Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp i USA


GustavNorberg

Rekommendera Poster

GustavNorberg

Hej Hej!

tänkte nu köpa min första mac dator så jag är noob!

jag ska åka till USA nu i jul och undrar om det är möjligt att köpa min IMAC på apple store där!

 

vad är nackdelarna förutom att man kan åka på TULL och skatt?

(måste väl köpa nytt tangentbord antar jag!)

 

tillkommer moms på priserna på apples hemsida?

eftersom datorn kostar 14999 i sverige och 1499 dollar är ju skillnaden typ 4000kr i dagsläget.

 

kom gärna med info!

 

tack tack!

 

// Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte rekommendera att köpa en iMac i USA - hur skall du transportera hem den - kartongen är jättelik, och skulle vara tillräckligt bökig att hantera på en helt vanlig buss... Dessutom, blotta tanken på att låta bagagepackarna på flygplatsen kasta in den i bagageutrymmet på planet skulle vara tillräcklig anledning för mig att avstå... Lokal moms läggs på priserna från hemsidan. Ja, du får betala tull på den när den förs in i EU.

Tullen är väl 0%, men däremot så är momsen 25%.  ;)

 

Och så har du ingen garanti utanför USA, världsgarantin gäller bara bärbara datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ändrat på senare år? Jag förde in en kamera för några år sedan, och då fick jag betala tull på den...

 

Edit: Ah, hittade den här sidan: Tullverkets avgiftsguide, stämmer att det bara är moms det handlar om.

När/om det är ändrat vet jag inte. För både datorer och digitalkameror så är tullen 0% och momsen 25%.

 

http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

 

EDIT: Oj, du hade visst hittat en annan sida.   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade heller aldrig köpt en iMac utomlands för att ta med den hem på flyget. Det är, som tidigare sagts, en skitstor kartong.

 

Tänk på att priserna i butikerna oftast är utan "sales tax", delstatsmomsen så att säga, så Du får oftast räkna på ett par procent på priset (om Du inte handlar i en delstat utan sales tax).

 

Däremot finns det faktiskt möjlighet att få svenskt tangentbord till datorn, även vid köp i USA. När jag köpte min MBP i Apple-butiken på Mall of America förra året, så fanns det möjlighet att specialbeställa en dator med exempelvis vilket tangentbord som helst. Men det kräver ett antal veckors förvarning.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...