Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Inte sant att han släppte ratten i några sekunder. Faktum att bilen sista varningen var 6s innan den kraschade.

 

Ska man vara petig så är det väl också fel att kalla Elon för grundare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Ska man vara petig så är det väl också fel att kalla Elon för grundare?

 

Jag har aldrig gjort det. Man kan kalla honom för medgrundare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag har aldrig gjort det. Man kan kalla honom för medgrundare.

Nä, det var SVT som "ljög" som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nä, det var SVT som "ljög" som vanligt.

 

Jag vill inte kalla det för lögn för jag anser inte att man behöver vara med exakt från starten för att kunna kallas grundare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Jag vill inte kalla det för lögn för jag anser inte att man behöver vara med exakt från starten för att kunna kallas grundare.

Det blir väl lite som att säga att Zlatan inte är med i landslaget bara för att han inte var på planen vid avspark.

 

För övrigt är det kul att få kalla SVT för lögnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan, lappen71 säger:
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Ska man vara petig så är det väl också fel att kalla Elon för grundare?

Jag har aldrig gjort det. Man kan kalla honom för medgrundare.

Ja, det är ju intressant hur man benämner olika personer... Jag tror det beror lite på vem det är. och man kan ju faktiskt jämföra direkt med . Man skriver ofta om Steve Jobs som 's grundare, men när det kommer till Woz, så blir det ofta istället att han var med och grundade , &/el en av 's grundare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Dottern flyger just nu med ett sådant här flygplan. Har aldrig hört talas om det. :huh: 

Jag tror att tillverkaren skulle samarbeta med SAAB vid köp av Gripen. Vad jag vet så gör de mest mindre regionalflyg, nyligen har det snackats om samarbete med Boeing, som då skulle kunna erbjuda ett bredare sortiment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag tror att tillverkaren skulle samarbeta med SAAB vid köp av Gripen. Vad jag vet så gör de mest mindre regionalflyg, nyligen har det snackats om samarbete med Boeing, som då skulle kunna erbjuda ett bredare sortiment.

Det verkar vara rätt poppis i USA så man kan förstå Boeings intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

"Elbilarna på väg att ta över i Sverige – snart är de dubbelt så många. Antalet laddbara bilar i Sverige väntas fördubblas på 15 månader."
 

https://www.va.se/nyheter/2018/04/09/nya-siffror-sa-tar-elbilarna-over-sverige/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, Alix säger:

Det har att göra med att Tesla accelererar så fort. :D 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Det har att göra med att Tesla accelererar så fort. :D 

Du är faktiskt inte fel ute. Det är prestandan som har gjort Tesla till en bil för innefolket. Det är ytterst få bilar överhuvudtaget som kan accelerera så fort till 100 km/h. Avser då värstingteslan i ludicrous mode. 

 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Du är faktiskt inte fel ute. Det är prestandan som har gjort Tesla till en bil för innefolket. Det är ytterst få bilar överhuvudtaget som kan accelerera så fort till 100 km/h. Avser då värstingteslan i ludicrous mode. 

 

 

Jag var avsiktligt skämtsam men jag menade i grunden faktiskt allvar.

Jag är intresserad av elfordonsprestanda och har sett många filmer på YouTube. Älskar ”ludicrous mode” och att se hur förvånade ägare av muskelbilar får se sig slagna med hästlängder.

Även så vad gäller elmotorcyklar som har galen prestanda. Särskilt effektiva är de i backkörning. Riktigt häftigt att se.

Jag kan i sammanhanget rekommendera ett avsnitt av Wheeler Dealers där man konverterar en 80-tals Maserati biturbo till eldrift. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag var avsiktligt skämtsam men jag menade i grunden faktiskt allvar.

Jag är intresserad av elfordonsprestanda och har sett många filmer på YouTube. Älskar ”ludicrous mode” och att se hur förvånade ägare av muskelbilar får se sig slagna med hästlängder.

Även så vad gäller elmotorcyklar som har galen prestanda. Särskilt effektiva är de i backkörning. Riktigt häftigt att se.

Jag kan i sammanhanget rekommendera ett avsnitt av Wheeler Dealers där man konverterar en 80-tals Maserati biturbo till eldrift. 

Jag misstänkte att du var allvarlig också.

...

Jag har sett Maserati-konverteringen. Jag kan rekommendera Fully Charged på YouTube. Bifogar en film med en konverterad klassisk bubbla. Det är ingen prestandabil utan en skön glidare.

 

 

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni trafikutvecklingen går framåt? Nej. Kräftgång länge. Ölandsbron stängdes helt för fotgängare och cyklister 2009. Trafikverket föreslår att cyklarna ska fraktas med bil... De allt populärare 2+1-vägarna gör att vägrenarna försvinner och därmed cyklar eller går man där med livet som insats. Man borde egentligen rösta på Miljöpartiet. Fast de är allmänt stolliga i övrigt (och nöjer sig med vad de kan åstadkomma i storstäderna). :deppig: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Tror ni trafikutvecklingen går framåt? 

Nej, det går bakåt. Alla så kalla säkerhetshöjande åtgärder man genomför innebär bara att man ska försvåra för bilisterna att ta sig fram, inte underlätta trafikflödet.

Sänkta hastigheter.

Att ta bort filer (från 2+2-väg) och göra bussfiler så man i praktiken bara får en 1+1-väg.

Busshållplatser som helt blockerar vägen när bussen stannat.

Rondeller som stoppar upp trafikflödet.

Farthinder överallt och som ger exempelvis busschaufförer rygg- och nackproblem, för de måste passera dessa hinder hundratals gånger per dag.

...bara för att ta några exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

... Busshållplatser som helt blockerar vägen när bussen stannat.

Rondeller som stoppar upp trafikflödet. ...

Jag får väl kommentera ett par av dessa då. Vad gäller sådana busshållplatser är de säkerhetshöjande för bussresenärerna. Cirkulationsplatser (rondellen är plätten i mitten) ger ett bättre trafikflöde än trafikljuskontrollerade korsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
39 minuter sedan, Telly82 säger:

... Busshållplatser som helt blockerar vägen när bussen stannat.

Rondeller som stoppar upp trafikflödet. ...

 

3 minuter sedan, Alix säger:

Jag får väl kommentera ett par av dessa då. Vad gäller sådana busshållplatser är de säkerhetshöjande för bussresenärerna. Cirkulationsplatser (rondellen är plätten i mitten) ger ett bättre trafikflöde än trafikljuskontrollerade korsningar.

...och tänk när det bara är självkörande bilar - då behövs varken rondeller eller trafikljus. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Jag får väl kommentera ett par av dessa då. Vad gäller sådana busshållplatser är de säkerhetshöjande för bussresenärerna. Cirkulationsplatser (rondellen är plätten i mitten) ger ett bättre trafikflöde än trafikljuskontrollerade korsningar.

Jo, på något sätt är naturligtvis alla åtgärder jag listat säkerhetshöjande. 

Hört talas om "gröna vågen"? (Och då menar jag inte folk som flyttar ut på landet.) För en cirkulationsplats måste man alltid sakta ner vid passage, det behöver man inte när det är grönt ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Tror ni trafikutvecklingen går framåt? Nej. Kräftgång länge. Ölandsbron stängdes helt för fotgängare och cyklister 2009. Trafikverket föreslår att cyklarna ska fraktas med bil... De allt populärare 2+1-vägarna gör att vägrenarna försvinner och därmed cyklar eller går man där med livet som insats. Man borde egentligen rösta på Miljöpartiet. Fast de är allmänt stolliga i övrigt (och nöjer sig med vad de kan åstadkomma i storstäderna). :deppig: 

Med tanke på att Ölandsbrons kapacitet är hårt ansträngd vid högtrafik så är det begripligt att cykel och gångtrafiken togs bort.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, på något sätt är naturligtvis alla åtgärder jag listat säkerhetshöjande. 

Hört talas om "gröna vågen"? (Och då menar jag inte folk som flyttar ut på landet.) För en cirkulationsplats måste man alltid sakta ner vid passage, det behöver man inte när det är grönt ljus.

 

Alla kan inte ha gröna vågen hela tiden utan någon gång måste det bli rött. 

 

En rondell har högre trafikflöde än en standard fyrvägskorsning 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Med tanke på att Ölandsbrons kapacitet är hårt ansträngd vid högtrafik så är det begripligt att cykel och gångtrafiken togs bort.

Ja, bilarna måste fram. Prio ett. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Ja, bilarna måste fram. Prio ett. 

Anar en cynisk ton här. Men ge gärna ett bättre alternativ då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Alla kan inte ha gröna vågen hela tiden utan någon gång måste det bli rött. 

 

En rondell har högre trafikflöde än en standard fyrvägskorsning 

 

Javisst blir det rött ibland, men när det knappt är någon trafik och/eller om ljusen är synkade så blir det ofta "gröna vågen" och då kan man hålla jämn hastighet.

 

Jag tycker nog att rondellnojan har gått för långt när två 2-filiga vägar möts inne i stan, där själva rondellen knappt är en bil-längd i diameter. Och så är det ett eller två kvarter till nästa rondell och till nästa...

Tala om ryckig körning, även när det är väldigt lite trafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...