Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur kommer jag åt windowsnätverket på jobbet?

knugge

Recommended Posts

Hej jag skulle vilja kunna logga in på jobbets windowsnätverk med den Macpro G5 2x2.3 ghz med os x 10.5.8 på så att jag kommer åt att jobba med mina dokument som ligger på servern. Jag ser servern och kan välja den och välja anslut som där ja sedan knappar in användare och lösen. Sedan börjar problemet. Jag ser inte de mappar som mina dokument ligger i. När ja använder en windowsmakin finns de i mina dokument. Finna det något sätt att då det att fungera? Macen hittar alla anslutna datorer och skrivare men hur får jag den att skriva ut. Jag kan välja skrivare i listan men den skriver inte. Är det drivrutiner som saknas?

It-supporten vet inte. De antar att det inte fungerar eftersom det är en mac och den ska komma åt filer i ett windowsnätverk. Jag tänkte att det kanske fanns någon här som visste hur man gjorde så att jag kunde leverera en lösning till min it-support som han sedan kan implementera, om det behövs. Om jag kan fixa det själv så gör jag gärna det.

Jag förtydligar eftersom det blev lite fel. Jag kommer in på servern med mitt användarnamn och mitt lösen men ser bara två mappar: syslog och netlog om jag minns rätt. I de mapparna finns bara, för mig, märkliga mappar och filer. Någon som kan hjälpa mig?

Jag förtydligar eftersom det blev lite fel. Jag kommer in på servern med mitt användarnamn och mitt lösen men ser bara två mappar: syslog och netlog om jag minns rätt. I de mapparna finns bara, för mig, märkliga mappar och filer. Någon som kan hjälpa mig?

Märkliga?

Ja det var ju minst sagt utförligt förklarat.

Dina filer kanske ligger långt ner i filstrukturen?

HUR ansluter du förresten?

Med windowsnätverk, exakt vad menar du då? Ett SMB-fildelningsnätverk?

Behöver mycket mer kött på benen.

iMatte v. 2.0

Jag gissar att du har dina dokument i "Mina dokument" som vanligtvis befinner sig inom din inloggningsprofil. Jag tror inte att du kommer åt den när du ansluter via SMB från din Mac. Jag har själv försökt få till detta i Windowsnät jag administrerar utan att lyckas. Den enklaste lösningen jag hittat är att skapa en annan utdelning åt användarna (typ en hemmamapp) och peka om sökvägen till "Mina dokument" dit. Dock kräver det lite engagemang från din it-avdelning - men det är ingen jättepryl och bör inte ta dem mer än fem minuter att åstadkomma.

Jag kan tyvärr inget om tekniken bakom men tack för tipsen. Jag ska prata med min it-tekniker och se om han kan ändra det som imatte pratar om.

Den andra frågan som gällde skrivarna. Finns det några idéer? När jag genom systeminställningarna går in i skrivare och väljer + så kommer serveradressen upp. Klickar jag på den får jag ange inloggningsnamn och lösen varpå jag ser alla skrivare som finns inkopplade på nätverket, exakt hur de är inkopplade vet jag inte. Vi har en stor ethernethub i samma rum som skrivarna. Min dator är kopplad med kabel till port 12. När jag väljer skrivare vill macen att jag väljer drivrutin. När jag väljer drivrutin finns det fler som ser ut att matcha åtminstone LJ4000-skrivaren och när jag skriver ut ser det ut att fungera men det kommer ingen utskrift. Vad kan man göra?

Tack för tipset om Dave, Axelman. Det kostar dock pengar och jag ser inte hur mycket. Förstår inte deras hemsida. Ska höra med supporten om det finns någon möjlighet eller om det ens fungerar med Dave.

Nu lyckas jag skriva ut på lj4000. Då återstår den kombinerade kopieringsapparat/skrivaren Canon ir3570 som kräver mitt personnummer som autentisering. Det står att autentisering krävs men det kommer inte upp någon dialogruta där man kan autentisera, vilket det automatiskt gör i Windows.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...