Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbla helgdagar i iPhoto-kalender med olika datum


Markus_Axelsson

Rekommendera Poster

Markus_Axelsson

Tänkte göra en kalender i iPhoto 11 och upptäckte ett nytt bekymmer jag inte minns jag hade i '09. När jag skapar en kalender och väljer Sverige under "Visa nationella helgdagar i". Så får jag av vissa helgdagar så som Påsk, Pingst och Midsommar dubbla inslag på olika datum. T ex Pingstafton dyker upp både den 29:e maj och 11:e juni. Är det någon som har upplevt samma problem och kanske har en lösning på problemet? Något som är irriterande också är att helgdagen står både på svenska och engelska.

 

Mvh

Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har sannoligt något med att du importerat vissa helgdagar till iCal som den sedan för över till kalendern.

Men de dagar du inte vill ha kvar kan du radera i kalendern i iPhoto och om det står ett svenskt och engelskt namn är det bara att dubbelklicka och sudda ut det engelska namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

Det har sannoligt något med att du importerat vissa helgdagar till iCal som den sedan för över till kalendern.

Men de dagar du inte vill ha kvar kan du radera i kalendern i iPhoto och om det står ett svenskt och engelskt namn är det bara att dubbelklicka och sudda ut det engelska namnet.

 

Jag har inga helgdagar i iCal plus även om jag hade skulle de ju inte dyka upp på olika datum utan hamna på samma.

 

Jo att ändra det manuellt är ju enkelt men det känns ju bara så onödigt. I iPhoto 08 dök de ju bara upp på svenska. De flesta som gör kalendrar i iPhoto är ju bara intresserad av att få helgdagarna utskrivna på ett språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte heller varför de valde att lägga in det i den här versionen men det verkar inte finnas så mycket att göra än att sköta det manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

råkar ut för samma sak i gammal iPhoto

lite fånigt faktiskt

men det är som sagt bara till att sudda ut de man inte vill ha...

 

men vid närmare eftertanke så har detta hänt:

 

Det är både den Gregorianska (protestantiska/katolska) och den Julianska (ortodoxa) kalenderns som visas !!!

intressant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markus_Axelsson

råkar ut för samma sak i gammal iPhoto

lite fånigt faktiskt

men det är som sagt bara till att sudda ut de man inte vill ha...

 

men vid närmare eftertanke så har detta hänt:

 

Det är både den Gregorianska (protestantiska/katolska) och den Julianska (ortodoxa) kalenderns som visas !!!

intressant

 

Mycket intressant måste jag säga. Jag visste inte att t ex Påsk kunde inträffa på olika datum beroende på kalender. Även Apple Photo Service sa att det verkade som att helgdagar hämtades både från Apple och iCal men om jag stängde av "Hämta nationella helgdagar" och valde att importera från iCal som de bad mig fick jag inga helgdagar alls. Men jag löste det genom att installera helgdagar i iCal och importera därifrån efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...