Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Caesar III kraschade av felet typ 2


MrNr1

Rekommendera Poster

hej

 

spelet caesar III krashade nyss, har mac os 9.2.2 felet av typen 2 var orsaken, fick inte veta mer, blev ombedd att starta om! vad har hänt??

//Alvar

klockan är inställd på en default tid innan 1973! vad är det med detta årtal??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ett vanligt minnesfel som följd av bugg i programmet. Under OS X hade de blivit ett "oväntat avslutats"-meddelande. I gamla systemversioner fanns inget robust minnesskydd och där kunde program som kraschat även dra med sig systemet och det finns inget sätt att spåra eller förutsäga vad som gick fel. Därav uppmaningen om att starta om.

 

Att klockan är nollställd tyder på att det interna batteriet är nollställd. Årtalet är endast en tillfällighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en tillfällighet att det står på 1956-09-10?? och att klockan är inställd på 05:32 klockan 13:30?? lol...

så jag kan inte fixa något för att få det att fungera bättre eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

"Godtyckligt" var kanske ett bättre ord. :) "Första datum" är baserad på ordlängden hos den datastruktur som används för att lagra klockan samt till vilket datum den är normaliserad. Äldre datorer har ofta en övre gräns så att klockan kommer att gå ett varv och hoppa tillbaka.

 

Ett tydligt exempel finns här:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Year_2038_problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

så jag kan inte fixa något för att få det att fungera bättre eller så?

Du behöver nytt klockbatteri till din gamla Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det du menar är att efter 2038 så komemr 32.bitar datorer att bugga emd klockan så att den "har gått ett varv" och börjar om? haha:D

... off topic

när min pappa köppte denna datorn avr han tvungen att skriva på ett kontrakt att inte skicka den till ryssland, då det fanns en realtidsklocka i den, samma som man då hade i misiler! :D

kul grej att minnas om datorn...

 

minnes felet skulle kunna bero på att jag har 416 mb ram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en tillfällighet att det står på 1956-09-10?? och att klockan är inställd på 05:32 klockan 13:30?? lol...

så jag kan inte fixa något för att få det att fungera bättre eller så?

Ryktet säger att den programmerare på Apple som skrev koden för att läsa av klockan är född 1956-09-10. Detta datum satte han när klockans datum är uppenbart ogiltigt (som när klockbatteriet är slut), bara för att få ett datum som är giltigt (men ändå uppenbart felaktigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppades själv på jobs födelsedag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

det du menar är att efter 2038 så komemr 32.bitar datorer att bugga emd klockan så att den "har gått ett varv" och börjar om? haha:D

Nej, "32-bitars datorer" är något annat. Men ett operativsystem som beskriver tiden i sekunder med 32-bitars ordlängd har endast 2^32 (cirka 4 miljarder) sekunder att fördela över tiden. ifall tiden är normaliserad som Wikipedia-exemplet kommer det bli knepigt att köra ett gammal operativsystem år 2038. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha, men det problemt kommer nog någon smart hacker ha löst för oss som fortfarande är sentimentala att starta os 9!

eller så släpper apple en ny version för oss som bryr oss...

men det vore kul att se hur datorn reagerar...

ett annat bra sätt att beskriva det på är ju en sinuscirkel! :) som går runt och runt...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sant! ingen som gjort lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...