Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Detta är långt ifrån ett klart bevis.

 

 

Du väljer helt att undvika att detta endast gäller de som dör i trafikolyckor. Allvarliga skador, mindre allvarliga skador skador eller olyckor utan personskador finns inte med i det du citerar. Du gör en en gång misstaget att missa operationaliseringen i rapporten. Dessutom så ökar ju antalet olyckor vid dåligt väder vid telefonanvändande jämfört vid dåligt väder utan telefonanvändande, du behandlar det som om det är en bra sak, jag behandlar det som om det är ett tecken på något behöver göras.

 

Gör om gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer helt att undvika att detta endast gäller de som dör i trafikolyckor. Allvarliga skador, mindre allvarliga skador skador eller olyckor utan personskador finns inte med i det du citerar. Du gör en en gång misstaget att missa operationaliseringen i rapporten. Dessutom så ökar ju antalet olyckor vid dåligt väder vid telefonanvändande jämfört vid dåligt väder utan telefonanvändande, du behandlar det som om det är en bra sak, jag behandlar det som om det är ett tecken på något behöver göras.

 

Gör om gör rätt.

 

Av den enkla anledningen att den aktuella rapporten ENDAST behandlar dödsolyckor.

 

Gör om gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte om du är cynisk eller om du håller med mig?

 

 

 

Det är fritt fram för övriga riksdagsledamöter att motionera ett liknande lagförslag, så jag ser inte varför ni håller Åsa Torstensson som ensam ansvarig för att ett SMS-förbud inte finns.

 

Sen tycker jag inte att det är ett tillräckligt argument att säga att "alla andra har ju gjort så, det måste vara så då".

 

Utskotten som bereder förslagen och utvärderar finns ju där av en uppenbar anledning, och jag tror det hade blivit ett himla liv på dig om Åsa Torstensson på helt eget bevåg förbjudit SMS:ande utanför utskott och riksdag.

 

Det finns en lag mot vårdslöshet i trafik, och att SMS kvalar in där.

 

 

Jag håller naturligtvis med dig till fullo. Jag hade också tänkte rabbla upp saker som inte är uttryckligen förbjudet - tänkte till och med på rakning med :) Men vi kan ju dra det vidare, blunda är inte förbjudet när man kör bil o.s.v. Kan bli en kul lek.

 

Den som följer debatten i andra kanaler än Kvällspressen har förstått att SMSande täcks av "vårdslöshet i trafik" redan.

 

Dock undrar jag var Åsa Torstensson sagt att det inte skulle vara farligt att SMSa när man kör? Det var det uttalandet jag ville ha länkar till. Sorry om jag var oklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av den enkla anledningen att den aktuella rapporten ENDAST behandlar dödsolyckor.

 

Gör om gör rätt.

Självklart gör den det, men att använda det som ett argument för att inte göra något åt situationen är bara korkat rakt igenom. Jag pekar än en gång på operationaliseringen som du så bekvämt bara väljer att ignorera bara för att det inte passar med den världsbild du byggt upp för dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fullkomligt korkad trafikfarlig grej i bilen som är sägs vara eller ska vara en trafiksäkerhetsåtgärd, alkoholblåsaren som går i gång slumpmässigt medans man kör, alltid går den i gång i en komplicerad trafikmiljö och man samtidigt ska leta efter adressen och prata med kunden, då ska man samtidigt man gör allt detta oxå fibbla upp alkoblåset från sin hållare, andas in tillräckligt och blåsa tio sekunder och suga tillräckligt på slutet och detta med ena handen då man samtidigt håller i ratten med andra och ska köra, välja fil, hålla företräde etc och prata med kunden och leta adress, så jävla idiotiskt så man får krupp. Å det ska va en säkerhetsmojäng? Man kan iofs vänta med att blåsa 5 min tills den piper en andra gång men det gör man inte för då kan det lika gärna va ännu värre trafiksituation och då vill man inte sitta där å blåsa i etter värre situation och riskera att det piper ännu mer å högre å till slut att bilen ska stanna och inte gå att starta för då är man ju rökt.

Alltså jättebra grej annars att man måste blåsa när man startar bilen så man inte kan köra rattfull men jag undrar alltid när det ska hända att jag dödar en barnfamilj bara för det där återblåsets skull. :irriteradtjej:

Vilken jävla jubelidiot har bestämt att ni ska blåsa i alkolåset under färd???

 

Först och främst vill jag påpeka att det finns lagar som egentligen omfattar SMS:ande - det rör sig ju om vårdslöst beteende i trafik. Med andra ord ska man egentligen inte behöva detaljreglera bilkörning. Men, av samma anledning som man har detaljreglerat och sagt att man inte får dricka alkohol i kombination med bilkörning så bör man kanske reglera även SMS:ande.

 

Det du skriver lallo stämmer faktiskt inte riktigt. Medpassagerare kan uppfatta farliga situationer också, vilket inte människor som man pratar med i telefon kan göra. Det finns studier inom detta område, och det är inte lika farligt att prata med medpassagerare som det är att samtala med andra i mobiltelefon.

Med dagens telefoner (ex iPhone) så blir ju ett SMS-förbud löjligt. Apparna Titter och Facebook blir väl då underförstått tillåtna att använda under färd?

 

Angående medpassagerare så hävdar jag att många av mina medpassagerare en lördagkväll INTE skulle reagera om jag körde ut för ett stuuuuuup. Antagligen skulle de bara plötsligt upptäcka att de dog.

 

 

Är det säkrare att skicka SMS till medpassagerare än till folk som sitter hemma? (Där har trafikforskningen något att suga på!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fullkomligt korkad trafikfarlig grej i bilen som är sägs vara eller ska vara en trafiksäkerhetsåtgärd, alkoholblåsaren som går i gång slumpmässigt medans man kör, alltid går den i gång i en komplicerad trafikmiljö och man samtidigt ska leta efter adressen och prata med kunden, då ska man samtidigt man gör allt detta oxå fibbla upp alkoblåset från sin hållare, andas in tillräckligt och blåsa tio sekunder och suga tillräckligt på slutet och detta med ena handen då man samtidigt håller i ratten med andra och ska köra, välja fil, hålla företräde etc och prata med kunden och leta adress, så jävla idiotiskt så man får krupp. Å det ska va en säkerhetsmojäng? Man kan iofs vänta med att blåsa 5 min tills den piper en andra gång men det gör man inte för då kan det lika gärna va ännu värre trafiksituation och då vill man inte sitta där å blåsa i etter värre situation och riskera att det piper ännu mer å högre å till slut att bilen ska stanna och inte gå att starta för då är man ju rökt.

Alltså jättebra grej annars att man måste blåsa när man startar bilen så man inte kan köra rattfull men jag undrar alltid när det ska hända att jag dödar en barnfamilj bara för det där återblåsets skull. :irriteradtjej:

Förslag på lösning: Ignorera det första pipet, men leta upp nästa möjliga parkeringsficka eller liknande (begär inte att du ska fickparkera) och blås. Problemet löst. Precis som man borde göra när det ringer. Tryck bort samtalet, uppsök ställe att stanna på, ring upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag på lösning: Ignorera det första pipet, men leta upp nästa möjliga parkeringsficka eller liknande (begär inte att du ska fickparkera) och blås. Problemet löst. Precis som man borde göra när det ringer. Tryck bort samtalet, uppsök ställe att stanna på, ring upp.

Haha det är ju alltid lätt att hitta en ledig parkering! Är man i Stockholm kan ju det ta en timme minst. :D

Sen ska kunden betala eller ska man pausa taxametern, sen ska man ut och det är fullt med trafik och kunden kommer för sent till flyget. Naturligtvis sker återblåset inte alltid i trängda lägen men lagen om alltings jäklighet går ju in här. Nej den andra lagen om minsta möjliga motstånd inträder oftast tillsammans med regeln om lathet vilket gör att man hur krånglig och svår trafiksituationen än är så blåser man direkt för att ha det gjort med minsta möjliga insats och slippa sitta å tänka på det. Har skrivbordsmupparna hittat på så jävla idiotiska saker är ju inte vårat fel, kanske det ändrar sig när någon blir påkörd och massakrerad. Har själv protesterat mot detta uppåt men ingen tycker det är ett problem och förmodligen är det väl inskrivet i upphandlingskontraktet att det ska va så för det ser ju ut som man gjort nåt viktigt för säkerheten så man kan skriva om det i reklamen så vad kan jag göra, säga upp mig?

Det finns det många större skäl till att göra egentligen. Du anar inte vilka stressande villkor man har ibland när man måste hinna till alla kunder i en slinga och blir man lite försenad till den första så kommer ju den sista missa läkartiden om man inte kan köra in, d v s köra för fort och tränga sig för i varje situation. Då borde man för allas säkerhet köra lagligt och skita i kundens läkartid men så blir det inte i praktiken för man vill ju göra sitt jobb och att personen som väntat tre månader på tiden ska få komma dit och inte behöva vänta ytterligare månader och kanske dö under tiden så... det är väl bara en liten grej varför yrkeschaufförer har högre dödlighet i stressrelaterade sjukdomar, denna ständiga jakt efter klockan... det borde trafiksäkerhetsverket titta mera på om de vill minska antalet olyckor.

 

Men jag överdriver lite oxå för diskussionens skull, när man måste göra flera saker samtidigt ökar man ju koncentrationen och sänker hastigheten lite så alltid går det ju bra, kanske man egentligen kör säkrare då än när man sitter å smålullar å dagdrömmer, men särskilt optimalt ur trafiksäkerhetssynpunkt är det inte och det intressanta är att det är en trafiksäkerhetsgrej som just gör trafiken osäkrare, det är ju lite lustigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha det är ju alltid lätt att hitta en ledig parkering! Är man i Stockholm kan ju det ta en timme minst. :D

 

Det finns ju oftast någon liten plats man kan stanna till på, det behöver ju inte vara en ledig parkeringsplats. Taxibilar brukar ju inte ha så mycket dubier vad gäller sådant? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju oftast någon liten plats man kan stanna till på, det behöver ju inte vara en ledig parkeringsplats. Taxibilar brukar ju inte ha så mycket dubier vad gäller sådant? :borstatanderna:

Dubbelparkerar jag olämpligt även en kort sekund (typ i detta fall 30 sådana) blir jag nog ännu större trafikfara och källa till olyckor än om jag blåser under körning. :)

F ö kom du in på ett annat problemområde, när vi hämtar å lämnar kunder, av naturen blir det ju så att vi ibland stannar rätt så trafikfarligt när kunderna har svårt att gå eller bara är lata eller bara för att vi vill att de ska se att vi kommit (det gör de inte om vi parkerar utanför en annan port eller kvarter), jag gissar det är väl en sån sak vi gör av hävd för vi är tvungna men som ibland är olagligt och rätt ofta kan vara ganska farligt, faller ju på oss att försöka göra det bästa av situationen och undvika de mest trafikfarliga manövrar men ingen bryr sig om vår säkerhet, får vi förlita oss på oss själva, och det har väl funkat har inte hört talas om nån som skadats på det sättet. Men ett illa ställt fordon kan ju ge upphov till mycket farliga saker så är det ju så man får försöka att bara ställa sig lite farligt - folk har ju alltid ansvar att kunna stanna för ett hinder som dyker upp framöver, därför de inte ska SMS:a å annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelparkerar jag olämpligt även en kort sekund (typ i detta fall 30 sådana) blir jag nog ännu större trafikfara och källa till olyckor än om jag blåser under körning. :)

F ö kom du in på ett annat problemområde, när vi hämtar å lämnar kunder, av naturen blir det ju så att vi ibland stannar rätt så trafikfarligt när kunderna har svårt att gå eller bara är lata eller bara för att vi vill att de ska se att vi kommit (det gör de inte om vi parkerar utanför en annan port eller kvarter), jag gissar det är väl en sån sak vi gör av hävd för vi är tvungna men som ibland är olagligt och rätt ofta kan vara ganska farligt, faller ju på oss att försöka göra det bästa av situationen och undvika de mest trafikfarliga manövrar men ingen bryr sig om vår säkerhet, får vi förlita oss på oss själva, och det har väl funkat har inte hört talas om nån som skadats på det sättet. Men ett illa ställt fordon kan ju ge upphov till mycket farliga saker så är det ju så man får försöka att bara ställa sig lite farligt - folk har ju alltid ansvar att kunna stanna för ett hinder som dyker upp framöver, därför de inte ska SMS:a å annat.

Finns lite undantag vad gäller stannade för att lasta/lossa folk med rörelsehinder osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, men det är en gråzon, men oavsett om man får lagligt eller ej innebär en dubbelparkering el parkering i stoppförbudszon el på trottoar olika mycket risk, så man får försöka hitta på det minst farliga och hoppas ingen färsk polis stannar till.

Nu är detta inget stort problem för mig jag kör ändå mest i mindre städer men det finns även det motsatta, ställen jag får stanna på men jag undviker då jag stoppar upp hela trafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
VTI har undersökt hur sms-förbud har fungerat i andra länder och finner att lagstiftning inte påverkar beteendet. Regeringen avser därför inte lägga förslag om att det ska vara förbjudet att messa bakom ratten. Quid leges sine moribus vanae proficiunt, som gamle Horatitus uttryckte det... Det finns sedan länge en regel som säger att man kan fällas för vårdslöshet i trafik om man inte är uppmärksam nog, och det får således räcka även i framtiden. Klokt jobbat av både VTI och regeringen. Bättre att satsa på trafiksäkerhet där man vet att man uppnår resultat. Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMS-förbud Alix, var står det nånstans, när jag hörde detta på radio pratade de om handsfree o tala i telefon, inget om SMS, jag hoppas innerligt att de inte kommit fram till slutsatsen att det är riskfritt att SMS:a medans man kör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMS-förbud Alix, var står det nånstans, när jag hörde detta på radio pratade de om handsfree o tala i telefon, inget om SMS, jag hoppas innerligt att de inte kommit fram till slutsatsen att det är riskfritt att SMS:a medans man kör?

Vi snackar fikonspråk här, de uttrycker det "användningen av mobil kommunikationsutrustning", det vill säga alla de sätt vi nyttjar mobiler. De har inte alls kommit fram till att det är riskfritt, så tokigt du tolkar det, de har kommit fram till att lagstiftning inte hjälper, och lägger på regeringens uppdrag i stället fram ett åtgärdspaket som gör nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev inte att de kommit fram till det, skrev att jag hoppades de inte kom fram till det. :)

Alla fall så på Rapport sa de telefoni och SMS så du fick rätt i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev inte att de kommit fram till det, skrev att jag hoppades de inte kom fram till det. :)

Alla fall så på Rapport sa de telefoni och SMS så du fick rätt i det.

Jag skrev sms-förbud för det är väl den delen av mobilanvändningen som flest reagerar negativt på. Fast, med smartlurarna kan man ju surfa också, kolla eposten, banksaldot... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Jag förstår ingenting...

 

Hands-off cell phone

Hands-on steering wheel

 

Så ser resten av Europa på det. Antyder någon (Alix?) att synsättet är fel bara för att Horatius tyckte något för över 2000 år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ingenting...

 

Hands-off cell phone

Hands-on steering wheel

 

Så ser resten av Europa på det. Antyder någon (Alix?) att synsättet är fel bara för att Horatius tyckte något för över 2000 år sedan?

Nej, jag tycker inte att resten av Europa har fel bara för att Horatius tyckte något för över 2000 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Nej, jag tycker inte att resten av Europa har fel bara för att Horatius tyckte något för över 2000 år sedan.

Nehe, vad tycker då Alix?

 

VTI har undersökt hur sms-förbud har fungerat i andra länder och finner att lagstiftning inte påverkar beteendet. Regeringen avser därför inte lägga förslag om att det ska vara förbjudet att messa bakom ratten. Quid leges sine moribus vanae proficiunt, som gamle Horatitus uttryckte det... Det finns sedan länge en regel som säger att man kan fällas för vårdslöshet i trafik om man inte är uppmärksam nog, och det får således räcka även i framtiden. Klokt jobbat av både VTI och regeringen. Bättre att satsa på trafiksäkerhet där man vet att man uppnår resultat.

Är det en smiley/*ironi* jag inte ser eller begriper?

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ingenting...

 

Hands-off cell phone

Hands-on steering wheel

 

Så ser resten av Europa på det. Antyder någon (Alix?) att synsättet är fel bara för att Horatius tyckte något för över 2000 år sedan?

Som jag tolkar saken så har resten av Europa kommit fram till att man inte får hålla telefonen mot örat samtidigt som man talar i den, fast jag är osäker på vad som gäller om man använder Skype, eller skriva/skicka/läsa SMS under färd. Har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är att inte förbjuda något specifikt alls, det är ju redan så att du faktiskt ska ha uppmärksamhet på det du gör (kör bil).

 

Förbjuder man en del saker men inte andra är det väl alltid någon som tror att det som inte är förbjudet är säkert beteende bara för att det inte är förbjudet.

 

Är man korkad så är man, det kan ingen lag ändra på.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är att inte förbjuda något specifikt alls, det är ju redan så att du faktiskt ska ha uppmärksamhet på det du gör (kör bil).

 

Förbjuder man en del saker men inte andra är det väl alltid någon som tror att det som inte är förbjudet är säkert beteende bara för att det inte är förbjudet.

 

Är man korkad så är man, det kan ingen lag ändra på.

+ 1 :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är att inte förbjuda något specifikt alls, det är ju redan så att du faktiskt ska ha uppmärksamhet på det du gör (kör bil).

 

Förbjuder man en del saker men inte andra är det väl alltid någon som tror att det som inte är förbjudet är säkert beteende bara för att det inte är förbjudet.

 

Är man korkad så är man, det kan ingen lag ändra på.

Stämmer förvisso i princip. Men i verkligheten kommer förmodligen ett ganska stort antal sms:are sluta med det om det förbjuds. Vilket skulle minska antalet olyckor och tillbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer förvisso i princip. Men i verkligheten kommer förmodligen ett ganska stort antal sms:are sluta med det om det förbjuds. Vilket skulle minska antalet olyckor och tillbud.

Men VTI har ju kollat hur beteendena påverkats i länder med förbud, och de kom fram till att efter en initial nedgång så återgick folk i sitt vanliga beteende. Snarare är det så att de flesta inte messar bakom ratten till att börja med, och att de som trots allt gör det fortsätter efter ett tag, inte längre brydda av förbud. Något fick dem att börja med beteendet, och de anledningarna har ju inte försvunnit bara för att en lag tillkom.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...