Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Se 3D filmer på Macbooken


Suprafredde

Rekommendera Poster

Men det jag undrar är vad jag behöver mer än 3D glasögon till min macbook för att jag ska kunna se 3D filmer?

 

Eller kan börja med vad är kraven för att kunna se 3D filmer, nu menar jag allt från PC till MAC till tv apparater?

 

Något speciellt man ska tänka på?

 

Tack för svar / Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den enda 3D-teknik som fungerar med Macbookens inbyggda skärm är anaglyfiska bilder där du har pappersglasögon med färgade plastfilter på dig. Där fungerar vilka bilder och filmer som helst som använder den tekniken. Eftersom det är ganska uselt så finns det inte många titlar.

 

För 3D av den sort som används på nya teveapparater behöver du en separat Blu-rayspelare som är 3D Ready. Playstation 3 klarar detta. Och så givetvis en teve som har 3D-funktion.

 

Det är teoretiskt möjligt att från Macen spela upp en bild som är hårdkodad som "side by side" eller "top-bottom" från din Mac, men sådana filmfiler lär vara sällsynta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen att säga men jag tror 3d trenden blir kortlivad....TV försäljningen går segt....för oss med vanliga glasögon och brytningsfel är 3D en mardröm....tills det kommer en lösning då man slipper brillorna tror jag det blir segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det är inte så att jag vill gå in i 3D världen, men har en film som jag vill se och den är i 3D.

 

Spy kids 3D, har sett den utan 3D glasögon men inte lika roligt eller coolt. Men testade ett par 3D glasögon som inte var färgade, men det funkade inte. Men så får man skaffa sig ett par färgade 3D glasögon då =)

 

Men inga andra typ inställningar som behövs för att skärmen på macbooken ska klara av att se 3D?

 

Mvh / Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Men inga andra typ inställningar som behövs för att skärmen på macbooken ska klara av att se 3D?

3D är en hårdvarufiness, det går inte att lägga till i efterhand. För att visa 3D på en skärm krävs att den arbetar annorlunda, till exempel med högre frekvens och synkroniserade glasögon med aktiva slutare. På en ren vanlig skärm är det endast den rätt dåliga anaglyfiska tekniken som gäller som inte är i närheten av den kvalitet som nyare teknik använder.

 

Situationen för 3D är lite speciell just nu. För tevetillverkarna är det nästan gratis att bygga in 3D-möjlighet i sina toppmodeller eftersom tekniken kommit så pass långt. Köper man en teve i toppklass idag är det ofta 3D-funktion i den vare sig man vill eller inte. Med 2011 kommer detta ändras än mer och krypa nedåt i prisklasserna. Problemet just nu är att det finns så lite mjukvara och filmer i formatet.

 

Har för övrigt glasögon och brytningsfel men inga som helst problem med 3D-glasögonen. Däremot ger mig de flesta teveapparater ögontrötthet och lätt illamående av 3D-bilden efter ett tag. Detta inträffar inte med de 3D-projektorer jag har skådat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det jag undrar är vad jag behöver mer än 3D glasögon till min macbook för att jag ska kunna se 3D filmer?

 

Eller kan börja med vad är kraven för att kunna se 3D filmer, nu menar jag allt från PC till MAC till tv apparater?

 

Något speciellt man ska tänka på?

 

Tack för svar / Fredrik

 

Här har du ett svar!

-Istället för att starta nya trådar om 3D så kanske du ska avsluta dina affärer med mig. Jag betalade dig för en ibook g4 för över 2 veckor sedan nu, och jag har bara fått massa skitursäkter från dig om att posten är för dyr och att schenker ska maila kollinummer. Jag är inte dum, jag vet hur frakt/post/kollinummer fungerar. Jag gick ner till polisstationen i Tisdags och anmälde dig för bedrägeri, en anmälan kan du ej slingra dig ifrån med massa lama ursäkter. Gör rätt för dig och betala tillbaka pengarna, eller skicka datorn (om den existerar ens?). Lika bra att du lär dig göra rätt för dig nu (21år gammal) än senare i livet, så kanske du kan leva ett långt och drägligt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Hej!

 

Jag letar också efter glasögon som kan "frambringa" eller visa 3D på Macens skärm, i mitt fall en iMac 21,5" retina, Intel propp på 3,2Ghz..... Vilken typ av brillor ska man satsa på? Verkar som att det "nästan" bara behövs brillor med ett grönt och ett rött glas?

 

Har du/ni några, i rimlig prisklass att rekommendera?

 

God fortsättning!

 

3D är en hårdvarufiness, det går inte att lägga till i efterhand. För att visa 3D på en skärm krävs att den arbetar annorlunda, till exempel med högre frekvens och synkroniserade glasögon med aktiva slutare. På en ren vanlig skärm är det endast den rätt dåliga anaglyfiska tekniken som gäller som inte är i närheten av den kvalitet som nyare teknik använder.

Situationen för 3D är lite speciell just nu. För tevetillverkarna är det nästan gratis att bygga in 3D-möjlighet i sina toppmodeller eftersom tekniken kommit så pass långt. Köper man en teve i toppklass idag är det ofta 3D-funktion i den vare sig man vill eller inte. Med 2011 kommer detta ändras än mer och krypa nedåt i prisklasserna. Problemet just nu är att det finns så lite mjukvara och filmer i formatet.

Har för övrigt glasögon och brytningsfel men inga som helst problem med 3D-glasögonen. Däremot ger mig de flesta teveapparater ögontrötthet och lätt illamående av 3D-bilden efter ett tag. Detta inträffar inte med de 3D-projektorer jag har skådat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag letar också efter glasögon som kan "frambringa" eller visa 3D på Macens skärm, i mitt fall en iMac 21,5" retina, Intel propp på 3,2Ghz..... Vilken typ av brillor ska man satsa på? Verkar som att det "nästan" bara behövs brillor med ett grönt och ett rött glas?

 

Har du/ni några, i rimlig prisklass att rekommendera?

 

God fortsättning!

 

 

 

 

Du svarar i en sju år gammal tråd, så förvänta dig inget svar av de som postat i tråden.

 

3D är väl dött som fenomen, dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för påpekandet!

 

Men ifall man skulle vilja hitta svaret på min fråga, i nutida forumtrådar, var ska jag leta då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för påpekandet!

 

Men ifall man skulle vilja hitta svaret på min fråga, i nutida forumtrådar, var ska jag leta då?

Har inte sett någon fråga om 3D på år och dag i forumet vad jag kan påminna mig.

 

Vad för något är det du vill se i 3D?

Jag googlade litet och det verkar som om blå/röda 3D-glasögon är på utgående. Teknikmagasinet hade fortfarande, så länge lagret räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...