Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
1 minut sedan, Telly82 säger:

Inte den typ som sitter i bilar (eller andra fordon).

 

En billig elmotor (som ofta sitter i leksaker) som har en permanentmagnet tappar effekt i takt med att magneterna tappar styrka.

Ah, det hade jag ingen aning om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Semmelman säger:

Inte mycket.

Men jag skrev tio år, tio år med vintrar, är batterierna 80% då verkligen det vill jag se innan jag tror,

 

Läste du ens artikeln innan du postade detta inlägg.

Det är riktigt data från riktiga bilar körda i både sommar som vinter klimat.

Med den datan som så får man reda den faktiska batterdegraderingen.

Till skillnad mot andra biltillverkare så har Tesla aktiv skötsel för batteriet,dvs värmer vid kyla,kyler vid värme för att minimera batterdegraderingen så mycket som möjligt.

Så vad du tror på eller inte är totalt irrelevant för detta är fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många bilar är det som egentligen håller 86000 mil? Realistiskt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Apropå det, tappar en elmotor effekt? 

 

Vad jag så finns det ingen uppmätt data på det. Utan jag tror det är en faktor som inte spelar någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har fortfarande inte nämnts nånting om tidsaspekten, batterier brukar degraderas av tid oxå, frågan är hur mycket dessa gör det på tio år som jag skrev och som blev ifrågasatt, kan du svara på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, Semmelman säger:

Det har fortfarande inte nämnts nånting om tidsaspekten, batterier brukar degraderas av tid oxå, frågan är hur mycket dessa gör det på tio år som jag skrev och som blev ifrågasatt, kan du svara på det?

 

Aha så du menar att tidsaspekten inte är medräknad i grafen? Stod tiden stilla när dom körde sina bilar menar du?

Det som sliter på batteriet mest är laddning,urladdning,värme,kyla så tiden i praktiken betyder ingenting.

Grafen säger att batterdegraderingen ligger i snitt på 1% per 5000 mil. 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna är väldigt intressant.

I praktiken kommer batteriet att räcka 25år 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Okej, äntligen sägs det nåt om tidsaspekten, efter 23 år behöver batteriet bytas ut påstår han, okej då bör det väl va lite mer än 50% av batterikapaciteten kvar efter tio år, om det stämmer. Men det är ju lite vad jag skriver och även som han säger, om tio år så är 50-60% av dagens räckvidd rätt fjuttigt då räcker dåtidens batterier sannolikt mycket längre, vad får man för sin tesla som kosta en miljon idag då? Den köparen kommer efter några få år få ladda sin gamla tesla rätt så ofta, säljaren kommer inte få så mycket nej, precis som jag sagt. Då är värdeminskningen på en miljon rätt mycket större än på en bensinare för 250-300 000 kr som en vanligare bil kostar.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen skrev 25 år. (jag blandade ihop 23 och 25)

 

Men kan man verkligen lita på det där, 80% efter 23 år? Verkar det troligt? I så fall är det ju bra. Men alla fall lär värdeminskningen bara tack vare att teslan är dubbelt så dyr så förlorar den på det. Om den inte får nån Porsche-status.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Semmelman säger:

Lappen skrev 25 år. (jag blandade ihop 23 och 25)

 

Men kan man verkligen lita på det där, 80% efter 23 år? Verkar det troligt? I så fall är det ju bra. Men alla fall lär värdeminskningen bara tack vare att teslan är dubbelt så dyr så förlorar den på det. Om den inte får nån Porsche-status.

Tja, om matematiken stämmer med verkligheten. Jag skulle tro att batterierna är bilens minsta problem. Då undrar jag mer över batteristyrningen. I övrigt är bilen så klart för dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo.

Vi tittade f ö på tesla för taxi, då är den dyrare än en mille en passande modell, tror 1,3-1,4 mille, det gick inte att räkna hem för oss kan jag säga (vet att de finns i sthlm några st men hos oss finns ingen åkare som skulle betala fyra ggr så mycket för en bil, vilken bank skulle låna ut till det?), och då körs ändå många mil på billig el, och den säljs efter bara 3 år. Så då undrar man om det blir ekonomi efter 10 år och jättemånga mil. Nä tesla köper man nog bara om man är rik och vill värna miljön, men ekonomiskt är det ingen hit vad jag kan förstå, då får regeringen skjuta till mer. Jag skulle vänta ett par år på de andra märkena som kommer.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hakar du upp dig på värdeminskningen? Alla bilar tappar värde (borträknat specialbilar)

Om jag har råd att köpa en bil så skiter jag fullständigt i andrahandsvärdet.Det kostar att vara med i elbils revolutionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag hakar upp mig på det, ja för mig så är det rätt stor skillnad på att betala en miljon eller en kvarts miljon för nåt helt enkelt, men så tjänar jag ju nästan ingenting..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Varför hakar du upp dig på värdeminskningen? ...

För att han kör taxi och bilen ska betala sig, antar jag... 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Semmelman säger:

Lappen skrev 25 år. (jag blandade ihop 23 och 25)

 

Men kan man verkligen lita på det där, 80% efter 23 år? Verkar det troligt? I så fall är det ju bra. Men alla fall lär värdeminskningen bara tack vare att teslan är dubbelt så dyr så förlorar den på det. Om den inte får nån Porsche-status.

 

Statistiken och datan från riktiga bilar talar för det och det är från Model S och X med en äldre version av batteri.

Model 3 har en nyare design som kommer ha ändå lägre batterdegration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
57 minuter sedan, lappen71 säger:

Hur många bilar är det som egentligen håller 86000 mil? Realistiskt?

 

Inte många. Min gamla Saab 9-3 (1998) Turbo hade jag från 13000 mil till 36000 mil, sedan var den mer eller mindre slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

För att han kör taxi och bilen ska betala sig, antar jag... 

 

Då kan man fråga sig hur andra taxifirmor lyckas när dom köper Tesla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sevensleeper säger:

Inte många. Min gamla Saab 9-3 (1998) Turbo hade jag från 13000 mil till 36000 mil, sedan var den mer eller mindre slut.

 

Precis jag hade en Bmw som när den gått 32000 mil var det skroten som gällde.

 

En elbil har mindre delar som blir slitna och måste bytas så den totala driftskostnaden kommer bli billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en Mercedes 230E -86 som gick hyfsat efter 61000 mil... Men jag ville ha något spänstigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Statistiken och datan från riktiga bilar talar för det och det är från Model S och X med en äldre version av batteri.

Model 3 har en nyare design som kommer ha ändå lägre batterdegration.

Men hur länge hade man mätt, det är ju skillnad på att uppskatta och tro och att sen se i praktiken i verkligheten, det brukar sällan överensstämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, Alix säger:

Men jag ville ha något spänstigare.

Spänstigare? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Då kan man fråga sig hur andra taxifirmor lyckas när dom köper Tesla

Det varierar säkert med kundunderlaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Hade en Mercedes 230E -86 som gick hyfsat efter 61000 mil... Men jag ville ha något spänstigare.

 

Kommer alltid finnas undantag. Jag tror inte att en Seat eller Dacia under dom bästa förhållandena kan gå så långt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sevensleeper säger:

Spänstigare? :D

Ja, länkarmarna på den gamla bilen var ungefär som kokt spagetti...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...