Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

13 minuter sedan, Semmelman säger:

Gör den verkligen det när restiden dubbleras?

Ja men jämfört med rulltrappa så minskar antalet transporterade per körtidsenhet även i en rulltrappa ifall den blir dubbelt så hög (antagligen ökar längden med mera) eller?

 

Nu försöker du blanda bort korten igen. :)

Körtiden (transporttiden) för en enskild människa är något helt annat än hur många människor som transporteras per timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, modEric säger:

Ja, jo, det lär väl vara så om det är något i större skala. Tänkte mest på rubruken där, som fick det att låta som att man gör det själv hemma med sitt eget avfall. Nu lär de säkert meda att ens egna avfall (bara) är med och skapar biogas.

 

Fast en liten egen anläggning man byggt själv borde det väl inte vara så mycket kontroll på. Det mesta småskaliga brukar man få ha innan de   lägger sig i och skall peta i saker. T ex får man väl ha en solcells anläggning upp till 2kW innan det börjar gälla några regler.

 

Jaja, tanken var bra att om det gick, så skulle det kunna bli riktigt billigt, om man dessutom kunde tanka bilen med egen el. Om en laddning t ex har 50mil, och man kan köra på sin egen gas för att ladda upp den, så skulle man ju kunna få 100mil + den sträcka man hann köra medans det laddade. Lite så... :)

Sedan blir det något konstigt med med motorn och garantin undrar vad det är för bränsle du använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Telly82 säger:

Nu försöker du blanda bort korten igen. :)

Körtiden (transporttiden) för en enskild människa är något helt annat än hur många människor som transporteras per timme.

Jo men de hör väl ihop något? Om körtiden kortas för en massa enskilda människor så kan man ju transportera flera per timme, tänker jag, men det kanske är fel. Man kan ju antingen transportera folk fortare eller flera samtidigt, eller både och.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Semmelman säger:

Gör den verkligen det när restiden dubbleras?

Ja men jämfört med rulltrappa så minskar antalet transporterade per körtidsenhet även i en rulltrappa ifall den blir dubbelt så hög (antagligen ökar längden med mera) eller?

Dagens hissar är svinsnabba, provat lasarettets nya hissar när man är ensam, tolv våningar utan mellanstopp tar knappt ingen tid alls. Nej jag tror Heathrow samt min metro-länk har nåt där. Nånstans blir hissarna mer effektiva, borde finnas en uträkning på det nånstans.

Exempel:

Antaganden:

Transporttid per våning: Rulltrappa: 60 sekunder, Hiss 20 sekunder.

Lastning och lossning av hiss: totalt 20 sekunder.

Hissen rymmer 40 personer.

En person per sekund kan kliva ombord på rulltrappan.

Hissen används bara i en riktning vilket minskar väntetiden och förenklar flödet. Delvis kan man lösa det med dörrar på två sidor mm.

 

Slutsatser:

Restider en våning:

Hiss: 40 sekunder

Rulltrappa: 60 sekunder

 

Restider två våningar:

Hiss: 60 sekunder

Rulltrappa: 120 sekunder

 

Transportkapacitet per timme, en våning:

Hiss: Åka upp en våning + åka ner + lasta och lossa = 60 sekunder = en minut -> 2400 personer.

Rulltrappa: De som gick på under timmens sista minut är inte uppe när timmen är slut -> 3540 personer.

 

Transportkapacitet per timme, två våningar:

Hiss: Åka upp två våningar + åka ner + lasta och lossa = 100 sekunder -> 1440 personer.

Rulltrappa: De som gick på under timmens två sista minuter är inte uppe när timmen är slut -> 3480 personer.

 

.

.

.

 

Transportkapacitet per timme, tio våningar:

Hiss: Åka upp 10 våningar + åka ner + lasta och lossa = 420 sekunder = 7 minuter -> ca 343 personer.

Rulltrappa: De som gick på under timmens 10 sista minuter är inte uppe när timmen är slut -> 3000 personer.

 

Vet inte om det är helt korrekt att räkna bort de som blir stående i rulltrappan...

 

Sedan får man tänka på saker som hur byggnaden ser ut. går rulltrappan i luften så kan dess utrymme användas av många hissar, men om den går i ett sprängt schakt så blir inte det möjligt.

 

Bilden visar hur hissens kapacitet (lodrät axel) påverkas av antal våningar (vågrät axel).

hiss.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande mattias, ska försöka förstå i värmen, först bara en liten passus, jag jämför ju inte med en hiss, det blir lite fel, går ju in flera hissar på samma yta som en/två rulltrappor, en hiss skulle ju få va gigantisk om den tog så många som en rulltrappa. Men nu ska jag läsa igenom noga.

Skulle sätta 5 sek per våning för hiss känns närmare sanningen, alla fall gällande vanliga mindre moderna hissar max 10 pers.

Var kommer uppgifterna om hur många som rulltrappan tar ifrån?

 

OM det där skulle stämma då borde man ju ha rulltrappor istf hissar på många ställen ju högre desto bättre, att en rulltrappa är tio ggr effektivare än en hiss på tio våningar det är inte realistiskt, det kan inte stämma, för i praktiken så går man ju över till hissar ju längre avstånd det är.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Semmelman säger:

Imponerande mattias, ska försöka förstå i värmen, först bara en liten passus, jag jämför ju inte med en hiss, det blir lite fel, går ju in flera hissar på samma yta som en/två rulltrappor, en hiss skulle ju få va gigantisk om den tog så många som en rulltrappa. Men nu ska jag läsa igenom noga.

Skulle sätta 5 sek per våning för hiss känns närmare sanningen, alla fall gällande vanliga mindre moderna hissar max 10 pers.

Var kommer uppgifterna om hur många som rulltrappan tar ifrån?

Visst, men även flera hissar kommer drabbas av att förlängd körsträcka minskar transportkapaciteten per tidsenhet. Uppgifterna (siffrorna) är bara antaganden, men det som är intressant är inte siffrorna utan förändringen. För övrigt kan en vanlig rulltrappa ha en kapacitet på 5000 personer eller mer per timme.

 

Gällande den där hisslösningen på Heathrow så skulle den, om man vill ha rulltrappa utan byte, behöva ersättas av en nergående rulltrappa på kanske 40 höjdmeter och en uppgående på kanske 30 meter. Och många resenärer har stora väskor. Istället finns ett vanligt trapphus, tror att det fanns rulltrappor där, och ett antal, minst fyra tror jag, snabbhissar för de populäraste destinationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Aston Martin visar självflygande Volante Vision Concept.
 

https://www.topgear.com/car-news/british/aston-martins-electric-inter-city-personal-aircraft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Semmelman säger:

Kanske en liten nyansering om diesel jag råka se:

 

http://www.transportarbetaren.se/forskare-oense-om-faran-med-dieselavgaser/

Det finns alltid forskare som ska vara motvalls. Oftast för att de inte vill bita den hand som föder dem. Transportarbetarna vill såklart ha kvar lastbilarna, Svenska petroliuminstitutet också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men om de släpper ut 20% mindre koldioxid å man kan köra biodiesel om det stämmer så är det ju en liten nyansering oavsett vem som föder henne eller de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur LCA-synpunkt är det bättre att  köra den befintliga bilparken på miljövänligt bränsle än att byta ut bilparken mot elbilar. Men det är förstås bra om så få nya bilar som möjligt kör på fossilbränslen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Semmelman säger:

Den här artikeln svarar inte på frågor om kapacitet hiss/trappor men den var väldigt informativ och rolig läsning om hur rulltrappor fungerar:

 

https://www.idg.se/2.1085/1.258215/rulltrappor---sa-funkar-de

 

Det är en ordentlig cykelkedja som driver trappstegen, syns längre ner. :D

Ska läsas senare, men det är fascinerande att första bilden, den från CDG, föreställer tre rullband och noll rulltrappor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknande maskineri, vet inte om rullband ingår som undergrupp av rulltrappor... mycket elektriskt på mitten det får man spola förbi om man inte är intresserad sen kommer det intressanta. Bilderna skulle kunnat vara förstorbara är min enda kritik, härlig artikel annars, reportern tog sin uppgift på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Problemet var ju dock att rulltrappan började rulla bakåt... :whistling: 

Man kan väl bara konstatera att den försöker leva upp till sitt egentliga namn. ^_^

 

Redigerad av modEric
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Alix säger:

Oj... Inte det smartaste kanske. :chockadskeptisk:

 

Har aldrig hört om något liknande, så jag antar att det är ett pilotfall. :fane:

 

// Jag hittar ut själv...

 

Redigerad av modEric
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under en semesterresa runt södra halvan av Sverige så träffade jag på veteranbilar i olika skepnader. Gemensamt för dem var att avgaserna luktade illa. Var det så illa förr? Eller är det gamla/slitna motorer i kombination med den moderna bensinen som gör lukten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Under en semesterresa runt södra halvan av Sverige så träffade jag på veteranbilar i olika skepnader. Gemensamt för dem var att avgaserna luktade illa. Var det så illa förr? Eller är det gamla/slitna motorer i kombination med den moderna bensinen som gör lukten?

Menar du typ svavelväte? Ruttna ägg? Det kunde jag känna på den tiden när katalysatorbilar var ganska nya. Det kan ha varit dåligt bränsle. Hur det är nuförtiden vet jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog nästan så illa, man var bara mer van. Sen var det mindre trafik förr så fullt så illa kanske det inte var jämt. Men iofs en helt fabriksny motor rätt inställd på sextiotalet luktade säkert mindre än vad densamma gör idag. Men sen förr var ju alla hus oljeuppvärmda eller koks eller så så lägg på stanken från alla hus så tyckte man kanske inte biltrafiken var så farlig, men det var den ju förstås, blyad å allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Menar du typ svavelväte? Ruttna ägg? 

Nej, det luktar starkt av avgaser, helt enkelt.

Bensinen var ju annorlunda då (främst vad avser tillsatser) och de gamla motorerna är ju inte anpassade för dagens bensin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, lite osäker, men 98 ska väl gå bra i gamla motorer, det finns väl oftast kvar på de flesta mackar eller finns bara 96? Har inte tänkt på vad som finns då jag bara tittar efter 96 el diesel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...