Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G4 866 OS 9.2.2 tappar USB!


Die_Nadel

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Första gången jag är här inne och kollar runt :P Har jobbat med MAC och Ljudteknik sen 1998.

Nu till mitt rop på hjälp;

 

Har ett frustrerande USB problem med min dator. Kör OS 9.2.2. Varje gång jag vill starta om datorn från exempelvis Norton CD ROM genom att hålla inne "C" så startar macen upp i OS9 och tangentbordet (apples vanliga) samt min trackball slutar fungera. Båda är anslutna via USB. Likaså om jag vill starta om datorn och "zappa P-ramen". Verkar som om så fort jag startar om datorn och håller ned nån tangent så slutar USB´n att fungera. Har en USB förlängningskabel mellan datorn och tangentbordet som trackballen e ansluten till. Har testat utan förlängningen och har samma problem. Värt att nämnas är oxå att så fort datorn kraschar så måsta man dra ut USB sladden ett tag och sedan sätta i den igen för att det ska funka. Problemet kvarstår även om jag botar datorn i OS X.

 

hittade inget riktigt problemforum så jag postade här.

 

tack på förhand, Nadel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I OS 9 så måste man installera drivisar till trackbollen. Dessa finns inte i det begränsade system som du startar från skivan. I OS X finns det vanligaste drivisarna med från början.

 

Jag hade ett problem med en MacAlly Opti jr som gjorde att jag tappade kontakten med USB-interfacet med jämna mellanrum så tangentbordet dog också! NÄr jag bytte USB-port på datorn så fungerade det tills det slocknade igen. Bytte till en Logitech-mus och sedan har jag inte haft några problem. Frågan är var felet satt..............................

 

Vad göra? Prova ett annat fabrikat på trackbollen. Uppgradera till OS X som har mer av allt och fungerar bättre med USB. Installera de senaste drivisarna från tillverkaren av trackbollen. Prova att köra OS 9.2.1 eller 9.1 I vissa datorer verkar 9.2 och uppåt ställa till problem. Jag har inte gillat 9.2 och uppåt i mina G3-datorer utan kör 9.1 som går klockrent. I G4-an är det OS X som gäller!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm...jag installerade kensington mouseworks när jag började använda trackballen. Så drivisarna skall nog vara där. Det konstiga är ju att USB´n verkar dö totalt när jag startar om med ngn tangentknapp nedtryckt. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte det då!!!!!!!!!! (w00t)

 

Det hinner ju komma nya buggfixade drivisar medan de levererar grejorna. Kolla med Kensington om det inte finns nyare drivisar!!

 

Ryck ur trackbollen när du ska zappa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte det då!!!!!!!!!! (w00t)

 

Det hinner ju komma nya buggfixade drivisar medan de levererar grejorna. Kolla med Kensington om det inte finns nyare drivisar!!

 

Ryck ur trackbollen när du ska zappa!

ahhh.....ska testa dra ur den..OCH leta ny drivisar...tack så länge..återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ine musen ha pajat ihop tycker system 9 var mycket bättre på att ta vara på en mus möjligheter.

Har själv en Logitech MX 500 i system 9 funkade den som den skall men i X kan man lika gärna ha en 3 knappars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat universalknep i OS 9 är att gå in i Programinställningar och kasta finderinställningar-filen och stara om datorn. Brukar fungera mot det mesta även skabb och tinnitus......................... -_-

 

Sökvägen är Macintosh HD, Systemmapp, Programinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar datorn med "c" intryckt, så startar den från cd-skivans systemmapp, dvs Nortons systemmapp med OS9 och utan drivrutiner till din trackball. Det är alltså som det ska vara. När du ska använda Norton, så använd en mus som funkar utan drivrutiner, (t ex orginalmusen). Usb kan strula ibland; vissa gånger kan det vara konflikt mellan tillägg i systemmappen, andra gånger räcker det att byta till det andra usb-uttaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar datorn med "c" intryckt, så startar den från cd-skivans systemmapp, dvs Nortons systemmapp med OS9 och utan drivrutiner till din trackball. Det är alltså som det ska vara.

Ok, jag fattar. Men tangentbordet och min trackboll ligger på samma port. Och tangentbordet slutar ju oxå fungera när jag startar om med "c" intryckt.

Det är apples orginal keyboard som följde med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du startar datorn med "c" intryckt, så startar den från cd-skivans systemmapp, dvs Nortons systemmapp med OS9 och utan drivrutiner till din trackball. Det är alltså som det ska vara.

Ok, jag fattar. Men tangentbordet och min trackboll ligger på samma port. Och tangentbordet slutar ju oxå fungera när jag startar om med "c" intryckt.

Det är apples orginal keyboard som följde med datorn.

Uhh... :blink: ... vet inte om jag hängde med..... Förmodligen drar trackbollen ned USB-funktionen för både tangentbord och boll när du starar om med Norton CD-n. Starta om utan trackbollen inkopplad och se om det blir skillnad. Om datorn inte vill vara med när bara originaltangentbordet är anslutet så lutar det nog åt ominstallation av systemet <_< ......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arghhhh....nu bootar datorn från Norton CD skivan. Kör en vanlig logitechmus och tangentbordet utan förlängning i varsin USB port. kör oxå Norton CDROMén från interna :cry: Så nu funkar det.

 

Problemet är bara att HD´n inte dyker upp. Blir så trött på detta så jag kan explodera...har testat "show missing disk" samt "add custom disk" utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla runt lite på apple systeminformationen. Där står det; Startenheten har valts, Apple Systeminformation kan inte avgöra vilken ATA-buss enhet det där. Det luktar ju lite konstigt tycker jag. Nån som e guru på ATA bussar och annat shajt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arghhhh....nu bootar datorn från Norton CD skivan. Kör en vanlig logitechmus och tangentbordet utan förlängning i varsin USB port. kör oxå Norton CDROMén från interna  :cry:  Så nu funkar det.

 

Det KAN vara fel på trackbollen vilket jag inte tror. Det är troligen krock mellan drivisen och något annat tillägg. En lösning är att skaffa USB-overdrive som är bra på att hantera USB-tillbehör. Ingen garanterad lösning dock.

 

Att Logitech-musen fungerar är ett gott tecken. Du känner ingen som kan låna dig en annan trackboll och prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla runt lite på apple systeminformationen. Där står det; Startenheten har valts, Apple Systeminformation kan inte avgöra vilken ATA-buss enhet det där. Det luktar ju lite konstigt tycker jag. Nån som e guru på ATA bussar och annat shajt?

Har du en Nortonskiva för 9.2.2? Har du en för tidigare system så finns det ju en massa nytt i systemet som Norton inte har sett förut så att säga...............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arghhhh....nu bootar datorn från Norton CD skivan. Kör en vanlig logitechmus och tangentbordet utan förlängning i varsin USB port. kör oxå Norton CDROMén från interna  :cry: Så nu funkar det.

 

Problemet är bara att HD´n inte dyker upp. Blir så trött på detta så jag kan explodera...har testat "show missing disk" samt "add custom disk" utan resultat.

Det kan vara så att du har fel i din systemmapp, ta och sätt i din OS9.2.2 systemskiva och installera ny systemmapp från skivan.

Men glöm inte att först ange den gamla systemmappen med ett annat namn tex.OldSystemmapp.När det är gjort så kan du föra över det som du hade på den första systemmappen till den nya,ta inte allt på en gång bara.

/Pekkason

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jopps....testade att köra en nyare version av norton. Då hittade den hårdisken. Jippi!

 

så nu verkar det fonka. Det är fortfarande stora konstigheter med datorn men USB frågan och det är lösta nu :)

 

tack för alla råd och tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att du har en G4 866. Om du har haft den sedan den var ny och inte ominstallerat systemet tycker jag att du ska formattera HD-n och göra en nyinstallation av OS-klabbet. Information förändras med tiden och kan orsaka mystiskt strul. OS 9.2.2 är inte världens stabilaste system..... Kör OS X om det går.

 

Om du läser inlägg på forumet så förekommer defekta minnen då och då vilket kan ge spunkfel..... att avlägsna ett nyare minne kan ibland göra att maskinen blir frisk .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att du har en G4 866. Om du har haft den sedan den var ny och inte ominstallerat systemet tycker jag att du ska formattera HD-n och göra en nyinstallation av OS-klabbet. Information förändras med tiden och kan orsaka mystiskt strul. OS 9.2.2 är inte världens stabilaste system..... Kör OS X om det går.

 

mmm...skall göra det. Håller på att uppgradera mjukvaran jag använder i jobbet. När det strulet e klart blir det en fetformatering och uppgradering till OSX. Entlichkeiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...