Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, 0722792027 säger:

Hej

 

Hej Farhan Ali.

Kanske en dum ide att använda ditt telefonnummer som användarnamn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
18 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Elbilsmotståndare ser bara problemen och inte hur man kan anpassa sig eller lösa problem.

Tar du mig för en elbilsmotståndare? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, 0722792027 säger:

Hej

 

1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Hej Farhan Ali.

Kanske en dum ide att använda ditt telefonnummer som användarnamn ?

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Tar du mig för en elbilsmotståndare? 

 

Vet faktiskt inte men det är dom argument man får höra från dom så bevisa motsatsen  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte vara en tråkmåns, men vem som helst kan väl använda vilket telefonnummer som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag vill inte vara en tråkmåns, men vem som helst kan väl använda vilket telefonnummer som helst.

 

Absolut och skulle det vara så är det ändå värre av TS att göra det.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Vet faktiskt inte men det är dom argument man får höra från dom så bevisa motsatsen  ?

Jag vill ha en Tesla, men min "bättre" hälft arbetar emot mig. Henne kan du få kalla för elbilsmotståndare, eller åtminstone Teslamotståndare. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag vill ha en Tesla, men min "bättre" hälft arbetar emot mig. Henne kan du få kalla för elbilsmotståndare, eller åtminstone Teslamotståndare. ;) 

 

Om du köper en tesla så är du min gud ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
33 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Om du köper en tesla så är du min gud ??

Taget. ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
8 timmar sedan, BjornS säger:

Alltså detta med elbilar, hur gör man när strömmen går.

Se bara i Södertälje härom dagen.

Jag tror mer på hybrider, bio/el men tänk på vilka problem det blev i vintras med bristen på pellets.

Fossilt/El är det jag tror kommer att gälla i första skiftet.

Kanske Sol/El kan bli något i framtiden när man kan integrera solcellerna i karossen.

 

Att satsa på självgående bilar tror jag är felsatsning nu, hur vi ska driva bilarna är betydligt viktigare i dagsläget.

 

Bilars drivlinor och "förarsystem" är två av varandra ganska oberoende system, så en satsning på det ena behöver inte nödvändigtvis ta resurser från det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Bilars drivlinor och "förarsystem" är två av varandra ganska oberoende system, så en satsning på det ena behöver inte nödvändigtvis ta resurser från det andra.

Jag tror att det kan handla om att det upplevs som orättvist att AI ska få köra elbilarna innan de med den begränsade intelligensen har fått göra det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Du och @modEric har samma humor. ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Bilars drivlinor och "förarsystem" är två av varandra ganska oberoende system, så en satsning på det ena behöver inte nödvändigtvis ta resurser från det andra.

Medveten om det men miljön påveras mer av framsteg inom drivlinor jämfört med förarsystem, det var min poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 timme sedan, modEric säger:

Jaaaa... Men det blir ju orättvist om han får, men inga andra.

Haha! ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, sevensleeper säger:

Taget. ;) 

 

Alltså en Tesla är rätt dyr bil, upp mot miljonen och däröver beroende på modell, man måste köra rätt mycket för det ska löna sig, och vad är värdeminskningen med tanke på att batterier avtar i effektivitet med åldern, en tio år gammal Tesla hur mycket kraft har den kvar i batterierna, kan bli svårt att bli av med den på begmarknaden kanske eller? Och om VW å andra öser in billigare elbilar vad gör det för värdet på teslor?
Så ifall du inte är miljonär skulle jag råda dig ta reda på lite innan du rusar åstad så det inte blir en dyrköpt erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, Semmelman säger:

 

Alltså en Tesla är rätt dyr bil, upp mot miljonen och däröver beroende på modell, man måste köra rätt mycket för det ska löna sig, och vad är värdeminskningen med tanke på att batterier avtar i effektivitet med åldern, en tio år gammal Tesla hur mycket kraft har den kvar i batterierna, kan bli svårt att bli av med den på begmarknaden kanske eller? Och om VW å andra öser in billigare elbilar vad gör det för värdet på teslor?
Så ifall du inte är miljonär skulle jag råda dig ta reda på lite innan du rusar åstad så det inte blir en dyrköpt erfarenhet.

Jag ska inte köpa en Tesla, jag skulle vilja ha en Tesla. Jag resonerar som du kring värdeminskningen och slitage på batteri osv. Men, någon gång (i en inte allt för avlägsen framtid) ska jag ha en elbil, kanske Tesla. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Semmelman säger:

 

Alltså en Tesla är rätt dyr bil, upp mot miljonen och däröver beroende på modell, man måste köra rätt mycket för det ska löna sig, och vad är värdeminskningen med tanke på att batterier avtar i effektivitet med åldern, en tio år gammal Tesla hur mycket kraft har den kvar i batterierna, kan bli svårt att bli av med den på begmarknaden kanske eller? Och om VW å andra öser in billigare elbilar vad gör det för värdet på teslor?
Så ifall du inte är miljonär skulle jag råda dig ta reda på lite innan du rusar åstad så det inte blir en dyrköpt erfarenhet.

Finns data på det. Batteriet är inte bekymret som domedags profeterna vill påstå. 

 

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
16 minuter sedan, lappen71 säger:

Finns data på det. Batteriet är inte bekymret som domedags profeterna vill påstå. 

 

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

Tack! Bra info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt detta så kommer batteriet ha 80% kapacitet efter 84000 mil 

https://www.teslarati.com/tesla-battery-life-80-percent-capacity-840km-1-million-km/

 

Frågan är om inte en diesel/bensin motor tappar mer i effekt på så många mil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket.

Men jag skrev tio år, tio år med vintrar, är batterierna 80% då verkligen det vill jag se innan jag tror, dessutom den som köper bilen då kommer han se en drastisk dropp i närtid eller fem år framåt, så funkar väl batteriprestandan att mot slutet så går förfallet fortare eller kommer den fortsätta som en rak kurva enl diagrammen ovan? Alltså värdet på bilen kommer ju hänga ihop rätt stadigt med batterihälsan då batterierna står för en så stor del av bilens kostnad. Och är batterierna 50% av vad de var som nya kommer nån se åt teslan då när det finns nya bilar med mycket bättre prestanda, med tanke på dyrbarheten skulle jag tro värdeminskningen på en tesla blir rätt duktig. Men vi får väl se. Å andra sidan kanske man får mer för den i skrotavgift om man kan återvinna batterierna, det skulle kunna va ett plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Apropå det, tappar en elmotor effekt? 

Inte den typ som sitter i bilar (eller andra fordon).

 

En billig elmotor (som ofta sitter i leksaker) som har en permanentmagnet tappar effekt i takt med att magneterna tappar styrka.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...