Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Att SMS'a och köra bil samtidigt... :utskallning: En mardröm bara att tänka på.

Skicka dem till Guantanamo, med "avsändare okänd" på paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt ju. Mycket behagligare att ta fikan efter olyckan. Blir mindre arbete då.

 

Vem vill fika efteråt....?sick.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga vad jag menar i dina något omkastade ordalag:

 

"Lagar är ju inte bara till för att folk ska veta vad som gäller vad man får å inte får göra utan lagar är ju oxå till för att straffa folk när de begått ett brott."

Fast du verkar ju inte direkt stödja denna omkastning då du står - om jag förstår rätt - för uppfattningen att de kan informera hellre än lagstifta tydligt. Fast ska tillägga att jag inte är helt säker på vad du menar både i omkastningen och står i sak, lite diffust allting. Liksom jag är känner jag. Men det är ju för att jag inte är säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du verkar ju inte direkt stödja denna omkastning då du står - om jag förstår rätt - för uppfattningen att de kan informera hellre än lagstifta tydligt. Fast ska tillägga att jag inte är helt säker på vad du menar både i omkastningen och står i sak, lite diffust allting. Liksom jag är känner jag. Men det är ju för att jag inte är säker.

I den här frågan tycker jag att det är bra att man inte börjar katalogisera vad man inte får göra eftersom den listan borde bli hur lång som helst. I stället har vi ett påbud som säger att vi ska vara uppmärksamma i trafiken och att vi kan ställas till ansvar för det om vår bristande uppmärksamhet kan leda till eller leder till olyckor. HD friade 2009 en busschaufför som i tjänsten använde mobiltelefon och skrev anteckningar, eftersom det inte förelåg olycksrisk i det aktuella fallet. Enligt HD måste bristande uppmärksamhet bedömas utifrån omständigheterna, inte enbart utifrån vad man gör. Eller för att hårdra det: att byta radiokanal kan vara värre än att klippa tånaglarna, allt beror på trafiksituationen... Så, varför sila mygg och svälja kameler, sett ur det perspektivet? ;)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den här frågan tycker jag att det är bra att man inte börjar katalogisera vad man inte får göra eftersom den listan borde bli hur lång som helst. I stället har vi ett påbud som säger att vi ska vara uppmärksamma i trafiken och att vi kan ställas till ansvar för det om vår bristande uppmärksamhet kan leda till eller leder till olyckor. HD friade 2009 en busschaufför som i tjänsten använde mobiltelefon och skrev anteckningar, eftersom det inte förelåg olycksrisk i det aktuella fallet. Enligt HD måste bristande uppmärksamhet bedömas utifrån omständigheterna, inte enbart utifrån vad man gör. Eller för att hårdra det: att byta radiokanal kan vara värre än att klippa tånaglarna, allt beror på trafiksituationen... Så, varför sila mygg och svälja kameler, sett ur det perspektivet? ;)

För att förtydliga: Man kan alltså redan idag fällas för brott om man sms:ar i en trafiksituation där det bedöms vara trafikfarligt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra, men det håller inte folk från att låta bli att SMS:a i trafikfarliga situationer, varför en skärpning på nåt sätt borde va på sin plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bra, men det håller inte folk från att låta bli att SMS:a i trafikfarliga situationer, varför en skärpning på nåt sätt borde va på sin plats.

Och så snurrar diskussionen runt, runt, likt hunden efter sin svans, så det finns ingen anledning att fortsätta debattera saken. Inte för min del, i alla fall, jag är ju nöjd med hur det blev... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så snurrar diskussionen runt, runt, likt hunden efter sin svans, så det finns ingen anledning att fortsätta debattera saken. Inte för min del, i alla fall, jag är ju nöjd med hur det blev... ;)

I så fall ska vi inte heller ha nån bilbälteslag!

Med den införde de inkonsekvens, en snabb googling ger vid hand att det är tre ggr vanligare med fallolyckor men vi har inte hjälm när vi går på trottoaren, vi - vuxna - lever inte under hjälmtvång ens när vi cyklar, men när vi kör bil är vi plötsligt inte vuxna att bestämma själva utan straffas med böter om vi inte lägger om oss fegsnöret. Men att riskera omgivningens liv genom att SMS:a det får vi alltså om vi tror det kan göras säkert, men om olyckan ändå är framme ska vi tvingas bära bilbälte. Alltså allt det här är inte logiskt. :armskeptisk:

 

Alltså staten, det är okej att de kräver bilbälte i bilarna som tillverkas men det är inte okej att bötfälla oss och kräva att använda en livräddande pryl, vill jag bungyjumpa eller röka utomhus eller bre smör på smörgåsen eller äta kött så ska det vara jag som bestämmer över det, inte staten!

 

 

 

...Apropå logik, det är dock inte bara vi som är ologiska, finnarna t ex där är det olagligt cykla utan hjälm men det är inte straffbart!? :blink: Och spanjorerna är ännu kreativare, där måste man ha hjälm på landsväg men inte i uppförsbackar eller om det är varmt ute! :lol:

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu har vi den. Bilbälteslagen. Men man måste se upp så man inte blir misshandlad av den. Altså bilbälte slagen. Det gör ont. Säger särskrivningsnisse.borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är det inget problem när olyckan har skett att ta mobilen för att undersöka. Det är skillnad med misstanke innan. Man kan inte heller rota i någons väska bara på misstanke.

...

Sen finns det en finess som kallas fingeravtryck. Är telefonen fullsmetad med fingeravtryck från föraren är ju sannolikheten att det är föraren som har SMS-at. VAr är problemet?fundersam.gif

Det är ju inte särskilt preventivt att börja utreda vem som höll i luren när olyckan redan har inträffat, och innan olyckan så känns det överdrivet att börja analysera folk telefoner vid rutinkontroller. Och vad händer om man låter Siri SMSa?

 

Det är ju bra, men det håller inte folk från att låta bli att SMS:a i trafikfarliga situationer, varför en skärpning på nåt sätt borde va på sin plats.

Kan du hitta några fall där SMS har orsakat olyckor? Vore intressant att se hur stort problemet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Jag tycker den här tråden är konstig, och att åsikterna som framförs här är besynnerliga...

 

Rubriken säger: I resten av Europa finns det särskilt formulerade lagar som förbjuder mobiltelefonerande under bilkörning (i vissa länder tillåts dock bruk av s k hands-free)

 

Sverige är det enda land som inte har någon sådan speciell lagstiftning. Varför?

 

Jo, svarar många i tråden - vi har ett allmänt hållet förbud mot trafikfarligt beteende vid ratten.

 

Räcker det? Det tycker inte jag. Idag använder praktiskt taget alla människor, bilförare eller inte, mobiltelefon i tid och otid. Jag ser dagligen i trafiken hur var och varannan taxi- långtradar- buss- eller skåpbilsförare och snart sagt varje privatbilist av såväl vardags- som söndagstyp och t o m cyklister talar och talar och t o m messar mitt i trafiken. DET är problemet (jag har f ö aldrig sett någon trafikant begå origami, men det är kanske lite svårt att se om de inte cyklar ;-) Jag menar att frånvaron av lagstiftning på det här alldeles specifika området just i Sverige, faktiskt SIGNALERAR att vi inte ser särskilt allvarligt på att man gör detta - använder mobiltelefon vid körning - till skillnad från resten av Europa. Då får man också ett beteende. Det är samma sak med att gå mot rött ljus. Det är visserligen förbjudet också i Sverige, men inte belagt med någon påföljd, varför folk beter sig som om de hade RÄTT att gå mot rött. Sorry, men det gör man inte heller i resten av Europa där man riskerar påföljd. Därför - fram för ett förbud mot att framföra fordon samtidigt som man använder en mobiltelefon! Åk in till vägkanten, trottoaren eller vad-fan-som-helst, eller - varför inte - AVSTÅ från att svara/ringa/messa samtidigt som man framför en livsfarlig tung projektil i hög hastighet. VÄNTA tills man befinner sig i stillhet, annars ska man f*nimej hamna i stillot.

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi också då förbjuda att folk använder mobiltelefonen för navigering? Risken finns ju att det kommer ett störande SMS i en kritisk situation. Även samtal med passagerare bör förbjudas eftersom de kanske inte har så bra koll på trafiken. Och ska man ha småbarn i bilen så vore väl ett lämpligt krav ha en vuxen följeslagare i bilen?

 

Jag är övertygad om att en lag som förbjuder användande av mobiltelefon (räknas iPad?) i bil skulle resultera i att folk hotas av böter för att ha försökt hitta en adress.

 

Men visst, twittra i rondeller verkar ju vara ganska korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är det enda land som inte har någon sådan speciell lagstiftning. Varför?

 

Jo, svarar många i tråden - vi har ett allmänt hållet förbud mot trafikfarligt beteende vid ratten.

 

Räcker det? Det tycker inte jag.

Det tycker inte jag heller. Jag inbillar mig att man måste vara tydlig intill övertydlighet med lagar & regler för att de också ska efterlevas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några som följer mina tankebanor alla fall... du hade fått ett plus av mig Mxypztik men jag håller med till 90% ca, tala i telefon anser jag man kan få göra, det är iofs inte bra heller men det är inte värre än prata med passagerarna och förbjuda det då är vi lite väl överdrivna i säkerhetstänkandet kanske, då borde vi istället sänka hastigheter eller nånting annat så vi kan prata och köra samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du hitta några fall där SMS har orsakat olyckor? Vore intressant att se hur stort problemet är.

Sannolikt ett jättestort mörkertal. Vi kommer aldrig få veta. Ursäkterna kan va många, titta åt annat håll, bländad av solen, rådjur som sprang, vet inte vad som hände, halt, etc etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker inte jag heller. Jag inbillar mig att man måste vara tydlig intill övertydlighet med lagar & regler för att de också ska efterlevas.

"Liberalen" har talat. :rolleyes:

 

"liberalism (av liberal), samhällsåskådning och politisk ideologi med den enskilda människans frihet i centrum." /NE

 

Sannolikt ett jättestort mörkertal. Vi kommer aldrig få veta. ...

Har du gått och blivit religiös? Nog ska vi väl hålla oss till det vi vet om våra vanor när vi ska avgöra vilka åtgärder som ska sättas in mot dem? :huh:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått och blivit religiös? Nog ska vi väl hålla oss till det vi vet om våra vanor när vi ska avgöra vilka åtgärder som ska sättas in mot dem? :huh:

Men det funkar ju inte i det här fallet då vi aldrig kan ta reda på hur vanligt det är, hur många säger att de somnade i bilen efter en olycka? Sannolikt ingen utom någon väldigt enstaka som inte kan ljuga. Frågar du mördarna och inbrottstjuvarna så är säkert många helt oskyldiga. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får bli kameraövervakning både inne i kupén och ut genom vindrutan så att de sista två minuterna finns lagrade i en plomberad "svart låda".totaltgalen.gif Eller så får en kontrollant medfölja under färd.hihihi.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det funkar ju inte i det här fallet då vi aldrig kan ta reda på hur vanligt det är, hur många säger att de somnade i bilen efter en olycka? Sannolikt ingen utom någon väldigt enstaka som inte kan ljuga. Frågar du mördarna och inbrottstjuvarna så är säkert många helt oskyldiga. :innocent:

Då måste vi väl skriva in i lagen att det är förbjudet att sova bakom ratten. Under färd i alla fall... totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi också då förbjuda att folk använder mobiltelefonen för navigering? Risken finns ju att det kommer ett störande SMS i en kritisk situation. Även samtal med passagerare bör förbjudas eftersom de kanske inte har så bra koll på trafiken. Och ska man ha småbarn i bilen så vore väl ett lämpligt krav ha en vuxen följeslagare i bilen?

 

Jag är övertygad om att en lag som förbjuder användande av mobiltelefon (räknas iPad?) i bil skulle resultera i att folk hotas av böter för att ha försökt hitta en adress.

 

Men visst, twittra i rondeller verkar ju vara ganska korkat.

Man måste ju inte kolla sms:et bara för att det kommer?

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju inte kolla sms:et bara för att det kommer?

Haha, "vädjan till icke-existerande präktighet"-argumentationsfel... ;) Det är ju så att vi är människor, inte jurister eller robotar, vi har en tendens att fela, oavsett vad vi borde göra. De flesta sms får mig att reagera, eftersom jag har barn, och det regelmässigt händer att de är i knipa på olika sätt. Eller bara ledsna och vill ha tag på pappisen. Svårt att kallt tänka "det läser jag senare". utskallning.gif(OBS! smileyn är riktad mot mig själv och min svaghet...)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...