Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

mac hdd i pc


Romeo

Rekommendera Poster

om man vill ta ut sin macbook 2,5hdd och koppla in till sin pc för att göra backup på vissa saker som finns på den, hur får man den att fungera på pc'n då? finns det drivrutiner/program att ladda ner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man vill ta ut sin macbook 2,5hdd och koppla in till sin pc för att göra backup på vissa saker som finns på den, hur får man den att fungera på pc'n då? finns det drivrutiner/program att ladda ner?

 

Du behöver endast något program som ger dig möjlighet att läsa HFS+ filsystem.

Dom flesta kostar. Kanske finns några som har egen erfarenhet som kan tipsa dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man vill ta ut sin macbook 2,5hdd och koppla in till sin pc för att göra backup på vissa saker som finns på den, hur får man den att fungera på pc'n då? finns det drivrutiner/program att ladda ner?

Det finns programmet MacDrive och ett annat som jag glömt namnet på. Om jag minns rätt är de ungefär lika dyra och ungefär lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte MacBooken? I annat fall är det ju bara att koppla upp ett nätverk mellan datorerna.

 

Om MacBooken inte funkar kan man köpa en USB-vagga för disken och sedan installera program på Windows så att det kan läsa HFS+

 

fått white screen death eller vad det kallas, tänkte se om hdd är paj osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget fel på Mediafours MacDrive. Paragons konkurrerande produkt HFS+ for Windows gör ungefär samma sak, och fungerar också fint. Paragon tillverkar dessutom Mac-produkten NTFS for Mac OS X som på motsvarande sätt ger Mac OS X möjlighet att skriva till (och inte som annars bara läsa från) NTFS-formaterade diskar.

 

Jag har testat både Mediafours och Paragons alla ovanstående produkter under flera år, och är nöjd med dem alla. Numera nyttjar jag bara Paragons: om jag inte missminner mig så är deras senaste versioner lite nyare än Mediafours, men jag kan nog inte egentligen säga att de för den skull är särskilt mycket bättre. Oavsett vilket du väljer skulle jag rekommendera att du bara använder programmen för att läsa och skriva data "som vanligt" från de främmande filsystemen, och inte använder programmen för att formatera diskar i HFS+ eller NTFS-format, även om det i och för sig är möjligt. Såna operationer görs istället bäst "native" i respektive operativsystem, av de formateringsprogram som följer med dem. Jag har tidigare haft en hel del bekymmer med diskar som formaterats med hjälp av såna här "filsystems-emulatorer", oavsett om jag använt MacDrive eller HFS+ for Windows. Men för enkel läsning av data fungerar båda som sagt utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...