Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Sedan kan man undra varför man ska ringa och meddela att man är framme vid avtalad tid.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det måste man inte. Men det brukar formuleras ungefär "ring när du närmar dig" och allt i sådana planeringssystem antas ta en visst antal minuter, ska någon hämtas inne i entrén så får man någon minuter extra för det osv, men det förutsätter att det noteras korrekt på körordern så att datorerna vet vad de ska räkna på. Instruktionen att ringa  brukar ofta stå skriven som vanlig kommentarstext, vilket inte ger någon extra tid. Körschemat brukar justeras automatiskt vid mindre förseningar, men det innebär både viss stress att känna sig försenad (även om det inte är ditt fel) och det kan innebära att kommande resenärer blir försenade eftersom det inte går att omplanera. Det borde gå att ordna så att förarens apparat kan identifiera nummer så att man bara klickar på dem, men då gäller det att de har formaterats rätt, en körorder kan dessutom passera olika system som kan lägga till formatering, som radbrytningar:stjarnsmall:.

Exempel: "ring123456", "ring 12 34 56", "ring 1234

56". "ring 123456Stanna vid björken", "ring 123456 2 katter i bur medföljer". ...

Verkar inte vara så bra löst, rent tekniskt. Men säkert billigaste lösningen...

 

14 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Sedan kan man undra varför man ska ringa och meddela att man är framme vid avtalad tid.

Det omvända är mer logiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, sevensleeper säger:

Så det finns inget system/app där du får in nästa persons mobilnummer i din telefon och bara kan trycka "ring"? :huh:

Nope. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Semmelman säger:

Nope. :)

Affärsidé: skapa en. Snacka om säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
27 minuter sedan, sevensleeper säger:

Så det finns inget system/app där du får in nästa persons mobilnummer i din telefon och bara kan trycka "ring"? :huh:

Du har rätten att utveckla en sådan.

23 minuter sedan, Alix säger:

Verkar inte vara så bra löst, rent tekniskt. Men säkert billigaste lösningen...

 

Det omvända är mer logiskt.

Det handlar tydligen till viss del om att kunderna (kommuner/landsting) inte får ställa vilka krav som helst på de lösningar som leverantörerna (taxibolagen) använder. De kan exempelvis inte säga "ni ska köra Volvo", utan de får säga saker som "plats för X passagerare, instegshöjd max Y cm, och utsläppsklass Z". Samma sak gäller kommunikationssytemen, som dessutom ofta också ska kunna integreras med taxameter/"kassaapparat", som regleras av andra lagar.

Det finns flera system som kan läsa adresser ganska bra så att man bara behöver trycka på navigera och sedan en en knapp som bekräftar adressen. Något liknande gällande telefonnummer har jag inte sett. Dessutom måste då telefonen integreras i systemet... Och om när ett delsystem kraschar så är det bra om resten funkar.

I Västra Götaland sköter Västtrafik sjukresorna och färdtjänsten i de flesta kommunerna, vilket innebär att Västtrafik har runt 50 olika kunder, med 50 olika idéer, regler osv. Och ett visst taxibolag kan ha avtal med flera kunder med olika system.

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du har rätten att utveckla en sådan.

Det handlar tydligen till viss del om att kunderna (kommuner/landsting) inte får ställa vilka krav som helst på de lösningar som leverantörerna (taxibolagen) använder. De kan exempelvis inte säga "ni ska köra Volvo", utan de får säga saker som "plats för X passagerare, instegshöjd max Y cm, och utsläppsklass Z". Samma sak gäller kommunikationssytemen, som dessutom ofta också ska kunna integreras med taxameter/"kassaapparat", som regleras av andra lagar.

Det finns flera system som kan läsa adresser ganska bra så att man bara behöver trycka på navigera och sedan en en knapp som bekräftar adressen. Något liknande gällande telefonnummer har jag inte sett. Dessutom måste då telefonen integreras i systemet... Och om när ett delsystem kraschar så är det bra om resten funkar.

I Västra Götaland sköter Västtrafik sjukresorna och färdtjänsten i de flesta kommunerna, vilket innebär att Västtrafik har runt 50 olika kunder, med 50 olika idéer, regler osv. Och ett visst taxibolag kan ha avtal med flera kunder med olika system.

Jag fattar.

 

Men om det nu är olagligt att fiffla med mobilen medan man kör så borde det vara välkommet med en app (som då också är integrerat med taxameter). Jodå, man kan stanna bilen för att slå numret - men hur många gör det?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Just nu, sevensleeper säger:

Jag fattar.

 

Men om det nu är olagligt att fiffla med mobilen medan man kör så borde det vara välkommet med en app (som då också är integrerat med taxameter). Jodå, man kan stanna bilen för att slå numret - men hur många gör det?

Så länge telefonen inte hålls i handen är det lika lagligt att pilla på den som på trafikledningssystemet. Personligen tycker jag att det är lättare att slå ett telefonnummer om jag samtidigt håller i (den osmarta knapp)telefonen, då slipper jag titta på den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Så länge telefonen inte hålls i handen är det lika lagligt att pilla på den som på trafikledningssystemet. Personligen tycker jag att det är lättare att slå ett telefonnummer om jag samtidigt håller i (den osmarta knapp)telefonen, då slipper jag titta på den.

Kör du också taxi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 minut sedan, sevensleeper säger:

Kör du också taxi?

Inte så mycket nu längre, men ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Mattiasgbg säger:

Inte så mycket nu längre, men ja.

Aha, det förklarar allt du vet om saken. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du har rätten att utveckla en sådan.

Det handlar tydligen till viss del om att kunderna (kommuner/landsting) inte får ställa vilka krav som helst på de lösningar som leverantörerna (taxibolagen) använder. De kan exempelvis inte säga "ni ska köra Volvo", utan de får säga saker som "plats för X passagerare, instegshöjd max Y cm, och utsläppsklass Z".

Vad gäller det senare så det senaste jag hörde ställer någon jag kommer inte ihåg vem (färdjtänst, omsorg eller skolor) ställer krav såsom: miljövänlig diesel HVO (ej godkänt av Volvo så där föll de bort) eller bättre, sex sittplatser, med bagageutrymme, plus full pott fem stjärnor i Euro NCAP! Det finns ingen sån bil i världen som har allt det men det tänkte de inte på. :D 

Och sen vill ju vi att den bilen ska passa som vanlig taxi också. Vi har ju oxå några krav, automatlåda, att det går att tanka bilen lite varstans, att gamla ska komma in och ur, plats för rullstolar, rullatorer och resväskor etc etc...

Det är sjukt allting, några kan sitta bakom sina skrivbord å bestämma över allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Semmelman säger:

Vad gäller det senare så det senaste jag hörde ställer någon jag kommer inte ihåg vem (färdjtänst, omsorg eller skolor) ställer krav såsom: miljövänlig diesel HVO (ej godkänt av Volvo så där föll de bort) eller bättre, sex sittplatser, med bagageutrymme, plus full pott fem stjärnor i Euro NCAP! Det finns ingen sån bil i världen som har allt det men det tänkte de inte på. :D 

Och sen vill ju vi att den bilen ska passa som vanlig taxi också. Vi har ju oxå några krav, automatlåda, att det går att tanka bilen lite varstans, att gamla ska komma in och ur, plats för rullstolar, rullatorer och resväskor etc etc...

Det är sjukt allting, några kan sitta bakom sina skrivbord å bestämma över allt.

Det blir helt klart knasigt om de som bestämmer inte har koll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju lätt för dem att sitta där å stapla krav på krav utan någon verklighetsförankring.

 

Å andra sidan lite lagom med krav är ju bra, annars skulle vi inte gå över till miljövänligare framdrift om det inte ställdes några krav alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Semmelman säger:

Ja det är ju lätt för dem att sitta där å stapla krav på krav utan någon verklighetsförankring.

Precis.

 

Just nu, Semmelman säger:

Å andra sidan lite lagom med krav är ju bra, annars skulle vi inte gå över till miljövänligare framdrift om det inte ställdes några krav alls.

Enig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
10 minuter sedan, Semmelman säger:

Vad gäller det senare så det senaste jag hörde ställer någon jag kommer inte ihåg vem (färdjtänst, omsorg eller skolor) ställer krav såsom: miljövänlig diesel HVO (ej godkänt av Volvo så där föll de bort) eller bättre, sex sittplatser, med bagageutrymme, plus full pott fem stjärnor i Euro NCAP! Det finns ingen sån bil i världen som har allt det men det tänkte de inte på. :D 

Och sen vill ju vi att den bilen ska passa som vanlig taxi också. Vi har ju oxå några krav, automatlåda, att det går att tanka bilen lite varstans, att gamla ska komma in och ur, plats för rullstolar, rullatorer och resväskor etc etc...

Det är sjukt allting, några kan sitta bakom sina skrivbord å bestämma över allt.

Snart kanske...

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180509/volvo-cars-testar-hvo-diesel-med-taxibolag/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas. Dock har de inga realistiska >sexsitsiga vad gäller det.

Jag dock kommer nog få nåt tyskt klunkas det om när det blir dags för bilbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Semmelman säger:

Hoppas. Dock har de inga realistiska >sexsitsiga vad gäller det.

Jag dock kommer nog få nåt tyskt klunkas det om när det blir dags för bilbyte.

Tyskt, sa du.

 

 

Skärmavbild 2018-06-03 kl. 13.06.04.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Anders Wiklöfs böter efter nya fortkörningen: 645 000 kronor

“I lördags kväll stoppades han på Österleden på Åland efter att ha kört i 71 km/h på en 50-väg.”

830
645
195
250
———
1.920.000,- i böter under åren. Starkt jobbat! ^_^Champagnevaskning på Stureplan känns rätt fjompigt i jämförelse. :shifty:

- - -

 

Skulle vara rätt intressant med inkomstbaserade fortkörningsböter även här i Sverige. Tror nog den skulle slå ganska rättvist. Verkar vara de med allra mest pengar, som också verkar ha allra mest bråttom... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med hybridbilar?

En elbil har ju batteri och elmotorer.

En vanlig bensin/diesel/gasbil har ju förbränningsmotor, växellåda, kardan och hela baletten.

Varför har en hybridbil allt ovanstående? Varför inte låta förbränningsmotorn driva bara en generator som laddar batteriet och skippa växellåda, kardan mm?

Eller har jag missat något väsentligt i min beskrivning av hybridbil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ladda ett batteri samtidigt som man tar ut ström från det? Det är väl det det borde innebära då med din förenklade drivlina. Men annars så hade jag uppfattningen att en hybrid-bil är i huvudsak en bil med förbränningsmotor som får lite stöd av en elmotor/batteri. Om det var tvärtom om man utrusta en Tesla med en liten förbränningsmotor ja då skulle man nog köra enl din linje. Gissning alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Semmelman säger:

Kan man ladda ett batteri samtidigt som man tar ut ström från det? 

Nja, nettostömmen (ladding minus uttag) gör ju att batteriet antingen laddas eller laddas ur. Man kan ju tänka sig att batteriet normalt laddas, men under en (häftig) acceleration laddas ur, eftersom generatorns ström inte räcker just då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Hur funkar det med hybridbilar?

En elbil har ju batteri och elmotorer.

En vanlig bensin/diesel/gasbil har ju förbränningsmotor, växellåda, kardan och hela baletten.

Varför har en hybridbil allt ovanstående? Varför inte låta förbränningsmotorn driva bara en generator som laddar batteriet och skippa växellåda, kardan mm?

Eller har jag missat något väsentligt i min beskrivning av hybridbil?

Bra beskrivet här. 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hybridbil?wprov=sfti1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur funkar det med hybridbilar?

En elbil har ju batteri och elmotorer.

En vanlig bensin/diesel/gasbil har ju förbränningsmotor, växellåda, kardan och hela baletten.

Varför har en hybridbil allt ovanstående? Varför inte låta förbränningsmotorn driva bara en generator som laddar batteriet och skippa växellåda, kardan mm?

Eller har jag missat något väsentligt i min beskrivning av hybridbil?

Jag har för mig att hybridversionen av BMW i3 fungerar så. Man kan alltså beskriva den som en elbil som kan extrautrustad med ett elverk.

En nackdel med den lösningen är att elmotorn måste ha prestanda för att klara önskad topphastighet och acceleration samtidigt som det finns en förbränningsmotor som vissa tider inte gör något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har för mig att hybridversionen av BMW i3 fungerar så. Man kan alltså beskriva den som en elbil som kan extrautrustad med ett elverk.

En nackdel med den lösningen är att elmotorn måste ha prestanda för att klara önskad topphastighet och acceleration samtidigt som det finns en förbränningsmotor som vissa tider inte gör något alls.

Sanning med modifikation. 

Man kan köra den på bara bensin men du varken laddar batteriet eller för ut full effekt på motorn. Rex (Range extender) är bara till för att ta bort räckvidd ångesten och som en sista utväg att ta dig till en laddare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...