Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Jo, men den artikeln svarar inte på min huvudfråga: Varför i hela friden kan man inte bara skippa växellådan, kardan mm?

"För att då måste man ha starkare elmotorer" är inget bra svar, för det är just det som de renodlade elbilarna har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

 

En nackdel med den lösningen är att elmotorn måste ha prestanda för att klara önskad topphastighet och acceleration samtidigt som det finns en förbränningsmotor som vissa tider inte gör något alls.

Sådan prestanda har ju en elbil. En elbil har ett stort och tungt batteri, som väl kan jämföras med förbränningsmotorn i vikt och volym. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, men den artikeln svarar inte på min huvudfråga: Varför i hela friden kan man inte bara skippa växellådan, kardan mm?

"För att då måste man ha starkare elmotorer" är inget bra svar, för det är just det som de renodlade elbilarna har.

Därför att en generator inte kan ge den strömstyrka som elmotorn behöver vi acceleration. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Sådan prestanda har ju en elbil. En elbil har ett stort och tungt batteri, som väl kan jämföras med förbränningsmotorn i vikt och volym. Eller?

En elmotor har högre effekt och effektivitet jämfört mot en förbränningsmotor. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säge så här. Jag är övertygad att Elon Musk har valt det bästa alternativet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Därför att en generator inte kan ge den strömstyrka som elmotorn behöver vi acceleration. 

Men det använder man ju batteriet till, som jag beskrev ovan:

"Man kan ju tänka sig att batteriet normalt laddas, men under en (häftig) acceleration laddas ur, eftersom generatorns ström inte räcker just då."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

En elmotor har högre effekt och effektivitet jämfört mot en förbränningsmotor. 

Javisst, men det var inte den jämförelsen jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Om vi säge så här. Jag är övertygad att Elon Musk har valt det bästa alternativet ?

Bara för dem som kan ladda hemma (eller på jobbet). Men om man kan det  så håller jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att du svamlar ?

 

Så med andra ord förstår du inte syftet med hybridbil?

 

Lite mer bra info:

http://www.wcbbf.org/12/2013/02/fordelar-och-nackdelar-med-hybrid-bilar.html

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Nu tycker jag att du svamlar ?

 

Så med andra ord förstår du inte syftet med hybridbil?

 

Lite mer bra info:

http://www.wcbbf.org/12/2013/02/fordelar-och-nackdelar-med-hybrid-bilar.html

Den länken beskriver bara de hybridtyper som finns. Jag vill veta varför det inte finns en hybridbil så som jag beskriver den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en bränslemotor stor nog att kunna driva bilen och en bensintank plus elmotor och batterier som i sin tur väger plenty det blir nog helt enkelt för mycket och för tungt med två drivlinor i samma bil, det hjälper föga att man slipper växellådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Sådan prestanda har ju en elbil. En elbil har ett stort och tungt batteri, som väl kan jämföras med förbränningsmotorn i vikt och volym. Eller?

Det bör vara bränsleeffektivare att vid behov kunna koppla förbränningsmotorn direkt till hjulen än att alltid behöva skapa el. Sedan är en elhybrid mer eller mindre meningslös vid konstant effektuttag, som vid motorvägskörning i jämn hastighet. Jag gissar dessutom att en klen elmotor är mindre, billigare och lättare än en kraftig.

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Den länken beskriver bara de hybridtyper som finns. Jag vill veta varför det inte finns en hybridbil så som jag beskriver den.

Det finns ju. Ett exempel är BMWn jag nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.jpg.18d6b88ba34776f71c9f141f165cbd56.jpg

 

Vilken bil är detta? Någon som vet? Äsch, glöm, det är Mercedes C-klass...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur funkar det med hybridbilar?

En elbil har ju batteri och elmotorer.

En vanlig bensin/diesel/gasbil har ju förbränningsmotor, växellåda, kardan och hela baletten.

Varför har en hybridbil allt ovanstående? Varför inte låta förbränningsmotorn driva bara en generator som laddar batteriet och skippa växellåda, kardan mm?

Eller har jag missat något väsentligt i min beskrivning av hybridbil?

Tekniken finns sedan länge. Det finns lok som är dieselelektriska vars dieselmotor driver en fläskig generator som den drivande elmotorn matas med. Men grejorna väger rätt mycket och det blir omvandlingsförluster. Helt ok i vissa tågsituationer, men inte i en bil. Bränsleförbrukningen skulle öka, vilket inte är önskvärt. Tanken med dagens hybrider är att till små pengar ( relativt... ) göra de konventionella motorerna mindre utan att tappa prestanda. Dels för att tillfredsställa de allt hårdare utsläppskraven men också för att kunderna inte ska bli sura över rena men bedrövligt slöa bilar.

...

Min gissning är att vi inte kommer att få se hybrider ens med 50/50 förbränningsmotor/elmotor utan man kommer att dutta in mindre elmotorer som extra stöd i vanliga bilar och sen blir det helelektriska bilar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför händer det inget med vätgasbilarna?? Det är ju en perfekt lösning på papperet, vad är det som hindrar dem i verkligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Semmelman säger:

Men varför händer det inget med vätgasbilarna?? Det är ju en perfekt lösning på papperet, vad är det som hindrar dem i verkligheten?

Det är en dyr lösning som drar mycket ström. Sen har inte iden slagit bland konsumenterna. Gissar att Tesla på egen hand lyckades göra elbilen trendig och vred marknaden ur händerna på vätgasbilens företrädare. Alla vätgasbilar har varit fula, slöa och Toyota. 100% tvärt emot Tesla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar, vem vill ha en bil som ser ut så här oavsett hur bra den är??? :sjuk:

Skärmavbild 2018-06-12 kl. 12.46.36.png

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

Jag menar, vem vill ha en bil som ser ut så här oavsett hur bra den är??? :sjuk:

Skärmavbild 2018-06-12 kl. 12.46.36.png

Underjordiskt ful! :lol: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Underjordiskt ful! :lol: 

Hörde att hjultomten kräktes direkt när han såg den och försökte stoppa ner den i en skorsten och gav den så mycket ovettgas han kunde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Axelman säger:

Det är en dyr lösning som drar mycket ström. Sen har inte iden slagit bland konsumenterna. Gissar att Tesla på egen hand lyckades göra elbilen trendig och vred marknaden ur händerna på vätgasbilens företrädare. Alla vätgasbilar har varit fula, slöa och Toyota. 100% tvärt emot Tesla.

Fast konsumenterna har inte haft en chans, finns det nån sån bil att köpa ö h t? Och sen är inte systemet utbyggt det kanske finns en mack i Stockholm men sen då? Men som du säger elbilarna kanske knacka på porten, det folk vill ha de som inte fortsätter köra med sina gamla explosionsmotorer. Och nu kommer HVO, fast det kanske inte kommer räcka till alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Semmelman säger:

Fast konsumenterna har inte haft en chans, finns det nån sån bil att köpa ö h t? 

Jag till och med bifogade en bild på en. Toyota Mirai. Duger inte det...? :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar Toyota upp kampen med Hyundai om att locka till sig svenska bilköpare som går igång på vätgasdrivning. Hyundai säljer sedan ungefär ett år tillbaka ix35 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) för 629 000 kronor, statliga subventioner ej inräknade. Nyligen blev Hyundais mellanstora suv dessutom första bränslecellsdrivna taxibilen i Sverige.

 

http://teknikensvarld.se/sverige-far-branslecellsbilen-toyota-mirai-i-sommar-282651/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Semmelman säger:

De var på tok för dyra alltså... :(

 

Nja, inte särkilt mycket värre än en Tesla Model S. Men den är allt som Miraien inte är plus att man kan ladda hemma på gården och man behöver ingen avancerad infrastruktur. Gissar att framtiden består av ett lapptäcke av olika lösningar, beroende på var i världen vi bor med dess olika tillgångar och resurser och användningsområden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...