Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

Jo, men nu slutar jag cykla till och från stan. De kör som idioter i Borås (allmänt omvittnat).

Trist. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Blev påkörd av en bil idag medan jag cyklade. Fick dock bara ett skrapsår på magen av cykelstången. Bilen fick dock en avsevärd skada i plastfronten av cykeltrampan. Bilisten fick sårad stolthet. :devil: 

Bilister ser oftast upphöjda cykelöverfarter (vanligen T-korsningar) som naturliga utsiktsplatser för att spana efter biltrafik. Dock spanar de inte så mycket efter den trafik som går på själva cykelbanan... :pinch: 

 

Uj! Skönt det inte vart värre! Kan ju gå hur illa som helst. :(

Nej det är sant, ofta ligger cykelöverfarter direkt i anslutning till en rondell t ex och då blir det för mycket för en del bilister att spana både efter en lucka i biltrafiken såsom snabbt anfallande cyklister från sidan. Det är nog lika mycket planerarnas ansvar, fast å andra sidan är farten ofta relativt låg i en korsning så det är väl det de tänker på kanske därför de placerar dem där.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Semmelman säger:

Uj! Skönt det inte vart värre! Kan ju gå hur illa som helst. :(

Nej det är sant, ofta ligger cykelöverfarter direkt i anslutning till en rondell t ex och då blir det för mycket för en del bilister att spana både efter en lucka i biltrafiken såsom snabbt anfallande cyklister från sidan. Det är nog lika mycket planerarnas ansvar, fast å andra sidan är farten ofta relativt låg i en korsning så det är väl det de tänker på kanske därför de placerar dem där.

Eeh, tack för det första, men det fetade ovan gör att jag känner mig stärkt i att inte cykla mer i stan... Men jag vet ju att vi cyklister betraktas som en myggplåga av bilister. Det är väl inget nytt, i och för sig... Jag får vara glad att detta inte hände mig... :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört många f d cyklister till vårdcentralen och lasarettet, ofta med cykelolyckor med bilar såsom andra cyklar eller bara omkullkörningar så kan det bli axel och armbågsskador, en axel är en mycket komplicerad konstruktion så de som drabbas av en större sådan skada kan få allvarliga men för resten av livet, inte alltid doktorerna kan få till alla ben å fästen å muskler rätt. Armbågar känns också otrevligt att stöta i hårt underlag det räcker ju med att nudda nåt med armbågen så smärtar det våldsamt, armbågsskydd borde egentligen va lag på men då vill väl ingen cykla längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Eeh, tack för det första, men det fetade ovan gör att jag känner mig stärkt i att inte cykla mer i stan... Men jag vet ju att vi cyklister betraktas som en myggplåga av bilister. Det är väl inget nytt, i och för sig... Jag får vara glad att detta inte hände mig... :deppig:

Ja näe som bilist så är det svårt ibland med cyklister som kommer från sidan i höga farter såsom en del gör, det är liksom omöjligt att hinna med å se och bromsa 1 å ett halvt ton plåt, de kan ibland oxå tro att de har förkörsrätt, eller så riskerar de livet för att komma fort fram. Cyklister som cyklar i normal hastighet, ja då om bilisten oxå kör normalt å uppmärksamt ska det inte vara några problem. Så cyklister som inte kör för fort har jag inga som helst problem med, de brukar hålla sig till höger eller på cykelbana så inga problem alls.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, sevensleeper säger:

 

Inom flyg är marginalerna mindre än när det gäller elbilar.

 

http://feber.se/fordon/art/383195/experimentellt_elflygplan_strt/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, sevensleeper säger:

Så de har övergivit sin ursprungliga ide om miljövänligt flyg...? :mellow:

Spoiler

1111934408_Skrmavbild2018-06-19kl_12_39_18.png.b3f66c2507e1f95718b258d7fcc80d7d.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Axelman säger:

Så de har övergivit sin ursprungliga ide om miljövänligt flyg...? :mellow:

  Dölj innehåll

1111934408_Skrmavbild2018-06-19kl_12_39_18.png.b3f66c2507e1f95718b258d7fcc80d7d.png

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Nu finns ett första ramverk för självkörande bilar i EU.
 

http://www.nt.se/nyheter/eu-stakar-ut-vagen-for-sjalvkorande-fordon-om5343155.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Är Tesla en lyxbil?:huh:

Det uttalade målet är att den genomsnittlige konsumenten så småningom ska ha råd med en Tesla. Ur det kan man läsa in vad man vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Det uttalade målet är att den genomsnittlige konsumenten så småningom ska ha råd med en Tesla. Ur det kan man läsa in vad man vill. 

Jag har fattat det som att det handlar om bilar med med högt inköpspris som inte alltid har så jätterolig känsla i paneler, reglage mm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har fattat det som att det handlar om bilar med med högt inköpspris som inte alltid har så jätterolig känsla i paneler, reglage mm. 

I min värld är bilar som kostar bortåt miljonen lyxbilar. Enligt denna länk

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17249

verkar medianinkomsten i sveriges kommuner ligga mellan 250-300 000:-/år. Vilket ger vid handen att en bil för runt 250-300.000:- är för många på om inte över smärtgränsen att äga. Dvs en vanlig enkel golfkombi torde vara ett genomsnittligt val. En bil som då är tre-fyra gånger dyrare kan inte annat än att klassas som lyxbil.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
13 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Är Tesla en lyxbil?:huh:

Ja, det är klart. Sett till pris iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Axelman säger:

I min värld är bilar som kostar bortåt miljonen lyxbilar. Enligt denna länk

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17249

verkar medianinkomsten i sveriges kommuner ligga mellan 250-300 000:-/år. Vilket ger vid handen att en bil för runt 250-300.000:- är för många på om inte över smärtgränsen att äga. Dvs en vanlig enkel golfkombi torde vara ett genomsnittligt val. En bil som då är tre-fyra gånger dyrare kan inte annat än att klassas som lyxbil.

Kostnaden för att äga och använda en är väl mer relevant än inköpspriset? Och bortsett från att lyx ofta är dyrt så är väl inte allt dyrt lämpligt att klassa som lyx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Kostnaden för att äga och använda en är väl mer relevant än inköpspriset? Och bortsett från att lyx ofta är dyrt så är väl inte allt dyrt lämpligt att klassa som lyx?

Ett diamanthalsband kostar inget att äga och använda!

...

Sen är själva ordet "lyx" något som definierar något onödigt som jag köper för att jag kan, inte för att jag behöver. Det är onödigt att betala 500.000:- för en bil när jag bara behöver en för 200.000:- alltså är bilen för 500.000 lyxbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Axelman säger:

Ett diamanthalsband kostar inget att äga och använda!

...

Sen är själva ordet "lyx" något som definierar något onödigt som jag köper för att jag kan, inte för att jag behöver. Det är onödigt att betala 500.000:- för en bil när jag bara behöver en för 200.000:- alltså är bilen för 500.000 lyxbil.

Ett diamanthalsband kan vara en ren investering, alltså jämförbar med en aktie.

 

Så gränsen för lyxbil ligger alltså inte bortåt miljonen utan runt 200000? Och de slipsar, eventuellt med undantag för tre*, som jag har är lyxprodukter?

 

* I samband begravningar kan två slipsar behövas, en tredje är bra att ha i andra sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bil för 200 000 är lyx för mig, men för en åkare t ex är en bil för det dubbla nödvändigt å inte lyx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Och de slipsar, eventuellt med undantag för tre*, som jag har är lyxprodukter?

 

* I samband begravningar kan två slipsar behövas, en tredje är bra att ha i andra sammanhang.

Jag gav bort tre slipsar till min son i samband med hans studentfirande. Två begravningsslipsar och en till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ett diamanthalsband kan vara en ren investering, alltså jämförbar med en aktie.

 

Så gränsen för lyxbil ligger alltså inte bortåt miljonen utan runt 200000? Och de slipsar, eventuellt med undantag för tre*, som jag har är lyxprodukter?

 

* I samband begravningar kan två slipsar behövas, en tredje är bra att ha i andra sammanhang.

Att jag valde diamanthalsband definierar i sig inte vad lyx är, men det var det första jag kom att tänka på.

...

OM du försöker sätta mig på pottan genom att hårddra resonemanget vill jag bara peka på att det inte finns gränser och att vi alla har olika sätt att se på vad lyx är. Men det förstod du väl? Eller....? :fundersam:

...

Den som har ett starkt habegär kommer alltid att hitta argument som stöder begäret så den kan rättfärdiga sina köp. Man kan ju också vända på resonemanget och fundera på hur enkelt man kan leva och hur lite jag klarar mig med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Att jag valde diamanthalsband definierar i sig inte vad lyx är, men det var det första jag kom att tänka på.

...

OM du försöker sätta mig på pottan genom att hårddra resonemanget vill jag bara peka på att det inte finns gränser och att vi alla har olika sätt att se på vad lyx är. Men det förstod du väl? Eller....? :fundersam:

...

Den som har ett starkt habegär kommer alltid att hitta argument som stöder begäret så den kan rättfärdiga sina köp. Man kan ju också vända på resonemanget och fundera på hur enkelt man kan leva och hur lite jag klarar mig med.

Jag utgår från att du är gammal nog att själv sätta dig på pottan om behov skulle uppstå. Sedan var det du som började försöka beskriva vad lyx är. Jag nöjde mig vad med att tycka att något inte var lyx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyx för mig är att köpa biljett till nästa tåg till Stockholm från Herrljunga i stället för att vänta på det tåg man redan har biljett till, och som går samma sträcka, fast 1,5 timme senare. Det kostade dock ”bara” 319 kr extra. Biljetten jag aldrig använde kostade 167 kr.

Mitt försvar är att jag just denna dag mådde dåligt psykiskt och ville komma fram så fort som möjligt. Egentligen komma fram alls eftersom jag övervägde att åka hem i stället.

Ur det perspektivet kanske det var rationellt snarare än lyx. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...