Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min Mac Mini låser sig vid uppstart.

Brodd

Recommended Posts

Hej. Jag vet inte hur jag ska lösa detta bekymmer. har formaterat hårdisken och skulle installera om snow leopard då något gick snett:(

kommer bara upp en grå skärm med massa text som jag inte förstår! Jag är väldigt tacksam för hjälp att lösa detta problem. Lägger med en bild som visar hur det blir.

post-49837-076387100 1290246391_thumb.jpg

Det står på bilden:

Version mismatch between kernel and CPU.

...

Jag gissar att du har fel skiva.

Thomas Ytterberg

Macmini2,1 är det. Den första med Core 2 Duo. Darwin version 10.4 är från OS X 10.6.4 och daterad 23:e April, så av detta kan vi gissa att skivan är från någon av de nyare Macar som kom med 10.6.4, till exempel årets iMac.

jag tro att det e den första modellen mac mini med Core 2 Duo intell prosessor. Jag har blivit av men orginal skivan till den datorn. men har en nyare mac mini och testade att ta den skivan ist.

Någon som har en lösning på hur jag ska kunna fixa det?

Du kan inte använda skiva som tillhör en nyare Mac.

du får köpa SnowLeopardskivan, kostar 319:-

• 1 month later...

En kompis har råkat ut för samma sak. Uppdaterade sin MacBook och då kom liknande text upp. "Version mis-match between kernel and CPU".

Kan det ha med uppdateringen att göra?

Har provat att starta om burken men samma text återkommer hela tiden.

Måste han installera om operativsystemet från början, eller rättare sagt måste jag göra det (eftersom

han kan ännu mindre än jag om datorer).

post-24368-082592800 1295445656_thumb.jpg

post-24368-084217700 1295445663_thumb.jpg

En kompis har råkat ut för samma sak. Uppdaterade sin MacBook och då kom liknande text upp. "Version mis-match between kernel and CPU".

Kan det ha med uppdateringen att göra?

Har provat att starta om burken men samma text återkommer hela tiden.

Måste han installera om operativsystemet från början, eller rättare sagt måste jag göra det (eftersom

han kan ännu mindre än jag om datorer).

Vad har han för Mini?

Vilket OS har du installerat?

Från en grå eller svart skiva? (Om den är grå, var det den skivan som till EXAKT denna Mac-modell?)

När kommer detta meddelande? (Ja, under uppstarten, men från vilken skiva och vilket OS?)

En vit MacBook, typ 2006 eller 2007. Jag vet att han hade hårddiskkrasch en gång och fick köra in operativsystem (Snow Leopard) på nytt, men vilken färg på plattan det var vet jag tyvärr inte.

Som jag har fattat saken blev det så här med datorn när han lät uppdatera via uppdateraren. Något gick fel. Uppenbarligen.

Ledsen att jag inte har mer info än så här.

Man kan inte använda skivor som följer med datorer till andra datorer. Det är bara de OS X-skivor man köper som fungerar på alla. De som följer med är inte bundna till just den datorn men till just den modellen. Det innebär att om det är en SNARLIK modell KAN det gå att installera, MEN det kommer inte att fungera. MacMini och MacBook har liknande hårdvara och kan evt fås att fungera. Men det är ingen väg som håller..........

Jag tror att operativsystemet som installerades var original MacBook, men att det sedan uppgraderades till Snow Leopard. Nåja, tack för hjälp hursomhelst.

Det får bli en ominstallation med originaldiskarna.

Jag tror att operativsystemet som installerades var original MacBook, men att det sedan uppgraderades till Snow Leopard. Nåja, tack för hjälp hursomhelst.

Det får bli en ominstallation med originaldiskarna.

Erfarenheterna av att uppgradera, dvs installera nästa OS X på det befintliga, har alltid varit fulla av problem. Rensa hårddisken, Välj Skriv över med nollor och gör en ren SnowLeopard-installation. Då har du de bästa förutsättningar för att det ska fungera problemfritt!

• 4 weeks later...

De skivor som medföljer Apples datorer är avsedda för just den modellen och i princip inga andra modeller.

Du kan alltså inte installera om en vit MacBook med en skiva som tillhör en iMac - exempelvis.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...