Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tror jag blev lurad här inne.


macdude2011

Rekommendera Poster

Forumreglerna är inte svensk lag stadgad av riksdagen. Självklart kan forumledningen bestämma hur detta ska hanteras.

Men blir det inte lite konstigt om det enda sättet att stänga av medlemmar från forumet är om de bryter mot forumreglerna och de sedan blir avstängda trots att de inte brutit mot dem?

Jag tycker att det är bättre att man har forumregler att följa/rätta sig efter. Både för forumledning och oss vanliga dödliga! Godtycke känns så 1800-tal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

MacDude....du har ett meddelande som jag tror du tycker är intressant.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte problemet med forumreglerna. Så här står det uttryckligen:

 

15. Vid allvarlig förseelse som medför brott mot svensk lag kommer inlägget att polisanmälas och ip-nummer samt medlemsuppgifter att lämnas ut.

Att lägga ut en annons för en vara som man efter betalning inte skickar är bedrägeri* = allvarlig förseelse och brott mot svensk lag. Vad skulle det annars vara?

*Edit: I alla fall bedrägligt beteende på grund av det låga beloppet, typ motsvarigheten till snatteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget svar från säljaren S.........på det PM jag skickade

Botten, solklart fall, han vill inte göra rätt för sig.. ynkligt rent ut sagt. :superirriterad:

 

Får hoppas polisen agerar snabbt, och resolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen gör med största sannolikhet ingenting. Hade inbrott på vår arbetsplats i våras, byggarna i huset brevid tog dem på bar gärning när de lastade in verktyg i sin bil.

De hann sticka, men regnumret sågs och de kunde ge tydliga signalement. Vad hände? ingenting.

 

Suck, i allt för många fall tvingas man ta lagen i egna händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen gör med största sannolikhet ingenting. Hade inbrott på vår arbetsplats i våras, byggarna i huset brevid tog dem på bar gärning när de lastade in verktyg i sin bil.

De hann sticka, men regnumret sågs och de kunde ge tydliga signalement. Vad hände? ingenting.

 

Suck, i allt för många fall tvingas man ta lagen i egna händer.

 

Jag förstår din irritation, helt klart. Men din reaktion är precis den som gör att polisen inte direkt får mindre att göra. Polisen fungerar inte tillfredsställande alla gånger och detta är ett problem för oss alla, polismännen själva upplever en stor frustration över hur mycket som faller mellan stolarna på grund av pappersarbete och byråkrati. Jag vet.

Men jag blir trött på inställningen att "det är skit, vi löser det bättre själva"; för resultatet av den inställningen blir bara - skit. I vilket fall, hoppas det löser sig! Det som stör mig mest av allt är att kriminella får mer och mer status och respekt i samhället. Det är inte de som lever utan för det demokratiska samhället som skall diktera villkoren.

 

God natt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget svar från säljaren S.........på det PM jag skickade

Botten, solklart fall, han vill inte göra rätt för sig.. ynkligt rent ut sagt. :superirriterad:

 

Får hoppas polisen agerar snabbt, och resolut.

 

Det som är intressant är om vederbörande har läst PM eller inte, det ser man om du tittar i det PM du skickat om mottagaren läst det eller inte.

 

Men försöker han sälja den iBook han har haft problem med här på forumet så har den dator inte många rätt... chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte heller så stora förhoppningar på lagens armar. Jag skulle kunna skicka faktura/ driva inkasso men det skulle kosta mer än summan. I det långa loppet så är det väl hans egen karma som kommer bita honom i röven, brukar ju skipas rättvisa på ett eller annat sätt. Jag har iaf ringt på flera mobilnummer som kommit in i min "tips-PM-central" :) men alla nummer är avstängda tyvärr, har även lämnat meddelande på hans hemtelefon. Jag har inte nått xxxxx xxxxxxxx alls, och jag har heller ännu ej fått en enda reaktion i mail efter jag gjort polisanmälan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har du adressen?

Inte funderat på att besöka honom?

Vilken stad befinner sig denna man?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har ju slutat logga in här iallafall... (har inte varit inloggad sedan 22 nov)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som "xxx" har tagit pengarna och stuckit.

 

Synd att folk inte år att lita på, inte ens på detta fora't. irriteradtjej.gif

 

Hoppades att det skulle lösa sig.

 

Edit: Tog bort användarnamnet. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte hänga ut personen som gjort detta så att ingen annan blir lurad, man kan ju ha en klibbig tråd i säljes forumet typ "köp inget av de här personerna".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte hänga ut personen som gjort detta så att ingen annan blir lurad, man kan ju ha en klibbig tråd i säljes forumet typ "köp inget av de här personerna".

 

Tyvärr är det en olaglig lösning. Så länge han inte blivit fälld i rätten så kommer det att betraktas som förtal.

Sen finns ju risken att människor kommer att bli felaktigt uthängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge han inte blivit fälld i rätten så kommer det att betraktas som förtal.

Det kan faktiskt betraktas som förtal ÄVEN om han(?) blir fälld i rätten. Det beror på i vilken sammanhang man skriver om det och hur lång tid efter utslaget i rätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan faktiskt betraktas som förtal ÄVEN om han(?) blir fälld i rätten. Det beror på i vilken sammanhang man skriver om det och hur lång tid efter utslaget i rätten.

Helt riktigt. Däremot undrar jag varför en nick hålls anonym. Det finns väl inga personuppgifter kopplad till den. En nick kan man varna för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fick nyss detta mail (nedan). Och hur dum tror han att jag är egentligen? Det är väl bara skicka datorn om han har min adress och jag har betalat, samt om han endast kan nå mig via forumet så kan han ju även läsa alla andras mail (från moderator bland annat) ang bedrägeri för över 1 månad sen! etc. etc.. Jag blir bara mer arg tamefan.

 

 

 

"Skickat Igår, 15:57

 

Hallå du! Har du inte fått mina mail på att min gammla hotmail ligger nere, och jag skicka dig min nya.. Sen också har jag försök få tag på ditt konto nr, har skickat mail om att jag skickade som brev med posten.. Det har inte kommit fram och jag försöker få tag i det men jag vill sp klart göra rätt för mig och försöker få tag i ditt konto nr sp att du kan få tillbaka dina pengar..

 

Har inte varit inne på detta forum på evigheter, men tänkte att jag får gå in här nu och höra så att du fått mina mail.. Så att om du skickar ditt konto nr nu hade varit bra!

 

Detta med polisen var väldigt onödigt imed jag har försökt få tag på dig!

 

Men skicka ditt konto nr, så fixar jag detta nu i veckan.

 

Mvh / xxxxxx"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tyvärr är vårt svenska rättsväsende för klent i såna här frågor. Vi är alldeles för "lagom" för att kunna fälla någon för såna här "småbrott".

 

Jag har varit i ganska mycket kontakt med polis, advokater och dylikt då jag slagits för det vi vanliga personer kallar för rättvisa. Det är inte bara vid ett tillfälle som advokat har sagt till mig "Det är enklare och billigare att hyra någon från HA", och jag börjar tyvärr förstå varför...

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är vårt svenska rättsväsende för klent i såna här frågor. Vi är alldeles för "lagom" för att kunna fälla någon för såna här "småbrott".

 

 

INte för att dra igång någon hetsig debatt, men tror du att det fungerar bättre i de flesta andra länder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det en olaglig lösning. Så länge han inte blivit fälld i rätten så kommer det att betraktas som förtal.

Sen finns ju risken att människor kommer att bli felaktigt uthängda.

 

 

Nej, det är inte olagligt så länge ingen direkt anklagelse gjorts. Man kan hänga ut personen i fråga och helt enkelt ange orsaken som att han/hon valt att inte höra av sig och förklara sig. Då har du inte pekat ut honom/henne som en bedragare, utan endast belyst att det råder oklarheter kring dennes tidigare affärer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte olagligt så länge ingen direkt anklagelse gjorts. Man kan hänga ut personen i fråga och helt enkelt ange orsaken som att han/hon valt att inte höra av sig och förklara sig. Då har du inte pekat ut honom/henne som en bedragare, utan endast belyst att det råder oklarheter kring dennes tidigare affärer.

Jo, men det kan vara förtal. I brist på bättre citerar jag Wikipedia:

"Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. "

 

De uppgifter som lämnas angående oklarheter i affärerna kan därmed vara förtal. Observera att det INTE står något om sanningen. Alltså kan det vara förtal även om det man skriver är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det kan vara förtal. I brist på bättre citerar jag Wikipedia:

"Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. "

 

De uppgifter som lämnas angående oklarheter i affärerna kan därmed vara förtal. Observera att det INTE står något om sanningen. Alltså kan det vara förtal även om det man skriver är sant.

 

 

Man har som sagt inte alls utpekat någon som varken klandervärd eller brottslig i det läget, man har varit helt och fullt objektiv och endast belyst det faktum att oklarheter finns rörande tidigare affärer (därmed ej något sagt om hurvida det rör sig om bedrägeri, glömska eller annat). Det är inte förtal, det är inget utpekande och personen som avses har alla möjligheter att själv förklara sin sida av saken. Kort sagt: Att kalla någon tjuv utan bevis är förtal. Att konstatera att senaste affären med personen i fråga inte slutfördes som förväntat är däremot inte förtal, eftersom ingen anklagat någon för någonting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge "förtalet" begränsar sig till att man säger att "användare X lurar mig på pengar", så kan det knappast hålla juridiskt. Det hade varit en annan sak om man lagt ut namn, adress, telefonnummer och personnummer på vederbörande.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...