpip-egenskaper, kryssa i erhåll adress automatiskt, samma med dns, svar ok på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ange dhcp, kontrollpanelen-nätveksanslutning-högerklick på trådlöst nätverk-egenskaper-tcpip-egenskaper, kryssa i erhåll adress automatiskt, samma med dns, svar ok på allt.

Jag ser nu numret(WPA PSK) på boxens undersida, och jag testade att använda det numret.

Det går däremot överhuvudtaget inte att få en anslutning med WPA PSK och dess nummer.

Med andra inställningar(Open>WEP) står det åtminstone Full signalstyrka, MEN "Limited or no connectivity" och jag får inga/eller nästintill inga packets received.(Just nu 300 packets sent och 14 packets received.)

 

 

I TCP/IP egenskaper>Advanced>Står det "DHCP Enabled", Men det fungerar ändå inte. De inställningar du nämde är satt på att tillges automatiskt.

Tack hursomhelst för svaret, det känns som det är ett mycket litet problem som är i vägen, bara det att jag inte vet hur jag skall lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är screenshots på inställningar från 1."Inkorrekt anslutning med min bärbara MacBook Pro (Windows XP via Boot camp)"post-58027-027432500 1290528118_thumb.jpg

respektive 2."Korrekt anslutning med min hemdator"post-58027-040021400 1290528126_thumb.jpg

Jag hoppas verkligen att det här kan tydliggöra mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå, i det fall som funkar får du adress från routern 192.168.1.254, det får du inte i bootcamp, Jag tror att anledningen fortfarande kan vara att du angivit fel nyckel i bootcamp. Du har antagligen givit denna någon gång i hempcfallet. Testa att göra nätverket öppet. Logga på routern genom att ange ipadressen ovan, lösenordet finns i någon setup eller manual du fått med routern. Ta bort wpa-psk i routern under trådlöst nätverk, starta om och testa. När du fått det att fungera öppet, definiera wpa-psk och starta om. Jag har inte tillgång till denna Thomsonrouter just nu men har labbat förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ev testa med att 'resetta' routern till 'default', det finns en liten återställningknapp som man brukar hålla intryck i ca 8 sekunder (se manualen), wpa-psknyckeln blir den som står på undersidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att lösen ev kan vara 'mellanslag'. Om du inte har manualen till tg787 (för det är väl den ?) googla. Här finns en

http://www.cdik.se/c...omson_tg787.pdf

Tack för tipsen, skall prova alla dessa tips när jag har möjlighet. (Jag känner på mig att jag är nära nu! :) Och jag kommer att posta en lösning på problemet oavsett när det blir, så att andra som ev. kan ha samma problem får det hela löst utan att spendera så många timmar på det..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...