Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Kurvan ser ut så här nu.

 

1265552451_Skrmavbild2018-05-20kl_21_14_32.thumb.png.7967803c2653d7795a06b0a280293d1c.png

 

 

Vad är det som får dig tro att den plötsligt skulle se ut så här?!?!?

 

857915332_Skrmavbild2018-05-20kl_21_11.42(kopia).thumb.png.cb86988be078c1ae876a055d5c7f6f4f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att Googla så kan du hitta fler kurvor hur andra batteriers hälsa är dokumenterad och ingen har den kraftiga nedåtgående trend som du tydligen hoppas på.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

 

Jag är inte helt övertygad över elbilars olönsamhet. Volvon du nämner dricker ca 6000 liter diesel per år, vilket väl kostar runt 90000 kr. En elbil äter under samma år runt 12000 kWh, vilket kostar kanske 24000 kr om du köper dyr el. Det kanske krävs lite dyrare elabonnemang om man vill kunna ladda lite snabbare hemma, att snabbladda på stan innebär ganska dyr el. Att vissa fordonsleverantörer kan bjuda på lite el har jag bortsett från.

Det innebär att "bränslekostnaden" blir ca 200000 kr lägre för elbilen under tre år. Man slipper även en del service, som oljebyte (som en avgasbil ska göra väldigt ofta om man kör 1000 mil per månad).

Sedan får man ta hänsyn till var man kan serva sin elbil, Volvoskruvare finns väl i varenda buske i det här landet?

Och kan man praktiskt köra en elbil som taxi både ett dagpass och ett nattpass utan att behöva använda dyr snabbladdning?

Ja intressant uträkning, vad vi inte vet är vad tesla-ägaren får för sin tre år gamla tesla, men om värdeminskningen av teslan från 1,2 miljoner till ja vadå, kanske 600 000kr (?), så blir det 600 000 kr i värdeminskning, d v s två ggr så mycket som Volvon kostar, då får man höja taxan en hel del gissar jag.

Det här är den närmaste jag hittar, 13 000 mil, gått ett å halft år som taxi, vill ha 650 000 kr, men vad kostade den ny? Kan man gissa 1,2, då blir det 550 värdeminskning, på ett å halvt år, inte så konstigt kanske att han säljer.

https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_Model_S70D_med_taxiutrustning_78274933.htm?ca=12&w=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 minuter sedan, lappen71 säger:

Kurvan ser ut så här nu.

 

1265552451_Skrmavbild2018-05-20kl_21_14_32.thumb.png.7967803c2653d7795a06b0a280293d1c.png

 

 

Vad är det som får dig tro att den plötsligt skulle se ut så här?!?!?

 

857915332_Skrmavbild2018-05-20kl_21_11.42(kopia).thumb.png.cb86988be078c1ae876a055d5c7f6f4f.png

 

Du kunde inte överdriva lite mera? Så klart jag inte tror att den faller så dramatiskt så plötsligt, men jag har lite svårt att tro att utveckling är rak, linjär, i en massa år.

 

Om man ska dra några paralleller till vad de skriver här nedan om lithium-batterier så klarar de ca 500 cykler uppladdning, hur många cykler är de uppe i med teslorna egentligen? När man närmar sig ca 500 ggr då lär man kanske få se linjen börja droppa, såvida inte tesla gjort något underverk och om det Kjell skriver stämmer fortfarande.

 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/batterier/uppladdningsbara-batterier#hur-lange-haller-ett-uppladdningsbart-batteri-

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Semmelman säger:

Ja intressant uträkning, vad vi inte vet är vad tesla-ägaren får för sin tre år gamla tesla, men om värdeminskningen av teslan från 1,2 miljoner till ja vadå, kanske 600 000kr (?), så blir det 600 000 kr i värdeminskning, d v s två ggr så mycket som Volvon kostar, då får man höja taxan en hel del gissar jag.

Det här är den närmaste jag hittar, 13 000 mil, gått ett å halft år som taxi, vill ha 650 000 kr, men vad kostade den ny? Kan man gissa 1,2, då blir det 550 värdeminskning, på ett å halvt år, inte så konstigt kanske att han säljer.

https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_Model_S70D_med_taxiutrustning_78274933.htm?ca=12&w=3

 

En 70D kostade inte 1.2m :-  i inköp.Utan den kostade ca 300 000 mindre dvs 800 000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Semmelman säger:

 

Du kunde inte överdriva lite mera? Så klart jag inte tror att den faller så dramatiskt så plötsligt, men jag har lite svårt att tro att utveckling är rak, linjär, i en massa år.

 

Det är lugnt för folk fortsätter att mata in data så då kommer vi se att degraderingen kommer garanterat hålla sig mellan 1-2% i snitt per år. Med tanke på att utvecklingen av batterier fortsätter så skulle det inte förvåna mig att det sjunker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Det är lugnt för folk fortsätter att mata in data så då kommer vi se att degraderingen kommer garanterat hålla sig mellan 1-2% i snitt per år. Med tanke på att utvecklingen av batterier fortsätter så skulle det inte förvåna mig att det sjunker.

Vadå, ”garanterat”? Högst sannolikt, ja, men inte mer än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Vadå, ”garanterat”? Högst sannolikt, ja, men inte mer än så.

 

Märk ord du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 minuter sedan, lappen71 säger:

 

En 70D kostade inte 1.2m :-  i inköp.Utan den kostade ca 300 000 mindre dvs 800 000

 

Okej, det blir då 150 000 mindre, då på tre år blir det ungefär 300 000 i värdeminskning. Okej, men så sparade han 200 000 på bränslekostnaden. Medans en Volvo-ägare tappar 200 000, alltså tjänar tesla-ägaren om han nu får de pengarna en ca 100 000... i väldigt runda slängar. Fördel Tesla då kanske, men mycket mer faller in så dessa beräkningar ska tas med ett lass salt. (och i min första beräkning prata vi en 1,2 mille tesla så vem vet)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
9 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Undrar när Apple kommer börja använda sådana batterier i sina prylar.

:D:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Var lite nyfiken på tidsaspekten av tesla-batteridegradering, så på den första googlingen nedan i den tredje grafen fann jag en uppgift om det, 7% försämring efter 3 år påstås det där, det gör 21% på 9 år OM kurvan är rak (det är långt ifrån 20% på 23 år och långt ifrån 285 år), men det gör att killen som köper en tio år gammal tesla kommer efter två års ägande ha en 28% degradering av batterierna, detta om kurvan fortsätter va helt linjär vilket det inte finns något bevis för idag, kommer kurvan droppa fortare så har han ännu mindre kvar. Enligt denna uppgift dock, vet ju inte hur sann den är men det vet man inte med Lappens tidigare heller.

Dock är ju 21-28% inte så pjåkigt på så många år men ja det är ju hela vad tesla går ut på börjar man närma sig en halvering av räckvidden och den fortsätter bli sämre så blir ju snart bilen betraktad som värdelös, då är 200 000 kr t ex för en begagnad tesla mycket. Men så att tiden inte spelar någon roll alls ja det visar den här alla fall att det inte stämmer. Sen vet vi inte hur sant detta är heller men jag bjuder på denna som en sorts motpol så kan alla göra sin egen bedömning. Det kanske hamnar nånstans mitt emellan, så brukar det va.

 

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-batteridegradering/

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Semmelman säger:

Var lite nyfiken på tidsaspekten av tesla-batteridegradering, så på den första googlingen nedan i den tredje grafen fann jag en uppgift om det, 7% försämring efter 3 år påstås det där, det gör 21% på 9 år OM kurvan är rak (det är långt ifrån 20% på 23 år och långt ifrån 285 år), men det gör att killen som köper en tio år gammal tesla kommer efter två års ägande ha en 28% degradering av batterierna, detta om kurvan fortsätter va helt linjär vilket det inte finns något bevis för idag, kommer kurvan droppa fortare så har han ännu mindre kvar. Enligt denna uppgift dock, vet ju inte hur sann den är men det vet man inte med Lappens tidigare heller.

Dock är ju 21-28% inte så pjåkigt på så många år men ja det är ju hela vad tesla går ut på börjar man närma sig en halvering av räckvidden och den fortsätter bli sämre så blir ju snart bilen betraktad som värdelös, då är 200 000 kr t ex för en begagnad tesla mycket. Men så att tiden inte spelar någon roll alls ja det visar den här alla fall att det inte stämmer. Sen vet vi inte hur sant detta är heller men jag bjuder på denna som en sorts motpol så kan alla göra sin egen bedömning. Det kanske hamnar nånstans mitt emellan, så brukar det va.

 

http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s-batteridegradering/

 

Haha och där har vi bevis på att du inte läser vad andra postar för det är EXAKT den grafen jag postade till ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kurvan är inte linjär utan det är kraftigare nedgång i början och flackar av mot slutet. Så din enkla skolmatte fungerar inte. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var du får dina siffror ifrån. 

Denna graf som är hämtad från källan. 

https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

 

Säger efter ca 5.7 år är degraderingen 7%

Dvs  ungefär hälften av vad du har hittat på. 

 

EF98D8E5-F923-414E-8278-BAB34CA2A2E0.thumb.jpeg.55287f947481c320b9c070859bf87788.jpeg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du inte tror på datan så är en diskution helt meningslös. Som att diskutera med en ”flat earther”

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Haha, jag vet att det är grafer från samma källa, jag är inte blind, därför jag länkade till den, att det är 7% försämring på 3 år är inget jag hittar på utan vad han skriver, som han tolkar graferna, läs texten under den tredje grafen, vet du bättre än han får du väl skriva till honom och rätta honom, inte mig.

Det är ju du som är en "flat earther" här som inte kan ta in verkligheten utan går på i dina spår med skygglappar på, du säger jag har fel att tiden inte inverkar någonting alls på batterikapaciteten och som stöd för det hänvisar du till uppgifter som inte tar upp tidsaspekten, jag visar alla fall upp en uppgift som tar upp det, från samma källa t o m så duger de i första fallet borde de duga i andra, så du har fel och jag har förmodligen ganska så rätt, som vanligt alltså.

Nu kommer du säkert som vanligt när du inser att du haft fel bara skriva att jag svamlar. Väntar på det. :D

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men @Semmelman, sättet du räknar ut fortsatt batteridegradation är inte korrekt.  Kurvan planar som sagt ut relativt kort tid efter att bilarna har börjat användas. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Inte jag som räknade, utan han, eller vad du nu syftar på, men ja kurvan planar ut efter den första korta kraftiga degraderingen men det är inte början vi diskuterar utan lappen påstår att jag har fel i är hur kurvan ser ut på slutet i andra änden av kurvan i framtiden, Lappen påstår att tidsaspekten inte spelar någon roll alls och han å killen i filmen menar att den där linjen är typ rak ända tills slutet om en massa år t o m över hundra år säger han i filmen, jag menar att vi inte vet om den kommer va lika rak i hundra år eller ens tio år utan den kan mera troligen komma falla mer å mer mot slutet, många kurvor på batterikapacitet brukar se ut så, i mitten är kurvan rätt linjär men i början och slutet så är den motsatsen (progressiv eller?), när slutet nu är vet vi inte förrän om många år.

 

Vänta nu förstår jag vad du menar, du har rätt! Han menar såklart att det är 7% nergång de första tre åren, sen följer en inte lika stor nedgång för den var ju så stor i början, ja det är helt sant, där har du rätt, helt rätt.

Men ändå så faller linjen lite var år, så jag har ändå rätt, tidsaspekten finns där den spelar absolut roll, dock i mindre grad än jag räknade förut, alla fall så länge kurvan går plant, när den faller vet vi inte.

 

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant enligt grafen så har många mer än 100% kapacitet! :blink:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Semmelman säger:

... Vänta nu förstår jag vad du menar, du har rätt! Han menar såklart att det är 7% nergång de första tre åren, sen följer en inte lika stor nedgång för den var ju så stor i början, ja det är helt sant, där har du rätt, helt rätt.

Men ändå så faller linjen lite var år, så jag har ändå rätt, tidsaspekten finns där den spelar absolut roll, dock i mindre grad än jag räknade förut, alla fall så länge kurvan går plant, när den faller vet vi inte.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Den där röda linjen på tänkt genomsnittlig utveckling tar jag mig friheten visa hur jag skulle dra den, (ber om ursäkt för kvalitén, photoshop är jag inte så bra på linjer i):

(Då drar jag den ändå snällt, skulle kanske droppa ner den ännu mer. Ett datorprogram gör detta förstås bättre.)

 

 

batterigrafutveckl.jpg

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Semmelman säger:

Den där röda linjen på tänkt genomsnittlig utveckling tar jag mig friheten visa hur jag skulle dra den, (ber om ursäkt för kvalitén, photoshop är jag inte så bra på linjer i):

 

 

batterigrafutveckl.jpg

Den röda kurvan skulle plana ut ännu mer om inte de negativa extremvärdena funnes, de som du pekar ut. Det finns inga statistiska indikationer på att din kurva skulle gälla. Det är därför högst sannolikt att batteridegradationen planar ut med tiden. Men någon fakta (= empirisk bevisning) på det har vi inte. Något kan hända på vägen. Man får ta grisen i säcken och chansa, som ordstävet lyder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...