Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, Axelman säger:

Anar en cynisk ton här. Men ge gärna ett bättre alternativ då.

Vad var cyniskt? Allt jag skrev är precis vad och varför Trafikverket drev igenom. Det och andra statliga institutioner anpassade sig till den ökade biltrafiken, vilken i sin tur ger viktiga turistinkomster.   Då betyder fotgängare och cyklister ingenting. Man kan diskutera vad som är cyniskt i det perspektivet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Vad var cyniskt? Allt jag skrev är precis vad och varför Trafikverket drev igenom. Det och andra statliga institutioner anpassade sig till den ökade biltrafiken, vilken i sin tur ger viktiga turistinkomster.   Då betyder fotgängare och cyklister ingenting. Man kan diskutera vad som är cyniskt i det perspektivet. 

Vad gäller just Ölandsbron, som är över 6 km lång, så var väl antalet fotgängare och cyklister försvinnande få innan förbudet infördes.

Du får väl vara glad för alla de år som cykling var tillåtet på Ölandsbron. På Öresundbron så har det aldrig varit tillåtet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Javisst blir det rött ibland, men när det knappt är någon trafik och/eller om ljusen är synkade så blir det ofta "gröna vågen" och då kan man hålla jämn hastighet.

 

Jag tycker nog att rondellnojan har gått för långt när två 2-filiga vägar möts inne i stan, där själva rondellen knappt är en bil-längd i diameter. Och så är det ett eller två kvarter till nästa rondell och till nästa...

Tala om ryckig körning, även när det är väldigt lite trafik.

 

Gröna vågen fungerar bara om det är lite trafik. Mycket trafik så kommer alltid en rondell vata bättre. Den är faktiskt bättre i alla lägen genom att få ner hastigheten vid korsande vägar. Som filmen visar är trafikflödet högre med en rondel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Gröna vågen fungerar bara om det är lite trafik. Mycket trafik så kommer alltid en rondell vata bättre. Den är faktiskt bättre i alla lägen genom att få ner hastigheten vid korsande vägar. Som filmen visar är trafikflödet högre med en rondel. 

Din film börjar med två fyrfiliga vägar och sedan blir vägarna bara större. Jag talar (mest) om tvåfiliga gator i städerna där det byggs rondeller helt i onödan. I varje fall enligt min åsikt. Någon med makt att slösa bort pengar måste ju ha tyckt annorlunda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Telly82 säger:

Vad gäller just Ölandsbron, som är över 6 km lång, så var väl antalet fotgängare och cyklister försvinnande få innan förbudet infördes.

Du får väl vara glad för alla de år som cykling var tillåtet på Ölandsbron. På Öresundbron så har det aldrig varit tillåtet. 

Man gör trafikmiljön avskräckande för oskyddade trafikanter, till exempel saknas i regel avbärarräcke som skydd mot biltrafiken, och därmed uteblir oskyddade trafikanter givetvis. På så vis kan man motivera att göra trafikmiljön ännu sämre för oskyddade trafikanter. De är ju ändå så få.  

Här där jag bor byggde man en ny gång- och cykelväg häromåret. Det enda som skiljer biltrafiken från gång- och cykelvägen är små betongstenar som har lagts i rad. Dessa har nu i vinter skottats sönder av snösvängen.

Nej, jag är inte glad för att cyklister och fotgängare tvingas färdas så oskyddat i trafiken. Det är heller ingen tröst att trafiken bedöms vara så farlig att vi till slut förbjuds att trafikera vägen.

Men kör man vanligtvis bil behöver man naturligtvis inte bry sig om sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Det enda som skiljer biltrafiken från gång- och cykelvägen är små betongstenar som har lagts i rad.

Så är det en (bra) bit av vägen till/från jobbet. Jag köpte en elcykel i somras och ska försöka cykla så ofta som möjligt till/från jobbet under vår, sommar och höst. Cykelbanan är dessutom så smal att man helst inte vill möta någon där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Så är det en (bra) bit av vägen till/från jobbet. Jag köpte en elcykel i somras och ska försöka cykla så ofta som möjligt till/från jobbet under vår, sommar och höst. Cykelbanan är dessutom så smal att man helst inte vill möta någon där...

Nej, en rätt trist trafikmiljö om man är oskyddad. Hjälmen skyddar inte hela kroppen... :pinch: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Telly82 säger:

Din film börjar med två fyrfiliga vägar och sedan blir vägarna bara större. Jag talar (mest) om tvåfiliga gator i städerna där det byggs rondeller helt i onödan. I varje fall enligt min åsikt. Någon med makt att slösa bort pengar måste ju ha tyckt annorlunda...

 

Du missar poängen. Rondeller är både trafiksäkrare och har ett bättre trafikflöde än en vanlig fyrvägskorsning med eller utan trafikljus. 

Så det har ingenting med makt eller att slösa pengar när dom är det bättre alternativet. 

Matt du irriteras av dom betyder inte att dom är det sämre alternativet trafikmässigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Din film börjar med två fyrfiliga vägar och sedan blir vägarna bara större. Jag talar (mest) om tvåfiliga gator i städerna där det byggs rondeller helt i onödan. I varje fall enligt min åsikt. Någon med makt att slösa bort pengar måste ju ha tyckt annorlunda...

Håller med helt... Tyvärr har rondeller har blivit ett “bekvämt” sätt att bygga korsningar. Viss de är jättebra, där de behövs, men alla korsningar kan inte vara en rondell istället.

Vanliga gatukors med/utan trafikljus funkar fortf bra s a s. :) Vill man inte ha ljus så får man välja på stoppskyltar eller låta högerregeln styra.

Finns ett par ställen häromkring där de gjorr både bra (större) rondeller, men även ett par som är så små att stadsbussen knappt kan köra i dem. 2-3 bilar - sen är det fullt. Fast de har i a f varit duktiga att lägga cykelbanor vid sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Rondeller är både trafiksäkrare och har ett bättre trafikflöde än en vanlig fyrvägskorsning med eller utan trafikljus.

Ja, det har dem, i regel. men det kräver ju att rondellen är storleksanpassad med, så den kan hantera in/ut-flödet av trafik så smidigt. Ofta nuförtiden byggs rondellerna mer “baraföratt” liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå cirkulationsplatser (Swindon i England):

 

 

Trafiksäker och effektiv. Vilket man inte skulle tro vid en första anblick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen ska Göta älvbrons ersättaren bli bredare än Göta älvbron, men trots det ha samma antal körfält för bilar och kollektivtrafik. Så mer utrymme för GC-banor. Den nya bron kommer också att blir ca 5-6 meter lägre, alltså kortare backar. Positivt för !bilister.

Hur det blir med höga båtar som ska passera vet jag inte

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Apropå cirkulationsplatser (Swindon i England):

 

 

Trafiksäker och effektiv. Vilket man inte skulle tro vid en första anblick.

Vid 1.04: "...then brexit on the other side..." ???

 

En jobbig grej med en så bred korsning är att gående och cyklister tvingas runt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vid 1.04: "...then brexit on the other side..." ???

 

En jobbig grej med en så bred korsning är att gående och cyklister tvingas runt den.

Hehe, ja, jag hörde det... :P 

Fast bättre runt den än genom den som gående eller cyklande... :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Vad var cyniskt? Allt jag skrev är precis vad och varför Trafikverket drev igenom. Det och andra statliga institutioner anpassade sig till den ökade biltrafiken, vilken i sin tur ger viktiga turistinkomster.  Då betyder fotgängare och cyklister ingenting. Man kan diskutera vad som är cyniskt i det perspektivet. 

Jag förstår faktiskt inte dig i detta fallet. Det är ett faktiskt problem som måste lösas. Att stanna kvar vid den ursprungliga lösningen skulle orsaka oerhört med trafikproblem idag när en miljon bilar åker över bron på årsbasis. Jag har kört över bron sen 1982 och mängden cyklister och gångtrafikanter har varit ytterst minimalt på den tiden. Man kan ju förbjuda turism på Öland så kan man ha hela bron som cykel och gångväg för dem som inte turistar på ön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Jag förstår faktiskt inte dig i detta fallet. ...

Det är som med Svenska Akademien då. En ny trend att allt jag skriver är obegripligt eller oförklarligt. Jag får skärpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Alix säger:

Det är som med Svenska Akademien då. En ny trend att allt jag skriver är obegripligt eller oförklarligt. Jag får skärpa mig.

Trenden är möjligen att du överdriver lite nu.

...

Jag är inte akademiker och ville ha hjälp med att förstå vikten av SA. Jag ser bara en lösning på trafikproblemet på Ölandsbron utan att bygga om eller till för många miljoner. Så jag undrade vad du hade för ide. Två saker är inte "allt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Axelman säger:

Trenden är möjligen att du överdriver lite nu.

...

Jag är inte akademiker och ville ha hjälp med att förstå vikten av SA. Jag ser bara en lösning på trafikproblemet på Ölandsbron utan att bygga om eller till för många miljoner. Så jag undrade vad du hade för ide. Två saker är inte "allt".

 

Borde gå att hänga en GC-bro på sidan av Ö-bron utan allt för mycket jobb eller kostnad. Finansieras lämpligen med trängselskatt

Spoiler

i Flen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Borde gå att hänga en GC-bro på sidan av Ö-bron utan allt för mycket jobb eller kostnad. Finansieras lämpligen med trängselskatt

  Dölj innehåll

i Flen.

 

Jo jag tänkte den tanken också. Men jag vet inte varför du vill att 

Spoiler

Flenborna

ska finansiera den. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kommer till Borlänge från Falun kommer man till traktens största rondell. Det är också den plats där det sker mest olyckor i regionen. Så nu ska man bygga om den. Det märkliga är att man har dille på att sänka hastigheten överallt nuförtiden vare sig det behövs eller inte på vägarna. Men här där det sker olyckor kan man inte sänka hastigheten utan man måste bygga om den! Jag har kört i den sedan jag fick körkort på stenåldern och det är mycket enkelt att konstatera att folk kör alldeles för fort i den så misstagen kommer som på beställning. Puckon! :fulfejs:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Axelman säger:

När man kommer till Borlänge från Falun kommer man till traktens största rondell. Det är också den plats där det sker mest olyckor i regionen. Så nu ska man bygga om den. Det märkliga är att man har dille på att sänka hastigheten överallt nuförtiden vare sig det behövs eller inte på vägarna. Men här där det sker olyckor kan man inte sänka hastigheten utan man måste bygga om den! Jag har kört i den sedan jag fick körkort på stenåldern och det är mycket enkelt att konstatera att folk kör alldeles för fort i den så misstagen kommer som på beställning. Puckon! :fulfejs:

Finns en aningen större, fast med ett körfält i varje riktning, rondell ute på landet mellan Åsa och Frillesås. Väldigt bekvämt när man har bråttom eftersom man inte behöver släppa gasen om det inte är trafik.

31 minuter sedan, Axelman säger:

Jo jag tänkte den tanken också. Men jag vet inte varför du vill att 

  Visa dolt innehåll

Flenborna

ska finansiera den. :)

Jag var på lite mobbande humör och tänkte att det blir en bra motiverad skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

 

Jag var på lite mobbande humör och tänkte att det blir en bra motiverad skatt.

I så fall tycker jag att alla 

Spoiler

borlängebor

kan finansiera cykelväg till Öland. :totaltgalen:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...