Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste mail försvinna från iPhone


Silverfox

Rekommendera Poster

kan man inte få breven att ligga kvar på iPhone när jag öppnar datorn och tar bor dem ifrån inkorgen? Nu försvinner dem Jag tycker att det borde finnas kvar. Finns det ingen inställning som jag kan göra för att bestämma att de ska vara kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo använd IMAP och ta inte bort några mail så ligger de kvar. Krävs att din emailleverantör stödjer IMAP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo använd IMAP och ta inte bort några mail så ligger de kvar. Krävs att din emailleverantör stödjer IMAP.

 

Tvärtom menar du va? IMAP har ju personen ifråga redan nu eftersom att mailen förvinner från iPhonen när han/hon raderar i sin inkorg.

 

 

 

Silverfox. Du har nästan samma fråga i ett annat inlägg.

 

Du får ställa in att din dator ska använda POP3 men att lämna kvar en kopia på servern....men eftersom att du har problem med att 200MB är för lite så ska du ju inte låta några mail vara kvar utan tanka ner dom till din dator....vilket då gör att du inte kommer åt dom ifrån din iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag läste nog lite för snabbt.

Frågan är dock varför du tar bort dem överhuvudtaget om du vill ha kvar dem? Låt dem ligga kvar i inboxen då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Då är det låst läge då? Jag hade hoppats på att man skulle kunna ha mail på både och. Jag får då leva med det.

Jag tar bort dem efterhand som jag har läst dem. De som jag inte är färdiga med låter jag ligga kvar. Så har jag gjort i över 10 år nu. Men det kanske är dags att ändra på det nu då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst men tar du bort dem så hamnar de i borttaget mappen. Då får du läsa dem där igen om du nu vill göra det.

Tycker du inte själv att det är lite konstigt att ta bort mail som du vill spara på? ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker IMAP är det enda som går att jobba med. Då har man både ingående och utgående email speglade i dator, iPhone och webmail. När jag är helt klar med ett ärende arkiverar jag de emailen i en mapp på datorn.

 

När man använder POP kan man t ex inte se utgående email i iPhonen ifall de skickats från datorn och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser också IMAP som enda rimliga lösningen. Samtidigt är jag inte med på frågan. Dina påståenden är att du vill ha kvar mail tills du är klar och då kan ta bort dem, men frågan gäller hur du ska ta bort dem innan du är klar med dem för att sedan läsa dem fast de är borttagna. Det känns som att du läser dina mail i konstig ordning.

 

Om du har problem med utrymmet på 200MB i kombination med att du vill ha en något udda mailhantering samtidigt som du ska använda din iPhone för att läsa mail föreslår jag att du skapar ett Gmailkonto. Du kan där ställa in POP3 som hämtar från din nuvarande server och lagrar alla dina mail i Gmail där du har ~8GB utrymme. Du kan därifrån ställa in din klient på datorn att POPa från Gmail och i telefonen att använda IMAP. Detta resulterar i följande:

 

1. Du POPar mail från mail.server.se till Gmail.

2. Du ansluter datorn med POP3 men sparar kopia på servern. Mailhanteringen på datorn sker då helt separat från Gmail och telefonen

3. Du ställer in IMAP mot Gmail i din mobil och kan då hantera dina mail som du POPat till din dator och sedan raderat eftersom de ligger kvar på Gmailservern. Tar du bort mail via Gmails GUI eller i telefonen försvinner de från alla servrar och du har bara kvar mailen på klientsidan (din dator). Där kan du göra vad du vill med mailet.

 

Alternativ två som kanske passar ännu bättre är att ännu en gång använda Gmail men ha dubbel POPning för två helt separata hanteringar.

 

1. POPa mail från mail.server.se till din dator - SPARA KOPIA

2. POPa mail från mail.server.se till Gmail - Spara INTE kopia

3. POPa mail från mail.google.com till din iPhone - Spara INTE kopia.

 

Detta resulterar i att du får samma mail i din iPhone och i din dator men tar du bort ett mail på datorn så finns det kvar på iPhonen och vice versa. Mailen försvinner endast helt om du tar bort dem på både datorn och telefonen manuellt.

 

Nackdelen med detta är som tidigare nämnt att mappstrukturer, skickade mail, stjärnmärkta mail och allt vad det heter inte synkas mellan dator och iPhone. Men å andra sidan känns det väl inte som ett problem i förhållande till önskad mailhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...