Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min säkerhetskopia öppnar sig inte


Explorer

Rekommendera Poster

Förra helgen dog min Power Mac G5. Jag köpte en ny Mac Pro 2.8 GHz Quad. Kopplade in i går. Allt verkar okay.

Glad i hågen kopplar jag in min externa Samsung 500 GB, dit jag för en månad sen säkerhetskopierade min Mac hdd och min interna extra Samsung 300 GB.

Jag har öppnat dem förut på min förra dator och de har alltid varit tillgängliga. Har brukat lägga sig på skrivbordet och öppna sig direkt vid klickande.

Nu kommer den inte upp på skrivbordet. Däremot ligger den i Skivverktyg. Men låter sig inte öppnas i någon av de fyra partitionerna jag har den i.

När jag försöker "Mata ut" ligger den kvar där, blir grå men ligger kvar.

Jag hade den inte inkopplad när min förra dator kraschade.

Ååh, där hade/har jag ju sex års samlade guldkorn av alla slag som jag behöver ha tillbaka.

Vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsättning:

Jag har också min Mac hdd säkerhetskopierad till en Western Digital My Book 1 TB.

Som jag hoppades på, när annat sviker.

Kopplar nu in den. Upp på skrivbordet kommer det röda utropstecknet "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan".

Jag klickar på "Mata ut". Kollar i Skivverktyg. Där ligger den. Klickar där på "Mata ut"

Svarsmeddelande " Skivan WD kunde inte tas bort från skrivbordet. Kontrollera att alla program och filer på skivan

är stängda ".

Samma sak händer nu med båda mina externa hårddiskars säkerhetskopior. Blockerade, går inte öppna.

Samsungen är gjord med Super Duper. Men My Book är gjord med My Books egen smarta teknik och avsedd för Mac.

Nog ska väl nya Apple Mac Pro för 24 000 kr. klara att öppna de här helt justa externa hårddiskarna.

Vad är detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har dina backup-diskar formaterade för MacOS Extended (journalförd) medan de nya maskinerna kräver GUID-Partitionstabell som är en variant av den förra versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gages !

Det var ju en spännande teori . För visst, jag formaterade i Mac OS Extended (Journalförd). Så som vi under alla åren har instruerats av Mac:s support och alla sakkunniga.

Den spännande följdfrågan är ju: Kan jag konvertera de här hårddiskarna till GUID ?

Det vore guld värt.

Samsung hdd:n har jag fortfarande liggande med strömtillförsel. Omöjlig att mata ut.

Och det anses ju att man inte ska dra ur sladden innan man matat ut.

Vad välja av två onda ? ting ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttassistenten borde ju hitta dem oavsett.

 

Och visst borde de öppna sig om du klonat dem med SuperDuper..däremot kan du inte starta upp från dem.

Det går inte att formattera dem i efterhand till GUID, då raderar du allt på diskarna, var väl inte meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du svarar Poca. Som jag haft mycket nytta av under åren.

Nu har jag alltså två skilda hårddiskar, Samsungen klonad med Super Duper.

Och WD My Book, som har en egen inbyggd kloning, byggd för Mac.

Alla står och stampar i min splitter nya Mac Pro.

 

Försöka med flyttassistenten. I vad ordningsföljd - starta den ena och sen den andra, vilken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn som vanligt, anslut SuperDuperdisken till att börja med, när den syns på skrivbordet går du in i mappen Verktygsprogram post-113-028254500 1290377934_thumb.jpg

 

Leta upp Flyttassistenten och se vad den kan göra..

 

post-113-004418400 1290378040_thumb.jpg

 

Nu vet jag inte vad du vill hämta, men du får leka lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn som vanligt, anslut SuperDuperdisken till att börja med, när den syns på skrivbordet går du in i mappen Verktygsprogram post-113-028254500 1290377934_thumb.jpg

 

Leta upp Flyttassistenten och se vad den kan göra..

 

post-113-004418400 1290378040_thumb.jpg

 

Nu vet jag inte vad du vill hämta, men du får leka lite

 

Jadå, jag fick Flyttassistenten att söka upp SuperDuperdisken , där den gömde sig i Skivverktyg. Och den tog fram Mac hdd, som den såg ut i September.

Konsekvensen som jag INTE gillar är att den har gjort sig till en egen ny Användare.

När jag stängt av och ska in, ska jag nu välja vilken Användare jag vill gå in i. Den nya med Mac Pro , där jag har nästan ingenting, eller den gamla September-

Mac:en med sex års samlade viktiga program, filer, adressbok , bankkoder och sånt. Ska jag leva med att vara splittad i två Användare, erinra mig var jag har det eller det.

Är den någon av mig oförstådd finess med det här eller har något gått fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att bara kopiera materialet mellan användarna???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att bara kopiera materialet mellan användarna???

 

 

Jag har kommit att förstå att jag kan låta den nya tomma användaren vila i frid. Allt viktigt har jag i den gamla.

Allt har löst sig. Jag har ur den kraschade Power Macen plockat ut den extra interna Samsung hdd, som jag hade där.Gjort den sladdlös.

Inne i Pro-maskinen dragit ut hållaren för ändamålet. Vänt Samsungen bak och fram och upp och ner, skruvat fast den med fyra skruvarna

och skjutit in vaggan.

Och Pro har tagit emot den, lägger dess hårddisk-symbol på skrivbordet bredvid Mac hdd och allt fungerar som förr.

Intressant äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...