Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

 

Ett intressant perspektiv på Tesla och framtiden. Den här killen fajtas för konsumentens rätt. Tesla står emot. Han vet att han kommer att utsättas juridiskt i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

 

Ett intressant perspektiv på Tesla och framtiden. Den här killen fajtas för konsumentens rätt. Tesla står emot. Han vet att han kommer att utsättas juridiskt i framtiden.

En väldigt bra kanal som jag följer. 

Som han säger förstår man Teslas synvinkel att dom inte kan stå bakom att någon mixtrat med bilarna. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så tokigt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas att banden håller vid ett ryck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Pocahontas säger:

Inte så tokigt

 

 

Bara en i raden av liknande uppfinningar. Samtliga har nackdelen att man måste komma ruskigt (farligt) nära bilen man förföljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

 

Det där är väl inget nytt, jag såg mig själv ur en testvolvos (grundbilen var en Volvo, senorerna/mjukvaran var inte samma som sitter i en köpevolvo (det handlade helt enkelt om att de ordinarie sensorleverantörerna inte deltog i det här testet)) perspektiv i våras.

Har funderat lite på om det kan vara rimligt med informationsutbyte mellan fordonsindustrin och försvarsindustrin. Båda har intresse av att identifiera föremål och förutse hur de kommer att röra sig, så samma grundalgoritmer bör gå att använda.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det där är väl inget nytt, jag såg mig själv ur en testvolvos (grundbilen var en Volvo, senorerna/mjukvaran var inte samma som sitter i en köpevolvo (det handlade helt enkelt om att de ordinarie sensorleverantörerna inte deltog i det här testet)) perspektiv i våras.

Har funderat lite på om det kan vara rimligt med informationsutbyte mellan fordonsindustrin och försvarsindustrin. Båda har intresse av att identifiera föremål och förutse hur de kommer att röra sig, så samma grundalgoritmer bör gå att använda.

Kul! :yeahbaby: Skulle också vilja göra en sån grejj.

 

Ja, det skulle nog inte skada om man la lite av konkurrenstänket åt sidan och såg till att alla är med och jobbar fram en gemensam bra standard, inkl försvarsndustrin. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, modEric säger:

Kul! :yeahbaby: Skulle också vilja göra en sån grejj.

 

Ja, det skulle nog inte skada om man la lite av konkurrenstänket åt sidan och såg till att alla är med och jobbar fram en gemensam bra standard, inkl försvarsndustrin. :crossfingers:

Problemet med det är att sådan information skulle kunna användas för att utvärdera militära radarsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyklister över 15 år får från och med den 1 augusti i år rätt att cykla på körbana även om det finns cykelbana intill. Artikel.

 

Alas, an abattoir awaits... :pinch: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Cyklister över 15 år får från och med den 1 augusti i år rätt att cykla på körbana även om det finns cykelbana intill. Artikel.

 

Alas, an abattoir awaits... :pinch: 

Med tanke på hur många cykelbanor är utformade så är detta mycket billigare för samhället än att göra om cykelbanorna så man faktiskt kan cykla där.

Men främst så underlättar det framkomligheten för cyklisterna. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Med tanke på hur många cykelbanor är utformade så är detta mycket billigare för samhället än att göra om cykelbanorna så man faktiskt kan cykla där.

Men främst så underlättar det framkomligheten för cyklisterna. :) 

Jodå. Jag cyklar mycket själv. Blev påkörd av en bilist dock i juni. På cykelbana. Det hade varit bättre om jag hade cyklat på körbanan i det läget.

Det jag fruktar är bilister som hatar cyklister och som inte drar sig för att köra på dem med vilje. Jo, det sker faktiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOTTA GRÖNING: Sluta jaga folk på landsbygden

 

“Nu slår bensinpriset nytt rekord. Jag anser att det är dags att sänka skatten på bensin för människor som bor på landsbygden.
Diskrimineringen av folk utanför stora städer med god kollektivtrafik är synnerligen upprörande.

 

// ... //

 

Den energipolitik vi har nu är kortsiktig och orealistisk. Om vi ska rädda världen måste vi inse att problemet är globalt. För att behålla välfärden räcker det inte med elbilar bara till Sverige eller att vindkraftverk som levererar el ibland ska försörja världens befolkning.”

 

- - -

 

Läs- och tänkvärt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snapchat bakom ratten... <_< 

 

”En film visar en förare som kör i över 200 kilometer i timmen på E20 vid Åkers styckebruk i Sörmland. På en annan film syns hur föraren hängt ut ena benet genom fönstret samtidigt som han filmar och kör på motorvägen. På ett ytterligare ett klipp filmar föraren en papegoja, som sitter framför honom på ratten.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Snapchat bakom ratten... <_< 

 

”En film visar en förare som kör i över 200 kilometer i timmen på E20 vid Åkers styckebruk i Sörmland. På en annan film syns hur föraren hängt ut ena benet genom fönstret samtidigt som han filmar och kör på motorvägen. På ett ytterligare ett klipp filmar föraren en papegoja, som sitter framför honom på ratten.”

Det borde ju vara rätt lätt för polisen att bara gå in och tömma där... Film (bevis) och kontoägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Snapchat bakom ratten... <_< 

 

”En film visar en förare som kör i över 200 kilometer i timmen på E20 vid Åkers styckebruk i Sörmland. På en annan film syns hur föraren hängt ut ena benet genom fönstret samtidigt som han filmar och kör på motorvägen. På ett ytterligare ett klipp filmar föraren en papegoja, som sitter framför honom på ratten.”

Så länge han inte höll telefonen i handen ser jag inget fel i beteendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Så länge han inte höll telefonen i handen ser jag inget fel i beteendet.

Jag ser via mina barn att Snapchat är en app som kräver ständigt fingrande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

39 minuter sedan, Mattiasgbg säger:
2 timmar sedan, Alix säger:

Snapchat bakom ratten... <_< 

 

”En film visar en förare som kör i över 200 kilometer i timmen på E20 vid Åkers styckebruk i Sörmland. På en annan film syns hur föraren hängt ut ena benet genom fönstret samtidigt som han filmar och kör på motorvägen. På ett ytterligare ett klipp filmar föraren en papegoja, som sitter framför honom på ratten.

Så länge han inte höll telefonen i handen ser jag inget fel i beteendet.

Bara fel - alltihop. Jag tycker att > 200 km/h ... Då har man ett vansinnigt fel på beteendet. Det är väl “benet genom fönstret“ i sånt fall... Men det är väl bara hoppas att karma löser det. Nåt möte, el stople/pelare som kapar av det. Är ju uppenbart att personen inte värderar kroppsdelen högre. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, modEric säger:

 

Bara fel - alltihop. Jag tycker att > 200 km/h ... Då har man ett vansinnigt fel på beteendet. Det är väl “benet genom fönstret“ i sånt fall... Men det är väl bara hoppas att karma löser det. Nåt möte, el stople/pelare som kapar av det. Är ju uppenbart att personen inte värderar kroppsdelen högre. :)

Det är allmänt känt att E20 är en väldigt farlig väg. Genom att hålla hög hastighet kan man minska tiden man är utsatt för faran. Så länge farthållare används behöver man bara ha en fot tillgänglig för att bromsa. Jag känner inte heller till någon regel som förbjuder att kroppsdelar är utanför karossen, alltså är det nog inte så farligt. Jordbruksverket har regler för hundtransport i bil, men vad jag vet inga regler för papegojor. Men även en papegoja bör förankras ordentligt.

Men att hålla en telefon i handen, det är så farligt att man måste vara polis för att få göra det!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det är allmänt känt att E20 är en väldigt farlig väg. Genom att hålla hög hastighet kan man minska tiden man är utsatt för faran.

Resultatet av den 2'a meningen är orsaken till den 1'a. :ThumbsUp: Om bilisterna höll sig till fartgränserna och rätt avstång skulle vägen inte vara lika farlig.

 

Nu är iofs E20 farlig oavsett, vissa sträckor. Tills de byggt 2-filigt kanske man bör sänka hastigheten ännu mer.

 

Man kanske borde göra som på travet, och som på F1-tävlingar när det är gul flagg. Ut med en bil med grindar på sidorna - en sån uppsamlingsbil. Den håller en vissa fart tills det är säkert igen. :) 4 bilar på varje sträcka som är undermåligt, som kör i skytteltrafik.

 

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jordbruksverket har regler för hundtransport i bil, men vad jag vet inga regler för papegojor. Men även en papegoja bör förankras ordentligt.

Det går under skynd sikt. En spricka i rutan som sitter för långt upp får man 2'a på, eller om den stör på annat sätt. En papegoja på uppepå ratten skulle aldrig gå igenom. :)

 

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Men att hålla en telefon i handen, det är så farligt att man måste vara polis för att få göra det!

Yep... :yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Tills de byggt 2-filigt ...

Det trodde jag att de hade. Menar du att de bara har en fil? Med mötesplatser, då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Det trodde jag att de hade. Menar du att de bara har en fil? Med mötesplatser, då?

...per körriktning. 2-filigt, åt det hållet man kör. Man kan bara köra filkörning åt 1 håll.

 

Det du menar är hela vägen. N-filigt... När man tex säger att motorvägen har 4-filiga körfält. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, modEric säger:

 

Det du menar är hela vägen. N-filigt... När man tex säger att motorvägen har 4-filiga körfält. :)

Ja, naturligtvis.

 

Om du betecknar en motorväg som två-filig och vanlig landsväg som en-filig, hur benämner du då en skogsväg där man inte kan mötas? Halv-filig? 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, naturligtvis.

 

Om du betecknar en motorväg som två-filig och vanlig landsväg som en-filig, hur benämner du då en skogsväg där man inte kan mötas? Halv-filig? 

Kurvorna betecknas som bågfiliga.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...